Mina svar från frågeformuläret:D

Var är din favoritplats att sitta/ligga på när du läser?
Tyvärr har jag ingen favoritplats:( Men jag gillar att läsa i min kompis fåtölj:D Den är skön

Vilken tid på dygnet läser du oftast(kvällen,morgonen,efter skolan m.m)?
När jag går i skolan läser jag oftast på kvällen för att varva ner och för att jag oftast har lite tid då.
På sommaren kan det bli när som helst på dagen, dock inte sent på nätterna.

När började ditt stora läsintresse?
Jag har alltid varit intresserad av att läsa! Jag har alltid läst väldigt mycket. Antagligen mycket tack vare min mamma och moster. En del av min släkt är lite smått bokbesatt:D
Men som sagt,jag har älskat att läsa sedan jag lärde mig:D



Tycker du att läsningen har underlättat för dig i skolan(alltså att du tex är bättre på svenska tack vare det)
Absolut, det tror jag verkligen att det har. Har ju lättare för att förstå texter och jag blir ju bättre på svenska tack vare att jag läser mycket.


Vilket språk läser du helst på?
Svenska, det är liksom enklast:D
Men på sommaren läser jag gärna enkla engelska böcker som en utmaning. Det är även roligt att läsa på engelska för man märker hur mycket man faktiskt förstår. Tyvärr stör jag mig väldigt mycket när det är ord som jag inte kan^^



Påverkas du av omslaget på en bok? Kan omslaget få dig att strunta i att läsa på baksidan?
Jag påverkas jättemycket av omslagen på böcker. Men jag struntar aldrig i att läsa på baksidan om en bok verkar bra. Men jag kan strunta i att läsa på baksidan om framsidan är trist. Absolut.
Är omslaget tråkigt på en bok så vill man ju inte läsa den. Tvärtom också. Ett snyggt bokomslag kan göra att man blir jättesugen. Sedan kan det ju vissa säg att boken sög även fast framsidan var snygg, men det kan man ofta förstå genom att läsa baksidan. Efter att ha läst i många år så vet man vad man gillar för böcker och vad man inte gillar så mycket. Fast smaken ändras ju och utvecklas med åren:)




Kan du avstå från att läsa en bok om texten är för liten?
Jaa..^^ Om boken inte verkar jättebra så kan jag faktiskt avstå från den om texten är liten. Men jag läste ju Linas kvällsbok och där var texten sjukt liten.


Pocket eller inbunden?Inbunden. Större text och lättare att läsa i,den blir inte vikt och ful. Men pocket är bra för det är billigt och man kan lätt ta med sig den. Ibland är det även snyggare omslag på pocket.

Äga boken själv eller låna? Låna. Jag läser nästan aldrig böckerna som jag äger eller köper själv. Det beror på att jag alltid har så mycket böcker från biblo att jag inte får tid till att läsa mina egna böcker. Tyvärr;)

Kärlek eller deckare? Kärlek! Jag älskar kärlek:D Jag gillar deckare också men tyvärr kan man oftast inte läsa det på kvällen eftersom det ofta är läskigt. Men jag gillar att läsa det. Sommaren är en bra deckartid för då läser man även mycket på dagen:D


Slutligen, vilken är din favoritbok?
Jag hatar egentligen den här frågan. Men jag måste säga The Twilight Saga, Vampire Academy,Hungerspelen,Saknad-serien(har inte läst alla än), Linas kvällsbok,Vampyrater,Sebastian Darke, Fallen ängel (oj vad många jag räknade upp nu^^) m.m. Det är verkligen jättejätte svårt att bara välja några:( ^^

Hoppas mina svar dög:D

/Anna(:



Kommentarer
Postat av: Malin

Jisses HUR KUNDE JAG GLÖMMA HUNGER SPELEN OCH SAKNAD SERIEN PÅ MINA BÄSTA BÖCKER?! ^^

2010-10-01 @ 21:11:11
Postat av: B(:

Var är din favoritplats att sitta/ligga på när du läser?

Sängen eller min skööna fåtölj ;) haha, håller med dig Anna ;)



Vilken tid på dygnet läser du oftast(kvällen,morgonen,efter skolan m.m)?

Kan bli direkt efter att jag kommer hem eller på kvällen :)

På sommaren kan det bli när som helst på dagen, dock inte sent på nätterna.



När började ditt stora läsintresse?

Jadu, jag har alltid gillat berättelser. När jag va mindre älskade jag att höra på när nån läste och sen vid 7-8 års åldern började ja väl, kommer inte riktigt ihåg ;) Vet iaf att i förskolan var min favorit bok "Majas alfabete" ;) hahah :)



Tycker du att läsningen har underlättat för dig i skolan(alltså att du tex är bättre på svenska tack vare det)

Absolut, det tror jag verkligen att det har. Har ju lättare för att förstå texter och jag blir ju bättre på svenska tack vare att jag läser mycket.

Man har även fått ett bättre ordförråd (som min morfar nästan alltid säger;)) som hjälper en och man har fått lära sig hur man ska formulera meningar vilket har underlättat när man ska skriva.



Vilket språk läser du helst på?

Svenska, det är liksom enklast:D

Men på sommaren läser jag gärna enkla engelska böcker som en utmaning. Det är även roligt att läsa på engelska för man märker hur mycket man faktiskt förstår. Tyvärr stör jag mig väldigt mycket när det är ord som jag inte kan^^ Har kvar annas ord ;) Dock är mina engelska böcker inte jätte tjocka direkt, men dom duger, min mamma va ändå jätte stolt, hahah ;)



Påverkas du av omslaget på en bok? Kan omslaget få dig att strunta i att läsa på baksidan?

Åhgud ja, det kan ja verkligen göra. Är framsidan skit tråkig eller helt krånglig kan ja verkligen strunta i att läsa i bak. Många gånger har ja struntat i böcker men då har Anna kommit och tvingat mig att läsa dom ändå ;) Även namnet är viktigt, för när man står och letar efter en bok i hyllorna och man bara ser ryggarna, titeln och författar namnet så fastnar man ju för "bra" namn.



Kan du avstå från att läsa en bok om texten är för liten?

Vet inte, än har det som tur var inte inträffat. Men om det är en period då ja är tröttare än vanligt och så ser ja att texten i en bok är mindre så kan ja ställa tillbaka den, just för att ja orkar inte anstränga mina ögon mer eller vad man ska säga ;D Men man hade antagligen orkat läsa den om man hade en "vanlig period".



Pocket eller inbunden? Spelar inte jätte roll. Pocket är ju billigare + lättare att ta med sig, medans inbundna inte blir vikta lika lätt, plus dom inte är lika lätta att tappa bort ^^



Kärlek eller deckare? Kärlek! Jag älskar kärlek:D Jag gillar deckare också men tyvärr kan man oftast inte läsa det på kvällen eftersom det ofta är läskigt. Men jag gillar att läsa det. Sommaren är en bra deckartid för då läser man även mycket på dagen:D



Slutligen, vilken är din favoritbok?

Jag hatar egentligen den här frågan. Men jag måste säga The Twilight Saga, Klara, Vamparie Academy (bli inte förbannad om ja stava fel ;)), Som jag vill vara, Afrodite, Hungerspelen (m.m. Det är verkligen jättejätte svårt att bara välja några:( ^^)



//B(:



2010-10-01 @ 22:11:27
URL: http://bbloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0