Chocken efter fallet

 
Titel: Chocken efter fallet
Författare: Nathan Filer
Sidantal: 300
Betyg: 6/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Shock After the Fall
Serie: Nej
 
Matt ser saker som inte finns. Simon, hans bror som dog när Matt bara var fem år gammal, är ett exempel. Nu är han nitton år gammal och skriver ner sina tankar på den dator som finns på den psykiatriska avdelningen där han bor. Mest skriver han om olyckan och om Simon.
 
För mig var det här en sådan där bok som man vet är bra, men som man ändå inte kan älska. Det finns liksom inget man inte gillar med boken, men samtidigt knyter man inga band varken till handlingen eller karaktärerna. För min del kanske det hade att göra med att den var skriven i något som liknar dagboksstilen lite. 
 
Det här var en bok som jag flög igenom, och jag njöt medan jag läste den, men tankarna på den försvann så fort jag stängde boken och la ner den på nattduksbordet. Matt är en intressant karaktär, men jag kände inte direkt något för honom. Jag gillade dock när allt han skrev var väldigt rörigt och man riktigt kunde känna att han mådde sämre. Ibland kunde det dock bli lite väl abstrakt och snurrigt och jag hängde inte riktigt med. Jag vet inte om det var meningen eller inte.
 
Handlingen bestod mest av Matts tankar och en uppbyggnad till avslöjandet av vad som egentligen hände med Simon. Som sagt, handlingen flöt på väldigt bra, men det var inget speciellt. 
 
Det här var ingen bok som berörde mig, men jag vet att det är riktigt många som älskar den, så om det låter som något för dig så skulle jag ändå rekommendera att du läser den! Det är en välskriven och annorlunda bok och jag kan förstå varför folk tycker om den. 
 
Bästa med boken: Att man fick lära sig mer om hur det är att vara schizofren.
Sämsta med boken: Den berörde mig tyvärr inte. 
 
/Anna(:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0