Nya SPÄNNANDE svenska böcker

Var precis inne och kollade på bokus hemsida eftersom mitt intresse för nya böcker som släpps på svenska är stort. Trots att jag kanske redan läst boken på engelska, eller funderar på att göra det, tycker jag alltid att det är lika intressant att få reda på vad exakt för böcker som kommer översättas inom den närmsta framtiden. Oftast är det dessutom böcker som faktiskt inte varit särskilt hypade på engelska. Äntligen hade de då släppt några nya böcker som kommer senare i vinter. De flesta är dessutom riktigt intressanta! Många saknar tyvärr omslag så ni får hålla till godo med de engelska omslagen på vissa. Klicka på omslagsbilden för att läsa mer om boken.
 
En sekund i taget- Sofia Nordin (2013-01-28)
Det som jag finner så intressant med den här boken är att det är en svensk dystopi! Vad jag vet har det inte släppts överdrivet mycket svenska dystopier. Inte för att jag har läst särskilt mycket engelska dystopier heller men... Jag tycker ändå att den här verkar otroligt intressant, just av den anledningen att det är lite överlevnadskänsla i den här boken. Jag älskar när folk typ går vilse i skogen och så får man se hur de lyckas överleva i skogen trots att de inte har någon vanlig mat eller någonstans att bo. Kanske kan den här ge något nytt till dystopigenren som börjar bli allt för likadan.
 
 
 
 
 
Dödsritten- Maggie Stiefvater (2012-11-26)
Maggie Stiefvater är författaren till Vargarna i Mercy Falls där första boken är Frost. Jag har ännu inte hunnit avsluta den serien, tredje boken är fortfarande oläst, men jag ser mycket fram emot den här nya boken. Jag har nästan inte hört något dåligt om den här boken och dessutom verkar den ha ett otroligt intressant koncept. Jag gillar att de behållit originalomslaget. Det kanske inte är helt och hållet likt, men ändå rätt nära.
Originaltitel: The Scorpio Races
 
 
 Kretsen- Maggie Stiefvater (2013-03-08)
Ja, ni ser rätt. Ännu en bok av Maggie kommer översättas inom den närmsta tiden. Även den här är jag mycket intresserad av att läsa, av precis samma anledning som ovanstående bok. Maggie har ett otroligt intressant språk och lyckas ofta få till en rätt originell handling. Handlingen till den här boken känns en aning förvirrande och jag kan inte riktigt förklara vad den handlar om, men det kommer säkert bli tydligare när man väl läser den. 
Originaltitel: The Raven Boys 
 
 
 
 
 
 
Rädda mig inte- Tahereh Mafi (2013-04-08)
Jag har själv inte läst föregångaren, Rör mig inte, men jag är helt säker på att det är många som kommer bli glada över detta boksläpp eftersom jag nästan bara hört gott om första boken. Den kommer dessutom ut ungefär två månader efter den engelska utgåvan och det är ju alltid positivt att översättningen går snabbt.
Originaltitel: Unravel Me
 
 
 
 
 
 
Anaché - Maria Turtschaninoff (2012-11-02)
Maria har tidigare skrivit boken Underfors som jag ännu inte läst men äger och är mycket intresserad av. Baksidestexten får det att kännas som att detta är en bok som utspelar sig för länge sedan och huvudkaraktären kan prata med andar. Dessutom lär hennes bror henne saker som kvinnor inte ska kunna, som bara är till för män.
 
Jag tycker att den låter otroligt intressant och vill gärna läsa den. Att det verkar som att tjejen kanske klär ut sig till kille senare är också ett stort plus. Ifall det nu är så alltså. Omslaget är dessutom otroligt snyggt!
 
 
 
 
 
Pandemonium- Lauren Oliver (2013-01-18)
Även det här är andra delen i en serie, första boken heter Delirium. Jag har inte läst första boken i denna serie heller och är faktiskt inte särskilt sugen på det. Handlingen talar inte riktigt till mig och trots all god kritik är jag inte alls sugen på att läsa den.
 
Omslaget till svenska Pandemonium tycker jag i alla fall är snyggare än omslaget till svenska Delirium som enligt mig är rätt så fult. Den här översättningen har däremot tagit rätt lång tid eftersom Pandemonium släpptes för rätt länge sedan på engelska.
Originaltitel: Pandemonium
 
 
 
 
Divergent- Veronica Roth (2012-11-30)
Det har inte varit alls mycket ståhej kring att den här ska släppas på svenska och innan jag läste det på en blogg hade jag inte en aning om det. Största anledningen till att släppet inte varit så hypat är kanske för att de flesta bokbloggarna faktiskt redan har läst boken. Förutom jag då. Men jag har den hemma och ska väl läsa den någon gång. När tjocka böcker har slutat att skrämma mig kanske.
 
