Ännu ett lyckat år? Troligtvis inte.

Det är ännu en gång årets sista dag (tantvarning deluxe, men hur går åren så fort?) och det är alltså dags för mig att sammanfatta mina mål för året och se om jag lyckades eller inte. Dessutom ska jag sätta upp lite nya mål (som jag såklart ännu inte har funderat över) så att jag har något att misslyckas lyckas med även under 2016. 
 
DAGS ATT TA EN TITT PÅ DET HÄR ÅRETS MÅL:
  • 1. Läsa åtminstone tredje Harry Potter-boken (surprise motherfuckers! Det här målet kommer ALDRIG att försvinna förrän jag faktiskt klarar det. Mål för år 2097: Läsa åtminstone tredje Harry Potter-boken).
GUYS. GUYS! Vi kan sluta med de här löjliga målen nu, för det enda målet som egentligen betyder något har jag ÄNTLIGEN klarat av! Jag har på riktigt haft det här målet sedan 2012 (?!?!?) och inte klarat det förrän nu. Trots att det tog typ fyra år så är jag otroligt stolt över att jag äntligen har klarat det! Och vet ni vad som är ännu bättre? Jag läste DEL FYRA också i år! Herregud. Ge mig ett pris bara. 
 
  • 2. Skriva recensioner på minst 70% av alla böcker jag läser under 2015 (jag är expert på att skriva ungefär allt förutom recensioner, och jag tänkte att det kunde vara trevligt att en bokblogg faktiskt innehöll bokrecensioner, så jag tyckte att det kunde vara ett bra mål, men ni kanske inte håller med?)
Well... Där försvann det lilla självförtroende jag hade lyckats bygga upp under den förra punkten. Enligt mina beräkningar har jag hittills bara skrivit recensioner på 41% av de böcker jag har läst i år. Jag har läst 41 böcker (kan bli 42 för jag har 20 sidor kvar i en bok) och bara skrivit 17 recensioner. Som ett försök till att försvara mig kan jag ju säga att jag har några recensioner som jag har påbörjat men ännu inte publicerat. Jag suger helt enkelt.
 
 
  • 3. Läsa minst 15 böcker på engelska (Låt oss öka förra årets mål, och hoppas att jag inte totalfailar)
Om man inte räknar med omläsningar men däremot räknar med barnböcker med typ tre ord på varje sida så har jag läst exakt 15 engelska böcker! Tack gode gud. Det sorgliga är dock att jag alltid tror att jag läser så mycket böcker på engelska, men varje gång jag tittar på statistiken så påminns jag om att jag faktiskt är ganska dålig på det. MEN JAG KLARADE MÅLET OCH DET ÄR ALLT SOM BETYDER NÅGOT IDAG. 
  • 4. Läsa 5 seriealbum/comics/graphic novels (eller vad man nu vill kalla dem)
This has been the year of seriealbum! Detta är faktiskt ännu ett mål där jag läste FLER än målet (och jag menar det händer ju inte så ofta så lika bra att uppmärksamma det). Jag läste nämligen 7 seriealbum. Kanske inte ett antal som förtjänar stående ovationer, men rätt bra ändå! Dock är jag ännu en gång förvånad över hur få seriealbum jag tydligen har läst? Känns som att jag inte har gjort något annat än att läsa seriealbum, men tydligen är jag bara dum i huvudet. 
  • 5.  LÄSA UT ALLA FÖRBANNADE BÖCKER SOM JAG HAR PÅBÖRJAT UNDER 2014, MEN INTE AVSLUTAT (seriöst, det här börjar bli ett allvarligt problem)!
Ehm. Host. Host. Om något så har väl den högen ökat under året... Mount Everest med olästa böcker. Ni ska se mitt nattduksbord. Eller när jag tänker på det så borde ni inte alls det. Ni skulle gråta över alla sorgsna böcker som ligger där halvlästa och bara hoppas på att jag ska plocka upp dem igen. Jag har nog inte läst ut någon av de böcker jag påbörjade under 2014  (och nu när jag försöker tänka på vilka det var så kan jag inte ens komma på vilka jag kan ha menat?).
 
  • 6. Läsa åtminstone två av de böcker jag har fått från andra bokbloggare (Tex Cinder och Skulduggery Pleasant)
Nej, det har jag inte heller gjort. Är det någon mer än jag som börjar tycka att det här är lite tjatigt? 
  • 7. LÄSA FÖR ATT DET ÄR ROLIGT (den här punkten tål att upprepas varje år, och speciellt när man befinner sig i en tre månaders lång lässvacka)
Jag ska vara ärlig. Anledningen till att jag bara har läst 41 böcker (möjligtvis 42) det här året är för att jag inte direkt har varit sugen på att läsa. Av någon anledning har jag tyckt att det har varit roligare att scrolla ändlöst på Tumblr och Twitter och se YouTubevideor. Och sedan juni har jag ju också jobbat. Jag har helt enkelt sällan haft lust eller ork till att läsa, så jag har inte gjort det. Lite sorgligt tycker jag att det är. Inte för att jag bryr mig ett skvatt om hur många böcker jag läser i jämförelse med alla andra bloggare, utan för att jag saknar den där känslan av att längta efter en bok och helt sugas in i dess handling. Men det kommer säkert tillbaka!  Jag är inte bitter ( bara lite)
 
 JAG HAR LYCKATS MED 3 AV 7 MÅL I ÅR OCH ÄVEN OM DET INTE ENS ÄR MER ÄN HÄLFTEN SÅ ÄR JAG ÄNDÅ INTE HELT VÄRDELÖS? Bara nästan, och det är helt okej för mig.
 
