Jag finns- Maja- Maria Henriksson

Jag finns
Maja-Maria Henriksson
176 sidor
4-4,5/5

Allting borde vara bra i Johannas liv. Hon borde ha kompisar, trivas i skolan, göra det som andra 14-åringar gör. Men Johannas liv är inte som andras. Hennes genomsyras av kaos och ångest. I skolan blir hon fysiskt och psykiskt misshandlad av två pojkar. Hemma blir hon det av sin mamma.

Jag finns är en berättelse om överlevnad mot alla odds, om mod och kraft att bryta sig loss. Den bygger på författarens egna erfarenheter, och är en svidande kritik av det skolväsende som vände henne ryggen. Den visar också hur vuxenvärlden kan svika genom att välja att inte se, inte förstå, inte ta sitt ansvar.

Text från Adlibris

Jag blev väldigt arg på de flesta i den här boken. Varför gör de inte något?!
Alla står bara och tittar på när allt detta sker. Lärarna vet ju till och med om det men ändå gör de inget!
Mamman blev jag fullkomligt tokig på. Samma sak med killarna.
Tyvärr störde jag mig lite på hur den skrevs. Ibland så liksom försvann hon bort från sin kropp och tänkte på massa andra saker och det kunde bli lite jobbigt att läsa. Det tyckte i alla fall jag.
Annars var det en bra men hemsk bok. Inte lika hemsk som 14 år till salu men ändå väldigt väldigt hemsk.
Egentligen så läser jag inte så mycket av den här sortens böcker. Jag tycker att det är så hemskt,jag tror att det beror på det.
Men jag tycker ändå att det är bra att det skrivs sådana här böcker för då får vi upp ögonen för att sådana här saker verkligen existerar även om vi inte tror det!

/Anna(:


Kommentarer
Postat av: Lisa

Såg på bibblan idag, men jag ingen lust att läsa så hemska böcker just nu. >.<

Såg och 14 år till salu. Bläddrade lite i den, men usch nä. 2bad.

2010-07-26 @ 21:36:39
Postat av: fanpan

den ska jag garanterat ta och läsa XD

2010-07-29 @ 21:07:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0