Måste man äga alla böcker?

År 2010, när den här bloggen ännu var i startgroparna, ägde jag högst kanske 50 böcker, och de var alla inslängda i min garderob bland pennor och annat skräp. Sedan började jag blogga, och framför allt följa andra bloggar. Därefter gick det snabbt utför, om man säger så.
 
Vi snabbspolar fram till 2015 och plötsligt har jag över 300 böcker som trängs i tre bokhyllor! Min lilla garderob har absolut inte plats för alla mina böcker längre. Hur tusan hände det? Under mina första femton levnadsår lyckades jag skrapa ihop en mager boksamling på 50 böcker, men så fort jag började blogga lyckades jag på bara fem år införskaffa mer än 250 böcker. Snacka om att min inköpskurva måste ha ökat drastiskt. 
 
 
Under femton år var jag faktiskt en stor motståndare till att köpa böcker. Tro det eller ej. Så länge biblioteket fanns förstod jag inte varför jag skulle slänga ut massa pengar på att köpa böcker som sedan bara tog upp plats (och samlade damm!) i mitt rum.
 
Hur kunde jag tappa kontrollen så fullständigt? Jag äger mer än 300 böcker varav säkert hälften är olästa. 
 
Bokbloggar och booktube är svaret på den frågan. När jag såg alla andra köpa vackra böcker att ställa i sina vackra bokhyllor ville jag också göra det. Och när jag upptäckte booktube blev det ännu värre. Jag bor i en liten håla, och mitt biblioteks utbud av engelska böcker är så magert att man hinner läsa allt man är intresserad av därifrån på mindre än en månad. Om jag ville läsa engelska böcker skulle jag alltså bli tvungen att köpa dem själv.
 
Och böcker köpte jag. Massvis. Både på internet och secondhand. Problemet var att jag inte läste dem. Och nu står jag här med över 100 olästa böcker och känner mig klaustrofobisk. 
 
 Jag är trött på att alltid behöva lägga mina nyinköpta böcker på golvet, eftersom de inte får plats i mina redan överfulla hyllor. Jag är trött på att det ligger högar med böcker ÖVERALLT. Jag är trött på att behöva flytta på högarna med böcker bara för att jag vill sitta vid datorn. Eller sova, för den delen. 
 
Igår fick jag till slut nog och rev ut varenda bok i mina bokhyllor. Tänk er apokalypsen. Ungefär så såg mitt rum ut. 
Det där är bara från två av mina tre bokhyllor. Och då ser ni inte ens böckerna i sängen.
 
Ett tag i mitt liv kände jag att jag ville äga varenda bok jag läste. Men nu har jag börjat undra varför det ska vara nödvändigt.  Många böcker jag har läst kommer jag aldrig vilja läsa om. Många böcker jag har köpt billigt och inte har läst kommer jag troligtvis heller aldrig läsa. Vad är då egentligen poängen med att spara dem, när jag lika gärna kan låna dem på biblioteket om jag någon gång känner för att läsa dem? För tillfället känner jag mig fångad av alla mina olästa böcker, och jag tror inte att det är poängen.
 
Mina engelska böcker har jag dock mycket svårare att göra mig av med, men det beror på att de inte är lika lätta att få tag i igen ifall jag skulle ångra mig. Så de flesta får stanna kvar. Än så länge. Men jag rensade faktiskt ur 40 böcker igår, både olästa och lästa, och jag måste erkänna att det kändes bra. Nu när jag har rensat och har mer hyllplats kan jag ju dessutom belöna mig själv med att köpa lite nya böcker ;) (allvarligt, det är typ det jag tänker göra. I'm trash...)
 
Hur känner ni över det här? Är det viktigt för er att äga alla böcker ni läser, eller föredrar ni biblioteket? Let me know, för alla har så olika åsikter (och min har ju ändrats bara under den senaste tiden)!
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: déa

Jag köper alltid mina favoritböcker, men annars har jag ingenting emot att låna från bibliotek. Ändå äger jag runtomkring tvåtusen böcker vilket jag inte riktigt vet hur hänt. Nu har jag dock flyttat utomlands så då har jag bara tagit med mig femton stycken och känner att jag i framtiden inte kommer att köpa särskilt många fler böcker innan jag någon gång om massor av år förhoppningsvis köper en helt egen lägenhet där jag kan ha dem, haha.

