Larklight-mamma recenserar

Titel: Larklight
Författare: Philip Reeves
Sidantal: 414
Betyg: 7/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Larklight

Innan mammas recension börjar så känner jag bara att jag vill presentera mamma lite eller vad man ska säga. Mamma läser nästan bara ungdomsböcker, något som jag älskar eftersom jag älskar att låna böcker åt henne, och oftast är det då fantasy som gäller. Det händer nästan aldrig att jag läser böcker som mamma läst, även fast hon tycker att de är bra. Kanske borde jag börja göra det för hon verkar läsa mycket fler bra böcker än vad jag gör. Men nu ska jag sluta skriva. Nu är det mammas recension som tar över istället. Och förresten, tack mamma för att du ville ställa upp och skriva en recension!

Jag har läst boken som Philip Reeves skrivit. Han skrev även de Vandrande städerna som är en serie som var jättebra. Denna bok är också jättebra. Man kan inte sluta läsa den,det händer saker hela tiden.

Larklight handlar om Arthur(Art) Mumby och hans syster Myrtle som bor i ett lite konstigt hus som färdas i rymden. En dag skall en mystisk besökare komma och då börjar bekymren. Besökaren kidnappar barnens far och de måste fly. De träffar på kapten Jack Havock och hans besättning bestående av utomjordingar och de får vara med om mycket spännande äventyr. De måste rädda pappan och hela världsalltet.

Boken är bra och medryckande, man har svårt att sluta läsa för man vill se vad som händer. Det finns 2 böcker till i serien, Starcross som finns översatt till svenska och Mothstorm som jag inte hittat på svenska trots att den kom ut 2008. Jag hoppas den kommer snart.

Starcross (del 2. Liten spoilervarning om man inte läst Larklight)

Boken är ett nytt äventyr med Art och Myrtle. Efter förra äventyret behöver Larklight en grundlig renovering. Det är hantverkare och oljud överallt då får Familjen Mumby ett brev med en inbjudan att åka till hotellet Starcross, som ligger på en asteroid. Där händer underliga saker. Hotellet flyttar sig i tiden. Och konstiga figurer som säger moob spelar en stor roll i detta äventyr.

Denna bok är lika bra som den första, man vill inte släppa den. Philip Reeve skriver på ett fantastiskt bra sätt och det är alltigenom Fantasy.

/Anna(: och Susanne förstås^^

Ps. (från Anna) Boken är sprängfylld av roliga och fina bilder!