Sisterhood of the World Bloggers Award (#2)

För några veckor sedan svarade jag på andra frågor från den här taggen, men sedan blev jag också taggad av underbara Beate (TAACK!), så nu ska jag svara på hennes frågor! Mitt tidigare inlägg hittar ni HÄR. I det inlägget står det också vad man ska göra i den här taggen, men jag orkar inte lägga in det igen, så om ni vill läsa det får ni läsa det i mitt första inlägg. Det går i alla fall ut på att jag ska svara på tio frågor som Beate har gett mig, så nu kör vi!
 
1. Har du alltid älskat böcker eller kom det senare i livet?
Jag har ALLTID älskat böcker! Det är ju svårt att veta vad jag tyckte om böcker innan jag själv kunde läsa, men när jag hade lärt mig att läsa så vet jag i alla fall att min lärare blev chockad över hur fort jag alltid läste färdigt boken jag hade i läsläxa. Min kärlek för böcker och läsning har alltid funnits där!
 

2. Hur mycket brukar du normalt sett spendera på böcker under en månad?
Mycket bra fråga, som jag tyvärr inte har något bra svar på. Jag köper faktiskt inte så värst mycket böcker (HOSTHOST), och köper jag böcker så är de sällan nya. I genomsnitt blir det nog kanske högst 100 kr per månad, men troligtvis mindre. 

3. Varför började du blogga?
En gång i tiden (2010) var jag medlem på en sida som heter GoSuperModel, och där hade jag en hel del vänner som också tyckte om att läsa. Tre av dem hade bestämt sig för att skapa en bokblogg, och de ville att jag också skulle vara med. På den tiden hatade jag bloggar, och hade aldrig ens hört talas om en bokblogg tidigare, men jag föll slutligen för grupptrycket och sa ja. Redan samma eftermiddag förstod jag att jag hade gjort ett väldigt bra val. 
 

4. Har du några förebilder, och om du har det, vilka och varför?
Jag har bestämt mig för att nöja mig med att berätta om en nu, för att det inte ska bli ett för långt svar. Personen jag har valt kommer kanske lite som en överraskning, men det är Dan Howell, också känd som Danisnotonfire på YouTube. 
 
Anledningen till varför jag valde just Dan är först och främst för att jag kan identifiera mig väldigt mycket med Dan, och jag är imponerad över vad han har lyckats göra med sitt liv. Han lever kanske inte världens mest extraordinära liv, men samtidigt gör han det som han älskar och som gör honom lycklig, och jag ser upp till det. Att han kan skämta rätt rejält om sig själv älskar jag också! Dessutom är han så otroligt nördig, entusiastisk och intelligent. Hur kan man inte tycka om Dan? Som sagt, jag skulle försöka hålla det här kort, så nu går vi vidare (även om jag skulle kunna babbla om Dan i en halvtimme till)
 
 
 
5. Om du fick makten att utplåna en enda bok från jordens yta som om den aldrig existerat, vilken skulle du då välja?
Jag tror att vi alla vet vad jag tänker svara. *TRUMVIRVEL* BROTT OCH STRAFF!!!!
 

6. Vill du läsa boken eller se filmen först?
Helst vill jag ju såklart läsa boken först, men jag är inte sådan att jag ALLTID måste läsa boken först. Jag såg till exempel The Maze Runner i år på bio utan att ha läst hela boken (orkade bara 50 sidor). Annars föredrar jag nog faktiskt att läsa boken för att sedan ignorera filmen helt och hållet, eftersom filmadaptioner sällan är så värst bra.

7. Vad vill du bli när du blir stor?
Tack för den existentiella krisen jag precis fick! Det skulle vara amazing att faktiskt få publicera en bok och få kalla sig författare, men mitt lite mer "realistiska" mål är bibliotekarie. Jag vet ännu inte om det är det jag absolut vill bli, men det är i de banorna mina tankar går just nu. Vem vet, kanske slutar jag upp som clown på en cirkus?
 

8. Vilken är den onödigaste bok du någonsin läst?
BROTT OCH STRAFF! BROTT OCH STRAFF! BROTT OCH STRAFF! BROTT OCH STRAFF! BROTT OCH STRAFF! BROTT OCH STRAFF! BROTT OCH STRAFF! BROTT OCH STRAFF! BROTT OCH STRAFF! Är jag tillräckligt tydlig?

9. Bryter du ryggen och sätter hundöron eller försöker du behåller dina böcker i samma skick som när du köpte dem?
Jag håller mina böcker i så fint skick att det är omöjligt att skilja mina olästa böcker från mina lästa. Ibland önskar jag att jag verkligen inte brydde mig, för det är irriterande att behöva hålla böckerna i så fint skick hela tiden, men samtidigt gör det så ont inombords när jag ser att en av mina böcker har en bruten rygg. 
 
 

10. Vilken person i hela världen skulle du helst vilja läste din blogg?
Tänk er om typ Johnny Depp bestämde sig för att lära sig svenska, för att kunna läsa min blogg? Jag hade nog dött. Samtidigt hade det också varit coolt om Dan (som jag nämnde tidigare) läste min blogg, för jag tror att det finns en större chans för att jag skulle kunna bli vän med honom än med Johnny. Men alltså, den här frågan ger mig alldeles för mycket beslutsångest och jag vill inte svara på den. 
 
Tack ännu en gång för taggen, Beate! Jag svarar lite sent, men bättre sent än aldrig, eller hur?
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Beate

Alltså daleken var ju en PERFEKT representation av hur det var att börja bokblogga. PERFEKT.

Tihi, hade jag dig och Brott och straff i tankarna när jag skrev fråga 5 och 8...? Vem vet... ;)

Och sorrynotsorry för den existentiella krisen. Jag tänker också på att bli bibliotekare!!! (Det lutar åt det. Jag tror det. Men beslutet är inte definitivt än för beslut är svåra och jobbiga...) Vi kanske kommer på samma högskola någon gång i framtiden! :D

WOHO bättre sent än aldrig, indeed! :D

2014-12-29 @ 17:32:23
URL: http://bokbeate.blogspot.se
Postat av: Anna

Svar: Åh yay vad kul att du gillar idén! Och ja jag är väldigt inspirerad av din jorden runt-utmaning som du hade, så det är typ därifrån idén kommer :) Samt en grupp på goodreads som heter Around the World in 80 books. Jag hoppas också att jag lyckas fullfölja alla 12 böcker!

2014-12-29 @ 21:21:18
URL: http://readingthisworld.blogspot.com
Postat av: Beate

SV: Vad intressant! Och jag förstår vad du menar... Men jag lyssnar på Budapest som en glad låt och därför fungerar den inte riktigt med Brokeback Mountain för mig ;) Såg den när jag var lite för liten så jag tyckte bara den var hemsk och sorglig...

Haha, men det är inget fel alls på din svenska Anna! :D Du är inte så ärrad av NaNo som du tror ;)

2014-12-30 @ 13:35:37
URL: http://bokbeate.blogspot.se
Postat av: Klara

Jag tycker också det är jobbigt att vara rädd om böcker. Jag vill låna ut mina för jag vill att andra ska läsa dem, men jag vill inte att de ska bli förstörda på något sätt. Svårt! :)

2014-12-31 @ 13:43:24
URL: http://inutienbok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0