Slasher | säsong 1

 
Titel: Slasher
Antal säsonger: 1
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 50 min
Årtal: 2016-
Betyg: 4/10
Finns på Netflix: Ja
 
Trots att jag är fruktansvärt kritisk händer det rätt sällan att jag springer på dåliga TV-serier. När jag hittade Slasher bland skräckserierna på Netflix var det första gången jag hörde om den och bestämde därför att ge den en chans. Antingen skulle det bli en ny favoritserie eller en stor flopp. Tyvärr kan jag meddela att det blev det senare. 
 
Vi har den typiska skräckfilmsplotten: kvinna flyttar tillsammans med sin man tillbaka till huset där hennes föräldrar mördades brutalt av en man klädd som en bödel. Trots att den tidigare mördaren sitter bakom lås och bom börjar folk snart dö igen, och det är självklart kopplat till kvinnan och hennes förflutna.
 
Det som dock är intressant med plotten är sättet mördaren väljer sina offer. Hen dödar och straffar nämligen efter de sju dödssynderna, så den som tex är skyldig till vrede straffads genom att bli styckad levande, och den som är girig straffas med att kokas i olja. Jag vet inte varför, men jag är lite besatt av de sju dödssynderna. 
 
Förutom att den här serien har väldigt bra representation (både sexualitet och hudfärg) så är serien en enda röra. Jag missade väl åtminstone halva säsongen för att jag så ofta var tvungen att blunda och ta ett djupt andetag. Katie Mcgrath, känd som Lady Morgana i Merlin, är någon som jag alltid tidigare har sett som en bra skådespelare, men som utan tvekan var sämst i den här serien. Sorgligt nog spelar hon huvudrollen. Kvalitén på Mcgraths skådespeleri går att jämföra med Kristen Stewart som Bella Swan. Ansiktsuttrycken, kroppsspråket och röstläget är i stort sett oförändrat hela tiden. De flesta andra skådespelarna är inte mycket bättre än Mcgrath, men några har sina ljusa stunder (dock för långt in i säsongen för att man ens ska få upp hoppet längre).
 
Där Scream-serien lyckas ta slasherfilmkonceptet och göra det till en spännande TV-serie med tredimensionella karaktärer man bryr sig om misslyckas Slasher totalt. Jag kan knappt namnet på karaktärerna – och bryr mig ännu mindre när de en efter en dör – och enda gången det faktiskt är lite spännande är i slutet av varje avsnitt då mördaren får fem minuters speltid. Det som ofta stör mig i skräckfilmer är att för mycket tid ägnas åt att göra morden intressanta och inte tillräckligt för att utveckla karaktärerna. När man inte bryr sig om karaktärerna förlorar man lite av det emotionella bandet med filmen, och då spelar det nästan ingen roll hur vidriga och blodiga morden är. Samma problem har jag alltså även med Slasher. Mot slutet var jag så avtrubbad och trött på allt att jag inte ens brydde mig när mördaren avslöjades. 
 
Överlag är detta inte en serie jag skulle rekommendera. Visst, på vissa plan känns den rätt modern och morden är gjorda på ett intressant och ofta vidrigt sätt, men är det värt det? Nej. Man kan se en skräckfilm på 90 minuter utan problem även om karaktärerna är rätt platta, men åtta avsnitt av en serie blir för mycket. Om ni har flera skräckserier att välja mellan rekommenderar jag att inte välja denna (välj istället SCREAM!!). 
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: [Anna]

Jag såg kanske en kvart av första avsnittet innan jag stängde av och kände att nej fy vilket skräp. Men skönt att jag inte gick miste om någonting då, jag är lite nervös för det när jag ibland sågar en serie direkt som visade sig vara super bra :P

2016-10-16 @ 10:15:31
URL: http://www.bokraden.blogspot.com
Postat av: Vargnatts%2520bokhylla

Haha jag blir ju nyfiken nu, tror jag måste kolla för att om inte annat skratta åt hur dåligt det är :D

Svar: Hahah, du kan ju alltid se första avsnittet och se vad du tycker om det^^ Man får en ganska tydlig bild av serien redan i första avsnittet^^
bookshelf

2016-10-16 @ 18:32:39
URL: http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0