The DUFF (filmrecension)

Allt Bianca trodde att hon visste om världen rasar samman när Wesley berättar att hennes vänner bara ser henne som en DUFF - en person som finns i alla gäng och som i stort sett bara existerar för att de andra vännerna ska se bättre ut. För att slippa undan DUFF-stämpeln och för att få en chans att gå ut med sin stora förälskelse, Toby, ber hon Wesley om vägledning och hjälp. Wesleys ex gillar dock inte tanken på att han umgås med en DUFF, så hon gör allt för att stoppa Bianca.

De allra bästa upplevelserna är de som man inte förväntar sig något av, men som sedan får en att tappa andan. Just en sådan upplevelse hade jag när jag såg "The DUFF" igår. Boken blev snabbt en favorit när jag läste den 2012, men när jag hörde att filmens handling skulle skilja sig mycket från boken bestämde jag mig för att inte se den. Vilken tur då att Noble Entertainment hörde av sig och frågade ifall jag var intresserad av att recensera filmen, så att jag fick mina fördomar överbevisade.

Redan under filmens inledande minuter fick jag känslan av att det här skulle bli Mean Girls 2.0, och den känslan höll sedan i sig genom hela filmen. Varken "Mean Girls" eller "The DUFF" är filmer som tar sig själva på alldeles för stort allvar, och i den här genren blir det fantastiskt. Det är klyschigt ibland, och man vet redan från början hur det kommer att sluta, men det gör ingenting när skådespelarna är så bra och skämten gör att mina kinder gör ont efteråt för att jag har skrattat så mycket.

Biosalongen var långt ifrån fullsatt, men det var länge sedan jag var i en biosalong där stämningen var så bra. För att vara på en bio skrattade jag nästan lite väl högt emellanåt, men som tur var dränktes mitt eget skratt av alla andra som också satt och gapskrattade. "The DUFF" är en otroligt rolig och lättsam film, och det som fick mig att skratta mest var hur awkward Bianca var ungefär 95% av filmen. Dessutom fick man ofta se hur Bianca reagerade inne i sitt huvud när något hände(se bilden nedanför), och det var väldigt bra gjort. Som sagt, jag har inte skrattat så här mycket till en film på länge (och då såg jag ändå "Big Hero 6" kvällen innan).

Mae Whitman ("The Perks of Being a Wallflower") spelar Bianca helt perfekt. Hon lyckas skapa en karaktär som är både älskvärd, sarkastisk och så awkward att jag upplevde starka känslor av second hand embarrassment genom nästan helt filmen. Samspelet och kemin mellan Mae Whitman och Robbie Amell var också helt fantastisk, och jag log varje gång de hade en scen tillsammans. Karaktären Bianca var också väldigt relaterbar och jag satt och skrattade åt situationer som jag (pinsamt nog) kände igen mig i.

Innan ni går och ser den här filmen vill jag dock utfärda en liten varning: filmens handling stämmer inte med boken över huvud taget. Eftersom det var en mindre evighet sedan jag läste boken, så kommer jag som tur var inte ihåg boken i detalj, och kunde därför låta filmen vara sin egen grej, utan att störa ihjäl mig på hur olika de var. Allt det som var väldigt mörkt i boken saknas helt och hållet i filmen, men det gjorde faktiskt inget, eftersom filmen gjorde mig så himla glad. Jag tror dessutom att den hade blivit klyschigare och sämre om de hade försökt göra den allvarligare.

Över lag älskade jag verkligen "The DUFF". Så fort eftertexterna började rulla sa både jag och min syster att vi ville se den igen. Grädden på moset kom när vi hörde låten i eftertexterna: "Favourite Record" av Fall Out Boy. Ett perfekt avslut på en film som gjorde mig lycklig i hela kroppen. "The DUFF" har också ett budskap som man i dagens samhälle inte kan höra för många gånger. Om ni gillar känslan i "Mean Girls" tror jag definitivt att ni kommer att tycka om den här!

Tack till Noble Entertainment för biobiljetterna till den här filmen!

/Anna(: