Book Shuffle Tag

När jag såg att jag hade blivit taggad av Emelie och Beate blev jag både glad och alldeles förskräckt. Jag vet nämligen att det finns hur många som helst som kan para ihop vilken sång som helst med en bok och att de är jättebra på att tolka låtar. Sån är tyvärr inte jag. Jag önskar att jag kunde lyssna på låtarna och tänka "åh,vilken fin text", men mitt problem är att jag nästan aldrig "hör" texterna utan det är istället själva musiken som jag fastnar för. Jag lyssnar alltså inte på vad själva texterna egentligen betyder. Jag kan lära mig varje ord i en sång, men om ni frågar mig vad den handlar om har jag ingen aning. Därför blev det här ganska svårt för mig. Men tack för taggen i alla fall, det är alltid bra med utmaningar!
 
Regler:
Ta en lista på Spotify (eller något ställe där du har en spellista som man kan sätta på Shuffle), sedan ska man sätta på shuffle och ta de fem låtar man får och para ihop dem med en bok. 
 
Jag kan ju bara säga att jag har haft samma låtlista sedan 2009 så det är vissa låtar jag inte hört på suuuperlänge. 
 
1. Never Let Me Go- Florence + the Machine 
 
 
Om ni inte redan vet det (fast jag nämnt det minst tusen gånger, hahah) så är Florence + the Machine mitt absoluta favoritband, så det var kul att få den här sången!
 
Bok: Chasing Brooklyn - Lisa Schroeder
Det känns som att den här sången handlar rätt mycket om döden och det gör ju även "Chasing Brooklyn". Sedan så känns just "Never Let Me Go" som något som Lucca skulle kunna säga eftersom han håller sig kvar som ett spöke och vill berätta något för huvudkaraktären. 
 
2. I Wanna Go - Britney Spears
 
Bok: Fifty Shades of Grey- E.L James
Det känns som att både den här sången och boken har ungefär lika mycket budskap och dessutom verkar väl sången handla lite om sex ( jag vet inte, men när jag tittade på texten fick jag i alla fall den tanken) och det finns det ju en hel del av i Fifty Shades of Grey. Tro mig...
 
3. Broken Strings - James Morrison, Nelly Furtado
 
 
Bok: Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag- Sara Ohlsson
Den här låten känns som om den handlar om ett förhållande där någon varit otrogen eller där förhållandet bara faller samman. Den enda boken jag kunde hitta var den här boken eftersom karaktären där precis gjort slut med sin pojkvän, men trots det försöker hon få tillbaka honom.
 
4. Death- White Lies
 
 
Bok: Fyra dagar, fyra nätter- Morgan Matson
Den här låten känns lite roadtripig och speciellt den här lilla textbiten: But who decides which route we take. Sedan så finns även det här: Yes, this fear's got a hold on me. Det får mig att tänka på huvudkaraktären i början för hon är väldigt rädd för allt och hon känner sig skyldig för att hennes pappa dog och i början är även hon väldigt tillbakadragen och vågar inte leva livet fullt ut. 
 
5. Hero of War- Rise Against
 
 
Bok: Strimmor av hopp- Ruta Sepetys
Den här låten handlar om krig och typ hur en ung pojke går med i militären (troligtvis inte av eget val) och så får man höra hur han gör som han blir tillsagd. Till en början tycker han att det soldaterna gör mot de som blir hämtade är hemskt, men till slut börjar han också göra samma sak. Det får mig att tänka på det som hände under Andra Världskriget och den här boken utspelar sig ju då så det passar rätt bra.
 
Hoppas inte att det här var allt för dåligt! Det var i alla fall mycket roligare att göra än vad jag trodde att det skulle vara!
 
De jag taggar:
Nea
Amelie
Maria 
Man
Anna
Ebba
Agnes och Frida
(och Emelie såklart ^^)
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Carro

Jag tyckte att den var så svårt att jag inte ens har gjort den. Än ;)

Svar: Haha, alla verkar tycka att den är svår^^
bookshelf

2013-10-19 @ 19:46:55
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se
Postat av: Man

Spontan känsla jag fick av detta: YES! (Skall med andra bearbeta den här taggen inom kört!)

Svar: TJOHO! Vad kul att någon inte blev livrädd ;)
bookshelf

2013-10-19 @ 23:08:05
URL: http://bokskadad.blogg.se
Postat av: Amelie

Åh, rolig tagg! Ska helt klart göra den! :D (när jag kommer igång med bloggandet igen, heh...)

2013-10-19 @ 23:49:56
URL: http://www.ameliesboktips.blogg.se
Postat av: Frida

Tack för taggen! :) Måste säga att jag också känner mig lite förskräckt eftersom jag är värdelös på att koppla låtar till böcker. Men jag ska självklart göra mitt bästa ^^

2013-10-20 @ 10:43:26
URL: http://boooklovin.blogspot.com
Postat av: Emellie

BWAAHHAHAH JAG HAR JU REDAN GJORT DEN XD but it is inevitable! xD

Svar: Som alltid så måste jag tagga dig ^^
bookshelf

2013-10-20 @ 16:11:07
URL: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
Postat av: Beate

Jag har inte läst någon av böckerna, men jag är säker på att du gjorde ett fantastiskt jobb! :D
SV: Jooo det kommer nog bli lite svårt med NaNo eftersom jag har skola och dessutom planerar att ta körkort i november :P (Och tittar på Doctor Who. Icke att förringa!) Men man kan i alla fall försöka :) Jag tycker du ska vara med! Perfekt tillfälle att skriva den där självbiografin kanske? xD

Svar: Okej, om du planerar att ta körkort så tror jag att jag borde hinna med! ^^
bookshelf

2013-10-22 @ 11:11:24
URL: http://bokbeate.blogspot.com
Postat av: jana

Hej Anna, mejlade dig för ett tag sen om att jag har ny adress, fick du det?

2013-10-24 @ 19:13:05
URL: http://www.janasbokhylla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0