Nya omslag: Sagan om Ringen

Den senaste tiden har jag märkt att jag blivit en aning besatt av Sagan om Ringen. Jag vill äga böckerna, dels för att jag läst första boken men också för att jag planerar att läsa resten någon gång i framtiden. Det finns några utgåvor som är väldigt fina i verkligheten, de är inbundna och har sådana där underbara inbyggda bokmärken som är som ett band i boken. Min bokhandel har dessutom kvar några sedan bokrean och de kostar alltså bara 79 kr styck. Tyvärr finns inte den liknande utgåvan av Bilbo/Hobbiten kvar. Det hade varit trevligt att även den matchade... Dessutom måste jag erkänna att jag är lite snål och det är den största anledningen till att jag ännu inte köpt böckerna.
 
Såhär ser då de inbundna ut. Måste erkänna att det som ska likna ringen kanske inte är det snyggaste på de här omslagen, men de är ändå rätt coola och stilrena i verkligheten.
 
När jag gick in på Bokus idag såg jag att det skulle komma ut nya pocketutgåvor den 8:de oktober. Frågan är då alltså ifall jag ska vänta tills pocketutgåvorna kommer eller slå till och köpa de inbundna. Texten i pocketutgåvorna kommer säkert vara plågsamt liten och dessutom är det svårare att läsa i en pocketbok och samtidigt behålla den i fint skick. Om jag köper de inbundna så kommer de alltså vara längre. Men pocketutgåvorna är VÄLDIGT snygga!
 
 
Jag tycker i alla fall att de här omslagen är VÄLDIGT snygga, speciellt den till De två tornen. Färgerna är mörka och fina, dessutom är ringen mycket snyggare på de här böckerna! Dessutom är texten som löper rätt över boken snygg.  Var de verkligen tvungna att komma ut med en ny utgåva precis nu? Jag hade ju helt ställt in mig på att köpa de inbundna nu. Jag övervägde till och med att köpa första boken idag så att de inte skulle råka ta slut...
 
Vilka tycker ni är snyggast? Och vilken skulle ni köpt?
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Man

Jag föredrar nog de inbundna (vilket ju är tur för mig som äger dem..), men pocketversionerna var inte illa. Är dock inte alldeles förtjust i typsnittet på titeln och serienamnet, som jag dessutom tycker är placerade liite för högt upp på omslaget. Omslagsskadad - jag? Hrm.

Annars kan du kanske vänta med att kika på bokrean nästa år? Jag köpte mina på MAXI efter bokrean då de halverade priset och fick de för dryga 100-lappen. Ska försöka köpa Hobbiten i samma utgåva och De två tornen på nytt då jag märkte att tygbokmärket var nästintill utslitet på mitt exemplar. (Eller får jag försöka mig på hemmalagning, hur det nu kommer gå.) Och det här hjälpte kanske inte dig alls? Haha. :-)

Svar: Ja, de inbundna är väldigt fina i verkligheten, speciellt ryggarna! Fast jag tycker om pocketversionen också, men jag vet inte om jag kommer orka med den lilla texten som helt garanterat kommer finnas i pocketversionen.
Fick du alla tre böckerna för runt 100 kr?!

Tygbokmärken har en förmåga att gå sönder, vilket är väldigt irriterande. Har ett sånt bokmärke i min dagbok och det fick jag tejpa eftersom det började gå sönder längst ner:(
bookshelf

2012-08-13 @ 20:46:15
URL: http://bokskadad.blogg.se
Postat av: Bebsta' ;D

Om jag det var mitt val skulle jag välja de inbundna eftersom jag är så slarvig med pockets och jag tycker personligen att de är finare. Men om jag hade valt hade jag även tänkt på priset, det är ju lite onödigt att köpa böcker jättedyrt och sen står de bara i bokhyllan tills nån bestämmer sig för att lägga dem på vinden, osv.... Men så är det ju ändå en sån bok som man kankse läser om nån gång så då kan det väl va värt det... Haha bara lite random åsikter. Luv din blogg oxå <3

2012-08-13 @ 21:36:17
URL: http://Novellerfanfics.blogg.se
Postat av: Chamilla Magnusson

Jag tycker bäst om de jag har själv, men de har du ingen bild på. Det är de med tecknade bilder som går smalt över boken och har texten ovan om bilden. Jag kanske tar en bild och lägger ut. Får se om tiden räcker till n_n

Svar: Jag tror att jag förstår vilka omslag du menar. Tyvärr är de böckerna med de gamla översättningarna och eftersom jag läste första boken med den nya översättningen så känns det bäst att fortsätta med de nya översättningarna(:
bookshelf

2012-08-13 @ 22:33:22
URL: http://blandbockerlivetmagin.blogg.se/
Postat av: Alva

Det är inte bara nya omslag, utan en helt ny översättning som jag INTE gillar. ;/

Svar: Jag gillar faktiskt den nya översättningen. Eftersom de vet mer om Tolkien nu och hans sätt att skriva så känns det som att den nya översättningen kanske gör originalet mer rättvisa(: Jag har inte läst de gamla översättningarna, men jag vet att många namn är nya och så.
bookshelf

2012-08-14 @ 08:49:51
URL: http://ingetlivutanbocker.blogg.se
Postat av: Miriam - Schitzo-Cookie's Bokblogg

Gillar verkligen de nya pocketvarianterna =) De vill jag själv ha. Ska iallafall köpa Hobbiten i de omslaget.

2012-08-16 @ 20:03:25
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.se/
Postat av: Chamilla Magnusson

Det kan jag förstå. Det hade jag också gjort n_n

2012-08-16 @ 23:30:22
URL: http://blandbockerlivetmagin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0