Recept: Romerska grottor

Okej, förklaring till de här kakorna. Förra veckan skulle jag först baka en banankaka, men min syster hade dagen innan ätit upp den enda mogna bananen vi hade. Därför fick jag byta plan och bestämde mig för hallongrottor. Som man alltid gör innan man bakar så kollade jag att vi hade alla ingredienser hemma och det hade vi. Nöjd och lycklig svängde jag ihop en deg till hallongrottor och ställde sedan in den i kylskåpet. Innan jag tog ut degen från kylen öppnade jag hallonsyltsburken och vad fick jag se om inte MÖGEL. Hallonsylten hade möglat. Great. Där stod jag alltså med en hallongrottsdeg, men ingen hallonsylt. Som en galen höna rotade jag sedan runt i kylen i jakt på något annat syltliknande, men hittade inget annat än lingonsylt. Desperat gick jag i huvudet igenom allt vi hade hemma och kom på att den oöppnade lådan med romerska bågar kanske skulle fungera. Och det gjorde det! Det blev faktiskt riktigt gott, så jag tänkte att jag skulle dela med mig av receptet (nu när jag äntligen lyckats freestyla lite måste jag ju skryta!). Originalreceptet kommer från ICA. 
 
Ingredienser:
4 ½ dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g smör (eller margarin)
 
Fyllning:
Romerska bågar (inte en hel förpackning, men mer än vad man tror och mer än jag tog. Bra mått va?)
 
Instruktioner: 
1. SÄTT PÅ UGNEN på 200 grader (jag glömmer alltid det om det inte står först).
2. Blanda samman mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål.
3. Skär matfettet (smöret alltså) i mindre bitar och tillsätt det. 
4. Arbeta snabbt samman till en deg (jag gjorde det ganska långsamt och det gick bra ändå), gärna i matberedare. 
5. Låt gärna degen vila en stund i kylen så blir den lättare att arbeta med. 
6. Hacka dina romerska bågar i småbitar.
7. Forma degen till valnötsstora bollar (vad nu det ska betyda). Lägg i muffinsformar på en plåt. 
8. Gör en fördjupning i varje kaka och lägg i dina småbitar av romerska bågar. 
9. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min. Låt sedan kallna på galler. 
 
Här har ni länken till originalreceptet. 
 
Hoppas ni har romerska bågar hemma ifall ni bestämmer er för att göra dem. Och om ni har det så hoppas jag att ni tycker att de är goda om ni väl gör dem! :)
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Moa

Nejmen gud vilket bra tips!! Detta har hänt mig också, men då fick jag helt enkelt åka och köpa sylt haha.. men sicket bra tips, detta ska jag verkligen prova! :)

Svar: Du borde prova det, det är väldigt gott! :D
bookshelf

2014-02-03 @ 08:29:35
URL: http://recenzion.blogg.se
Postat av: Elina

Himla bra! Choklad slår allt, även om jag INTE ALLS gillar apelsinchoklad (för det är väl det romerska bågar är?) så är det en himla bra förbättring av original receptet!

2014-02-03 @ 15:26:23
URL: http://marklarsbooks.blogg.se/
Postat av: Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2014-02-07 @ 12:01:27
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0