DAGS FÖR 2016 ÅRS MÅL SÅ ATT JAG KAN MISSLYCKAS ÄVEN NÄSTA ÅR:
  • 1.  LÄSA FEMTE HARRY POTTER-BOKEN (trodde ni verkligen att Harry Potter-målen skulle försvinna bara för att jag lyckades läsa två böcker?  I så fall hoppades ni förgäves. Harry Potter-målen stannar tills jag har läst hela serien)
  • 2. LÄSA MINS ÅTTA NOVELLER (jag säger ju ofta att jag inte är någon novellälskare, men häromdagen beställde jag tydligen en prenumeration från Novellix, så då vore det väl bra om jag faktiskt läste någon av de noveller jag kommer få hem? What have I done?)
  • 3. SVARA SNABBARE PÅ KOMMENTARER (det här är ett mål jag har haft tidigare och alltid misslyckas med, men jag kan inte fortsätta som jag gör nu. Jag borde få en award för Sämsta Kommentarssvarare för det stämmer nog faktiskt)
  • 4. LÄSA TVÅ FACKBÖCKER (En av nackdelarna med att inte längre gå i skolan är att man inte tvingas lära sig massa nya saker, och det kan jag sakna ibland. Därför vore det ju bra om jag kunde ta tag i mig själv och läsa lite facklitteratur, men jag har inga förväntningar)
  • 5. LÄSA EN BOK SOM HAR GJORTS TILL FILM/SERIE OCH SEDAN SE FILMEN/SERIEN
  • 6. LÄSA 16 BÖCKER PÅ ENGELSKA (måste ju öka målet lite)
  • 7. SKAPA EN LÄSRUTIN (väldigt oklart, men just nu skjuter jag hela tiden upp läsningen, och om jag kunde få till någon slags rutin tror jag att det skulle bli bättre. Jag är ju trots allt en mästare i prokrastinering och ibland struntar jag i att läsa bara för att jag är lat)
Jag kommer som vanligt inte ta mina mål för seriöst (och med det menar jag att jag knappast ens kommer titta på mina mål förrän under sammanfattningen nästa år), men jag tycker att det är en rolig grej.
 
Har ni några roliga mål inför 2016? De behöver inte ha med läsning att göra.
 
HA EN SUPERMEGABRA NYÅRSAFTON OCH SKJUT INTE FÖR MÅNGA RAKETER (TÄNK PÅ DJUREN OCH PÅ ERA EGNA ARMAR SÅ ATT NI INTE RÅKAR SKJUTA AV DEM FÖR DÅ KAN NI INTE HÅLLA I EN BOK)!
 
/ANNA(:
 

Kommentarer
Postat av: Petra

Lycka till med dina nya mål, och grattis till HP 3 & 4! ;) Gott nytt år. :)

2015-12-31 @ 16:23:25
URL: http://petrasbokblogg.blogspot.se/
Postat av: Maria

Du har läst tredje OCH fjärde Harry Potter??!!! ANNA!!!!!!!!!!!!! Grattis! Hur ska vi hitta ett pris fint nog??? Mitt mål 2016 är att läsa och titta på fler av dina inlägg för jag har saknat dig. (nej, jag är inte full, jag bara använder väldigt många skiljetecken och är ovanligt mushy ändå) Gott nytt år! :)

2015-12-31 @ 19:04:48
URL: http://trasigkofta.blogspot.se
Postat av: Zozzo

Jag är SÅ STOLT ÖVER DIG över att du läste både den tredje och fjärde boken i Harry Potter!!!! Jag satt preciiis och tänkte att jag verkligen borde försöka fortsätta läsa Harry Potter, så jag joinar väl dig med det målet :D (Är dock på fjärde boken hehe)

Men lycka till under 2016 nu! Gott nytt år ^^<3

2016-01-01 @ 12:51:56
URL: http://bokzoem.blogspot.com
Postat av: Pia - bookrelated

Läste du TVÅÅÅÅ HARRY POTTER BÖCKER!!?? o.m.g. detta är stort. Du klarar av målet för 2016 också Anna! I believe in you!! Gott nytt åååår!!!<3

2016-01-01 @ 15:59:43
URL: http://bookrelated.wordpress.com
Postat av: Seriesessan.

Bra gjort över att läst de första harry potter böckerna. De är inte precis tunna. Hoppas du får ännu ett bra blogg år:)

Svar: Tack! Jag är så himla glad att jag äntligen lyckades ta tag i dem!
Tack, jag hoppas att du får ett bra bloggår också! :D
bookshelf

2016-01-03 @ 18:34:59
URL: http://seriesessan.se
Postat av: Amelie

Vad menar du att du inte läst Cinder ännu? How dare you?!

Oh well, får väl nöja mig med att du läst ut två Harry Potter-böcker i år! Well done, you!

Svar: (får jag bara säga att jag blev så glad över att se dina kommentarer?)
Jag måste verkligen ta tag i Cinder! Känner mig som en hemsk människa^^

Ja, Amelie, du måste verkligen vara nöjd över att jag har läst hela TVÅ HP-böcker. Sjukt imponerande tycker jag själv^^
bookshelf

2016-01-06 @ 15:36:13
URL: http://ameliesboktips.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0