Harry Potter (vecka 2, fast vem försöker jag lura?)

Jag har kommit till sidan 422 nu! Och jag har fortfarande ingen koll på hur långt man skulle ha kommit till vecka två, men det spelar ju ingen roll eftersom det där schemat är helt ute ur bilden nu i alla fall. I lördags eller söndags (förra veckan, jag har inte rört boken sedan dess) läste jag faktiskt 100 sidor på en dag, och jag kan slå vad om att det har att göra med att jag dagen innan hade skrivit ett inlägg där jag klagade på hur trött jag var på att läsa. Bara för att skämma ut mig lite så bestämde den som styr mitt simsspel (aka mitt liv) att jag skulle bli sugen på att läsa. Så jag läste hundra sidor. 
 
Och jag har lite saker som jag vill diskutera. 
 
1. DET GÅR INTE ATT ÖVERSÄTTA VISSA SKÄMT
Min humor är inte alltid den mest sofistikerade, och därför kanske det inte förvånar någon att jag skrattade högt åt Ron när han sa "Can I have a look at Uranus, too, Lavender?"
 
Men alltså, det fungerar inte ALLS i översättning. "Får jag också ta mig en titt på Uranus, Lavender?" Det blir liksom inte roligt. Och om man läser den svenska översättningen går det ju inte alls att förstå varför de fick extra mycket läxa bara för att Ron ville se på Uranus. 
 
Det är synd att de som läser på svenska går miste om ett så fantastiskt skämt.
 
2. HERMIONES KAMP (ELLER BARA HERMIONE ÖVER LAG)
En av de saker som jag finner mest fascinerande med den här boken är Hermiones kamp för husalferna. Om man har levt några år på den här jorden och kanske även har läst lite i historia i skolan så kan man nog knappast undgå att märka att Hermiones kamp påminner om en del saker som har hänt i verkligheten. Och jag älskar det! Att dessutom alla är emot hennes nya idéer känns så realistiskt. Man hatar alla för att deras tankar är så idiotiska, men det känns så verkligt.  
 
Sedan kan jag inte låta bli att bara totalt förälska mig i Hermione i den här boken. Jag har alltid tyckt om henne, men det är först i den här boken som jag verkligen har börjat älska henne. Hon är ju så fruktansvärt smart och fantastisk!
 
3. HARRY ÄR INTE DEN VASSASTE KNIVEN I LÅDAN
Om Hermione är väldigt smart och fantastisk i den här boken så undrar jag lite vad Harry sysslar med. Liksom hela den där grejen med ägget till andra utmaningen, och att han trodde att han bara skulle ta ett bad? Okej, Cedrics ledtråd var kanske inte lika straight forward som Harrys, men liksom, vem som helst fattar väl att Cedric inte menar att han bara ska ta sig ett avkopplande bad? Hallå? Och det var ju typ samma sak under första utmaningen. Alla fick i stort sett säga precis till Harry vad han skulle göra innan han lyckades "lista ut det" på "egen hand". 
 
 
Det var säkert något mer jag hade tänkt diskutera, men jag kan inte komma ihåg det just nu i så fall, så det här får räcka. 
 
/Anna(:
 
 

Kommentarer
Postat av: Elvira

OUMAJGAD ATT JAG MISSAT DET DÄR SKÄMTET I ALLA DESSA ÅR?!?!?! Bvaahahahajajha det verkar ju roligt nu iaf xDD :DD OCH FORTSÄTT LÄS HEJA!

2015-08-23 @ 07:31:06
URL: http://mylifestylebyelvira.blogspot.com
Postat av: Bam

AAHAHAHAHAHAHAH SKÄMTET. Bara läst dom på svenska och inte ens tänkt den tanken. Men ja, mycket försvinner ju i översättningar tyvärr. OCH JA, HUSALFKAMPEN, älskar den så jädrans mycket.

Svar: Hahah, visst är det roligt! MEn man tänker ju verkligen inte på det i den svenska översättningen. Alltså, husalfskampen, stora applåder till den! Jag hoppas att det fortsätter i kommande böcker!
bookshelf

2015-08-23 @ 16:00:41
URL: http://www.bamtycker.wordpress.com
Postat av: Bella

I know! En av anledningarna till att just Goblet of Fire var den jag tyckte minst om i serien är pga Harry tröghet. Jag slog mig själv i huvudet ibland av ren frustration över dumeheten. Hela boken är en enda räkmacka för honom kännns det som :P

Svar: Hahah, ja, men verkligen! Han är ju så fruktansvärt osmart? Var han sån i de tidigare böckerna?
bookshelf

2015-08-24 @ 10:54:18
URL: http://bellasbok.blogg.se
Postat av: Äbba

Hahahahah alltså fick kämpa för att inte gapskratta i datorsalen! Kompisen bredvid kollade konstigt på mig.
Älskar dina inlägg som vanligt <3

Svar: Hahah, den här kommentaren gjorde min dag! ^^ Tack så jättemycket, Äbba! ^^ <3
bookshelf

2015-08-27 @ 11:52:36
URL: http://colourdreams.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0