Maratona TV-serier men inte böcker?

Jag kan se nio säsonger av en TV-serie på raken utan att se någon annan serie emellan, men när det kommer till bokserier verkar jag behöva minst ett års paus mellan varje bok. Vad kommer det sig egentligen?
 
I augusti 2013 började jag se på TV-serien Supernatural. En serie känd för sitt imponerande antal säsonger. När jag började titta hade totalt åtta hela säsonger släppts, och jag dedikerade sedan helhjärtat resten av hösten till den här serien. Ca 180 avsnitt och 7200 minuter senare var jag ikapp, och löven hade sedan länge fallit från träden och täckts av snö. Trots all tid jag hade spenderat med Supernatural ville jag bara ha mer. Att det inte fanns några fler säsonger att maratona kom som en sorg för mig.
 
 
Sedan jag upptäckte fenomenet att maratona TV-serier har jag ärligt talat undrat vad jag gjorde med mitt liv innan denna upptäckt. Varför vänta för att se ett avsnitt i veckan när man hinner maratona en hel säsong på en vecka? När jag väl har börjat maratona en serie vill jag aldrig ens påbörja någon ny serie innan jag är klar med den jag redan har börjat titta på. 
 
Varför är det då inte likadant med böcker? När det kommer till bokserier är jag istället nästan raka motsatsen. Jag läser första delen i serien, och sedan dröjer det flera år innan jag ens orkar plocka upp uppföljaren. Ibland är det inte ens säkert att jag orkar plocka upp uppföljaren eftersom jag har hunnit glömma stora delar av handlingen från första boken på de två år som har hunnit passera (*host' Beautiful Creatures *host*).   
 
De enda bokserierna som jag ens kan komma ihåg att jag har någorlunda (någorlunda = jag har läst stora delar av serien inom bara några månader) maratonat är Pretty Little Liars, Twilight och de två första böckerna i The Murder Notebooks-serien. Ofta när jag har läst första delen i en bokserie känner jag mig nöjd och som att jag behöver en paus. Det är sällan jag känner att jag måste fortsätta läsa för att överleva, och jag kan med enkelhet plocka upp någon annan bok som inte alls är relaterad till den serien. 
 
VARFÖR?!
 
Den enda teori jag hittills har lyckats knåpa ihop har med tiden att göra. Att läsa en bok tar väldigt lång tid i jämförelse med att se ett avsnitt av en TV-serie. Att se fem avsnitt på raken av en serie känns mer produktivt än att bara läsa 200 sidor från en bok (eller så känner man i båda fallen att man inte har gjort något vettigt med sin tid, som att rädda utdöende orangutanger osv). Fast jag läser sällan 200 sidor på raken, utan oftast typ 20 sidor, och då känner jag mig ännu mer oproduktiv. Dessutom får jag också känslan av att en bok oftare är mer komplett än vad ett avsnitt av en serie är. Min tanke är att en säsong av en serie = en bok. 
 
Men om en säsong är ungefär samma som en bok, varför fortsätter jag då alltid vidare till nästa säsong av en serie, men lägger bokserien på hyllan i några år? Ja, det trodde jag att jag skulle svara på i det tidigare stycket, men det märkte jag nu att jag egentligen inte gjorde. Ursäkta för att jag slösade er tid utan att komma fram till något. 
 
En annan gissning jag har handlar om mängden jag vill se/läsaJag har fler böcker och bokserier i min bokhylla än vad det känns som att jag någonsin kommer hinna läsa ut. Jag vill läsa dem alla, men har egentligen inte tid, och då är det svårt att veta vilka bokserier man ska prioritera och lägga tid på. Bland TV-serier har jag inte så mycket koll, så när jag väl hittar någon som jag gillar så håller jag mig till den tills den är slut.
 
Eller så blir jag bara mer indragen i TV-serier.

Ärligt talat så vet jag inte. 
 
Är ni som jag, eller läser ni eller ser på TV-serier på något annat sätt? Berätta för mig! Vad tror ni att mitt "problem" kan bero på? Är det någon som har en bättre teori än mig (vilket inte är svårt eftersom mina teorier skulle ha fått F om det här var en skolinlämning)?
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag brukar också ha tv-serie maraton, Supernatural började jag se när de var på säsong 5 så sträcksåg alla tidigare säsonger för att komma ikapp. One Tree Hill, som jag inte alls var intresserad av från början, började jag se när de var på säsong 7 och såg ikapp mig på nolltid. Merlin likaså, såg 3 säsonger i ett sträck. Bates Motel såg jag säsong 1 och 2 på en vecka...

För mig handlar det om en kombination av tid, ork och intresse. Är jag i en lässvacka ser jag mer tv-serier. Är jag väldigt trött efter jobbet fixar jag inte att läsa men ett avsnitt eller två av en tv-serie fungerar oftast. Äta och läsa gör jag aldrig men ett tv-serie avsnitt ser jag ofta när jag äter frukost, middag eller kvällsfika. När det gäller bokserier känns det också som att det är väldigt lätt hänt att andra böcker tränger sig emellan, jag har för många böcker i bokhyllan som jag vill läsa och efter att ha läst kanske första boken i en serie kan jag vilja läsa nåt annat och "plocka upp nästa del en annan gång" och så rinner det ut i sanden. Eller så har jag inte nästa del hemma och måste beställa den men då kanske det är andra böcker som lockar mer eller så har andra delen/boken inte kommit ut än.

2015-04-11 @ 14:04:05
URL: http://bokordet.blogspot.se
Postat av: Elina

Jag tror att det beror på att det är lättare att sätta sig in i en TV-serie, det krävs inte lika mycket energi och det går snabbare att ta sig framåt.

Jag ser på tv-serier på nästan samma sätt, en hel säsong i veckan hinner jag oftast tyvärr inte med. Men jag ser gärna fler avsnitt per kväll (just nu ser jag om Twin peaks <3).

Du och jag började titta på supernatural ungefär samtidigt, jag är fortfarande kvar på itten av säsong 1...

2015-04-11 @ 19:35:15
URL: http://marklarsbooks.blogg.se/
Postat av: Elina

Jag har taggat dig i Liebster award på min blogg!

TWIN PEAKS ÄR BÄST, SE DET!

Svar: Tack ännu en gång!
Jag får kanske lägga till det på min att-titta-lista! :D
bookshelf

2015-04-16 @ 21:34:26
URL: http://marklarsbooks.blogg.se/
Postat av: Emma

Först brukar jag maratona massa avsnitt, men sedan när jag sett ett tag blir det som jag tröttnar(allt som jag prokrastinerat kommer ikapp...) och då kan jag plötsligt ha en paus på typ en månad. Allt som allt varierar jag nog vääääldigt mycket när det gäller serier och brukar inte se på så många utan en i taget, men ändå inte sådär supermycket. Fast det skulle vara lite mysigt att bara kolla en hel säsong på en vecka, men då blir jag lite jobbigt och tycker att man borde göra något viktigare istället... :)

2015-04-17 @ 21:18:07
URL: http://hundrabocker.blogg.se
Postat av: Lena

Jag har nominerat dig i Liebster Award.
http://lenasgodsaker.blogspot.se/2015/04/liebster-award.html

2015-04-18 @ 23:25:46
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0