Att kyssa eller inte kyssa Jake Matthews

Att kyssa eller inte kyssa Jake Matthews
Luisa Plaja
303 sidor
5/5 poäng

Jos mamma har fått ett jobb i USA så nu måste hon lämna England. Egentligen är hon inte alls särskilt ledsen för det. Hon tycker att det ska bli roligt. När hon kommer till USA så blir hon snabbt populär bland "innetjejerna". Ni som har sett Mean Girls kan nog tänka er hur de är. Hon börjar umgås med dem och får upp ögonen för den snyggaste killen på skolan, Jake Matthews. Under en fest så hånglar Jo med Jake.
Efter kyssen delas historien upp i två delar. En del ur Nördiga Jos perspektiv och en ur Coola Josies perspektiv.
Man får se vad som hade hänt i två parallella berättelser. Vad händer om hon fortsätter vara Nördiga Jo och vad händer om hon börjar vara Coola Josie? Vilken värld är egentligen bäst att leva i? Den falska eller den sanna?

Kan vara lite olämpligt att läsa vissa delar i texten om man inte läst boken.
Jag gillade faktiskt den här boken väldigt mycket. Vi läser den i bokcirkeln och det var jag som tipsade om den för den verkade väldigt bra och med en lite annorlunda historia.
Jag har nog inte läst någon bok tidigare där det har handlat om samma person men det har hänt henne två olika saker beroende på vad hon gör för val. Mycket smart sätt att göra en bok på enligt mig.
I början gillade jag den inte alls för jag tyckte att hon berättade lite för rörigt. Sedan blev det mycket bättre.
Det var väldigt lätt att hålla ordning på vems "värld" man läste ifrån. Var det Nördiga Jo så var det vanlig text och var det Coola Josie så var det fetstil.
Det är en hel del killar inblandade och man kunde inte direkt lista ut handligen innan, vilket jag tycker är bra. Det är ju inte kul om man kan lista ut redan innan.
Ibland kunde det bli lite rörigt att hålla isär de olika världarna för det kändes som att de redan hade sagt en sak till den personen innan fast det egentligen var till den andra. Speciellt i slutet när varannan mening var från Josie och varannan var från Jo.
Det var ju också lite kul för de har ju faktiskt på sätt och vis lyckats få in två böcker i en.


En sak som var lite jobbigt var att det inte direkt var några kapitel. Det var ju såklart en tydlig markering när det bytte person och det var indelat i Första bas,Andra bas och tredje bas. Ni förstår när ni läser boken.

Lite om personerna: Tori gillade jag. En sådan där typisk person som hör till innegänget men kanske inte riktigt vet varför hon är där och om hon verkligen vill det. Man märker tidigt att hon inte är som de andra i gänget och allt som behövs kanske är en vän utifrån som kan hjälpa henne bort från gänget.

Jo/Josie både gillade jag och störde jag mig på. Självklart är ju det meningen att man ska störa sig på henne när hon är Josie eftersom hon var väldigt falsk då. Jo var mysig ibland och lite jobbig ibland. Men man märker verkligen att hon växer och mognar under sin tid i USA.

Jake är inte direkt någon intressant person så jag antar att alla som gillar honom bara går efter utseendet. En sak som jag verkligen stör mig på är att han daskar Josie och alla andra tjejer i baken. Det stör sig Josie också på iof.

Chelsea är en typisk Mean Girl men hon kan ändå vara lite trevlig ibland, hon känns faktiskt inte riktigt som en ledare för ett sådant gäng för hon är inte genomrutten hela tiden.
Kristy är däremot genomrutten nästan hela tiden. Hon borde bli ledaren.

Rachel gillade jag ibland och ibland inte. Värsta humörsvängningar.

David gillade jag nästan hela tiden. Han var väldigt omtänksam,snäll och rolig.

Albie gillade jag också hela tiden för han var så omtänksam och tänkte alltid på Jo/Josie även om hon var tillsammans med Jake. Det kändes som att han såg genom ytan och såg hur hon var på insidan.


Garanterat läsvärd bok om man gillar kärlek(:

/Anna(:



Kommentarer
Postat av: Gudon

Jag har alltid varit lite osäker om jag ska läsa den här boken eller inte, men nu är jag faktiskt ganska övertygad över att läsa den. Ska springa till bibblan så fort som jag bara kan ;)

2010-10-08 @ 19:46:51
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0