Vad jag gillar med själva utseendet på boken är att de varit kloka nog att behålla originalomslaget. Visst kan det bli svårt att skilja på den engelska och svenska då, men omslaget för Divergent är så snyggt att det inte gör så mycket! Det verkar dessutom ha blivit modernt att även behålla originaltiteln.
Originaltitel: Divergent
 
 
Jag, en- David Levithan (2013-01-14)
Jag har inte läst mycket av David Levithan tidigare. Det enda jag läst är nog Will Grayson, Will Grayson där han samarbetat med John Green. Vad jag har hört ska den här boken dock vara mycket annorlunda från hans andra böcker som är mer contemporary. Den här är åtminstone lite övernaturlig eftersom det är någon person som vaknar upp i en ny kropp varje dag, men ändå är kär i samma tjej. Verkar ändå rätt intressant och den har fått mycket lovord i USA och UK. Vissa säger förstås att den inte är lika bra som hans tidigare, men strunt i det.
Originaltitel: Every Day
 
 
 
 
Beautiful Creatures- Kami Garcia & Margaret Stohl (2013-01-23)
Även här ser vi trenden med att inte översätta titeln. Oftast lägger de bara till någon slags undertitel på svenska så att man ska fatta att det är den svenska. Den här fick jag som manus på Bokmässan, men ägde redan innan på engelska. Jag köpte den för mer än ett år sedan och har sedan dess faktiskt varit sugen på att läsa den. Det enda som skrämt mig har varit språket (som jag befarade skulle vara komplicerat), tjockleken (TJOCK) och slutligen lite dåliga recensioner som sagt att den varit seg. Men nu har jag äntligen tagit tag i den och efter 25 sidor tycker jag att den är rätt bra. Det kan ju dock ändras.
Originaltitel: Beautiful Creatures
 
 
 
 
 
 
 
Förr eller senare exploderar jag- John Green (2013-01-18)
Detta är en mycket välkänd bok som de flesta säkert redan läst och som har originaltiteln The Fault in Our Stars. Jag äger den här boken på engelska och är glad över det eftersom jag faktiskt inte gillar det svenska omslaget så värst mycket. Jag vet att John Green själv älskar Sveriges omslag, men jag kan verkligen inte hålla med honom. Tyvärr har jag inte läst den här än, men det är för att jag har lite svårt att läsa böcker om cancer. Hoppas dock på att jag ska kunna ta tag i den snart!
Originaltitel: The Fault in Our Stars
 
 
 
 
 
Det här är självklart inte alla böcker som kommer släppas, men jag gjorde ett litet urval. Det finns säkert också en hel drös med böcker som jag inte ens vet om. Om jag har missat någon superviktig ungdomsbok som kommer bli översatt får ni gärna säga till.
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Emelie

VA? THE RAVEN BOYS PÅ SVENSKA? Nej fy, nu MÅSTE jag läsa den snart innan den kommer ut på svenska och ALLA har läst den. Jag är så sen, Stiefvater-fan som jag är och inte har läst den här boken än :D Kanske bryter mitt "inte köpa några nya böcker"-löfte för den här... åååh, jag vill läsa den NU.

Flera bra böcker som ska översättas, I love it! :D Men du, Anaché... har inte den kommit ut än? För jag stod nämligen och tittade på den ett antal gånger under bokmässan, och då såg det ut som en färdig bok o___o

2012-10-27 @ 14:51:23
URL: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
Postat av: Miriam - Schitzo-Cookie's Bokblogg

Så många bra böcker, varför läser jag inte rekordsnabbt och är svinrik så jag kan/hinner läsa allt :P

Svar: Det brukar jag också undra! Önskar verkligen att jag läste snabbare så att jag hann avsluta fler böcker. Det är ju så mycket man vill hinna läsa...
bookshelf

2012-10-27 @ 15:32:54
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.se/
Postat av: Ebba

Måste bara läsa En sekund i taget och Every day ^^

2012-10-28 @ 12:58:48
URL: http://iceandfire.blogg.se
Postat av: Tessans Bokblogg

Du gör sååå bra inlägg! Love it! Och jag längtar så fruktansvärt mycket till Rädda mig inte!!!! oh!!!!!!! iiiih!!!! Haha.

Svar: TACK! Den här kommentaren gjorde ärligt talat min dag!:D Och jag är ledsen att jag svarar på den så sent. Har haft otroligt stressigt i skolan den senaste veckan... Men du ska veta att jag blev otroligt glad i alla fall!:D
bookshelf

2012-11-03 @ 23:48:00
URL: http://tessansbokblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0