Dödssynden

Titel: Dödssynden
Författare: Harper Lee
Sidantal: 285
Betyg: 9/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: To Kill a Mockingbird
Serie: Ja (del 1)
 
Nioåriga Scout växer upp i den amerikanska södern på 1930-talet. En dag anklagas en färgad man för att ha våldtagit en vit kvinna, och chansen att han ska få en rättvis rättegång är nästan obefintlig. Scouts pappa som är advokat tar sig an fallet, men fördomarna växer bland folket i den lilla byn. 
 
Lärare brukar oftast förklara att en klassiker är en bok med en handling som ständigt är aktuell (därför undrade jag hur "Brott och straff" någonsin kunde bli en klassiker, men det är inte det vi ska diskutera i den här recensionen). Därför förstår jag varför "To Kill a Mockingbird" har blivit en sådan känd modern klassiker.Det är otroligt sorgligt att de ämnen som tas upp i en bok skriven på 60-talet fortfarande är aktuella idag. Kanske dessutom mer aktuella än på länge. Men det är också därför det är viktigt att vi fortsätter läsa de här böckerna. Så att vi kan lära från historien och inte ständigt hålla på och upprepa den. 
 
Det här är en av de bästa klassikerna jag har läst. Språket är lätt att förstå och budskapet är inte svårt att ta till sig. Dessutom var omgivningarna så välbeskrivna att det kändes som om jag hade klivit in i en Tardis och rest till USA under 30-talet. Jag sögs in i handlingen och jag älskade karaktärerna. Scout som är så oskyldig. Atticus, Scouts pappa, som är så snäll och hela tiden förklarar på barnens nivå och försöker ge dem de rätta värderingarna. Det är smart av Harper Lee att skriva boken ur ett barns perspektiv, för det gör handlingen så mycket starkare. Man ser liksom hela det här händelseförloppet ur ögonen på någon som ännu inte har blivit förstörd av samhällets fördomar. 
 
Förutom att handlingen är väldigt angelägen idag så är det också en chans att lära sig om historien, och hur diskriminerade afroamerikaner faktiskt var i USA under den här tiden. 
 
Jag tyckte väldigt mycket om den här boken, och jag skulle gärna läsa om den någon gång i framtiden. Det är en lättläst och lättförståelig bok som borde läsas av alla, speciellt i dagens samhälle. 
 
Bästa med boken: Miljön, karaktärerna, handlingen
Sämsta med boken: Inget som jag kan komma på nu
 
/Anna(:
 

Kommentarer
Postat av: Lena

Ja den var verkligen läsvärd.

Svar: Ja, absolut!
bookshelf

2016-01-18 @ 21:56:47
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0