Svar: Ja, det känns viktigt att ändå äga sina favoritböcker! Bara för att kunna typ ta på dem och förstås läsa om dem ifall man känner för det! Oj, två tusen böcker, det är verkligen ingen dålig samling!
Vart bor du nu?
bookshelf

2015-09-20 @ 17:53:29
Postat av: veronica

Jag läser mest på kindle nu och köper mina favoriter i fysisk form. Fast köper en hel del böcker såklart, samtidigt känner jag att jag stöttar författaren eller de svenska förlagen speciellt så att de fortsätter att släppa böcker för annars kommer de ju inte in på biblioteket heller. men lånar absolut på biblioteket också.

2015-09-20 @ 18:22:00
URL: http://www.vettansbocker.blogspot.se
Postat av: Lena

Jag vet exakt den känslan. Därför gjorde jag en storrensning i bokhyllan för några år sedan. Jag skänkte bort, ställde på återvinningshyllor och slängde en massa böcker och sparade endast dem OMGJAGMÅSTELÄSANU böckerna. Och du jag minns inte ens vilka böcker som försvann. Då hade jag över 90 olästa böcker nu har jag endast ett fåtal som jag faktiskt tänker läsa nu. Har inte köpt mer än 2 nya böcker på över ett år då jag betar av dem i hyllan och det känns alldeles toppenbra till skillnad från den klaustrofobiska känslan som du har och som jag känner igen allt för väl.

2015-09-20 @ 19:25:45
URL: http://bokprinsessorna.wordpress.com
Postat av: Bam

Jag har inget emot att låna på bibliotek, och det gör jag ganska ofta också. Gillar att äga böckerna också, men sen är jag en sådan som gärna läsa om böcker (om bara tiden fanns..)

Svar: Håller med dig på alla punkter! Dessutom önskar jag också att jag hade tid att läsa om lite oftare...
bookshelf

2015-09-21 @ 12:01:51
URL: http://www.bamtycker.wordpress.com
Postat av: Lisa

Jag har alltid varit mycket för bibliotek, vilket nog min ekonomi tackar mig för ;)
Men däremot, om jag lånat en bok på bibblan och verkligen tyckt om den kan jag köpa ett eget ex. Sen är det att vissa böcker vill jag ha ett eget ex av, för att de är fina och/eller mina favoriter. ^^

Tycker det är underbart att bibliotek finns och hoppas verkligen att folk uppskattar det! :)

Svar: Ja, bibliotek är så himla bra! Extra bra när man inte är säker på om man kommer att tycka om boken. Då kan man ju bara låna den och testa! Men jag håller med dig, vissa böcker vill man verkligen äga!
bookshelf

2015-09-21 @ 20:38:41
URL: http://lisanordahl.blogspot.com
Postat av: [Anna]

Det gick utför för mig oxå när jag började blogga, men jag hade börjat samla på mig lite böcker före det oxå. Jag har mängder med olästa böcker men det stör inte mig när de har en egen bokhylla...
Men jag har svårt för att göra mig av med böcker för jag har flera gånger försökt läsa en serie och då har det varit omöjligt att få tag i de första delarna i serien och jag vill läsa böckerna i ordning.
Där jag bor har inte biblioteket öppet så mycket så det är rätt bökigt att låna böcker!

Svar: Det är ju bra att dina olästa böcker inte stör dig! Önskar att det kunde vara likadant för mig...
Om ditt bibliotek har väldigt begränsade öppettider så förstår jag varför du föredrar att köpa egna böcker! Mitt bibliotek har ett ganska begränsat utbud så det är en anledning till varför jag typ måste köpa en hel del böcker själv.
bookshelf

2015-09-22 @ 08:30:35
URL: http://www.bokraden.blogspot.com
Postat av: Beate

Min bokköpningskurva eskalerade också snabbt när jag började blogga... Tror att det är ett rätt vanligt fenomen :P Jag föredrar i alla fall att äga mina böcker, jag gillar att de är mina och att det är mina små jack eller fläckar (om de nu skulle råka bli några sådana). Nu när jag flyttade till folkisen tog jag bara med mig ett antal och jag måste erkänna att jag tycker det är skönt att ha en så liten fysisk TBR. Men jag vet att jag inte kommer sluta köpa böcker, eller samla på mig dem :) De är utmärkta inredningsdetaljer, samtalsstartare och nostalgiföremål! :D

2015-09-23 @ 14:27:58
URL: http://bokbeate.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0