Ingen gratis frakt från Amazon

Mitt uppehåll från bloggen blev verkligen inte långvarigt - allt på grund av att den här veckan bara fortsätter att gå utför. Det som jag ska berätta nu berör dock er också och jag tänkte att ni säkert ville veta, om ni inte redan gör det. 
 
Idag fick jag ett mejl från Amazon och det handlade kort sagt om att man inte längre kommer kunna använda sig av den fria frakten när man handlar över 25 pund. Istället kommer man behöva betala för frakten och ju mer man köper desto dyrare blir den. Amazon.co.uk är en hemsida som jag använt några gånger, speciellt när jag har köpt tv-serier eftersom de alltid är mycket billigare än CDON. Tidigare har man alltid behövt handla för 25 pund för att få gratis frakt och det har jag varit okej med, men den här ändringen är jag inte alls nöjd med. 
 
Om jag kollade rätt, vilket jag säkert inte gjorde, så kommer det kosta runt 6-7 pund bara för att betala frakten för EN bok. Därför kommer jag troligtvis beställa böcker från Book Depository i fortsättningen. Vart jag ska beställa tv-serier ifrån vet jag dock inte än. Vissa gånnger kommer det kanske löna sig att köpa från Amazon ändå eftersom vissa produkter ibland kan vara hälften så dyra som CDON, men samtidigt känner jag för att bojkotta Amazon lite. Visst förstår jag väl att de kan behöva ta betalt för att shippa eftersom det är rätt dyrt, men samtidigt tycker jag inte att det är kul eftersom jag inte har en hög med guld liggandes i mitt hem, som Smaug från The Hobbit, som jag utan problem kan lägga på frakt.
 
Dessutom var det ju lite irriterande att jag fick mejlet om det här idag och ändringen började gälla igår...
 
Det här är texten jag fick i mejlet från Amazon:
As you've previously had orders delivered to Sweden, we wanted to let you know that our delivery options to Sweden are changing. From April 3, 2014, FREE Super Saver Delivery will no longer be available. You'll have the option of Standard or Priority Delivery for orders being delivered to Sweden. 
 
Vad tycker ni om det här? Handlar ni ofta från Amazon?
 
/Anna

Kommentarer
Postat av: Elen [bokpotaten]

Aldrig handlat från amazon och nu ökade ju inte direkt chansen/risken för att det ska inträffa i framtiden. Slutade helt handla på adlibris när de införde frakt, jag behöver kunna impulsköpa annars blir det inte av. Lika bra, det är ju inte som om jag sitter boklös ändå. Och Book Depository finns ju! Farligt, farligt.

Svar: Jag tycker att det är så irriterande att varenda sida har infört frakt... Men skönt för dig i alla fall att du inte blivit beroende av Amazon!
bookshelf

2014-04-04 @ 19:11:03
URL: http://bokpotaten.blogspot.se/
Postat av: Amelie

Fick samma mejl och blev ganska ledsen. Har tyckt att det varit superbra (och dessutom ganska rimligt) att frakten blir fri från 25 pund. De är ju ett så stort företag att man tycker de borde kunna uppehålla detta... Men men, de har säkert goda anledningar.
Väldigt så synd, som du säger, att inte ha Amazon som ställe för billiga tv-serier... Tur att jag hann beställa min Doctor Who 1-4 box för en vecka sedan!

Svar: Jag har också tyckt att det varit väldigt bra med fri frakt från 25 pund! Jag hade inte lika tur som dig och hann beställa innan. Jag skulle ha bestält säsong 7 av Doctor Who till min syster, men jag hann inte...
bookshelf

2014-04-04 @ 19:13:53
URL: http://www.ameliesboktips.blogg.se
Postat av: Funderskan

Jag hoppas att det där är något aprilskämt, vilket det nu troligen inte är. Vill inte ens kolla upp om så är fallet eller inte...!

Så synd att ju mer man köper, detso dyrare ska det bli! Borde de inte belöna oss för att vi vill köpa mycket hos dem?

Svar: Jag tror tyvärr inte att det är det....
Jag tycker också att det är väldigt synd!
bookshelf

2014-04-04 @ 19:22:38
URL: http://funderskan.blogg.se
Postat av: Anna G.

Jag handlar i princip bara böcker från amerikanska Amazon och där kommer man ju aldrig undan fraktavgiften. Handlat några få ggr från brittiska Amazon också men har aldrig kommit upp i över 25 pund.

Svar: Aha okej, då påverkar ju inte det här dig så mycket vilket måste vara skönt! :)
bookshelf

2014-04-04 @ 19:26:07
URL: http://bokordet.blogspot.se/
Postat av: Elin - Bokparadiset

Fick detta också så himla dåligt och tråkigt tycker jag. Inga stora bokpaket för mig framöver alltså :(

Svar: Nej, det suger ju lite...
bookshelf

2014-04-04 @ 19:52:35
URL: http://bokparadis.blogg.se
Postat av: Malin

Fick också detta mejl idag och det hela är ju väldigt tråkigt. De har så mycket olika saker där och fri frakt har alltid varit ett stort plus..
Jag kan dock rekommendera wowhd.se där de har fri frakt, om du vill köpa teveserier :) Har handlat där ett tjugotal gånger och har alltid varit snabb frakt och bra grejer.

Svar: Ja, det som är bra med Amazon är ju verkligen att de har så stort utbud. De har ju typ allt!
Tack för tipset på sidan, ska garanterat kolla in den! :)
bookshelf

2014-04-04 @ 20:36:33
URL: http://ensidatill.blogspot.com
Postat av: Petra

Jag fick också samma mail, och är väldigt besviken. :/

Svar: Ja, det är väldigt tråkigt!
bookshelf

2014-04-05 @ 11:47:22
URL: http://petrasbokblogg.blogspot.se/
Postat av: S

Inte för att det har någonting med Amazon att göra.. men, har du läst "Temeraire" serien av Naomi Novik? (Första boken heter "Hans Majestäts Drake") Om du inte har det, så tycker jag verkligen att du borde göra det. Förresten så har du en väldigt trevlig blogg! Kram

Svar: Vad kul att du gillar min blogg! Tack :D
Jag ska kolla upp serien! Jag har hört talas om den men inte läst den :) Tack för tipset :)
bookshelf

2014-04-10 @ 14:55:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0