Born at Midnight


Titel: Born at Midnight
Författare: C.C Hunter
Sidantal: 398
Betyg:8,5/10
Originalspråk: Engelska

Kylie har en hel del problem för tillfället, hennes mormor dog nyss, hennes föräldrar har precis skilt sig och dessutom så ser Kylie Soldier Dude, en person som ingen annan än hon själv kan se.
När hon och hennes kompisar blir arresterade på en fest, för att det funnits droger, blir hennes mamma rasande och bestämmer sig för att skicka henne till ett sommarläger i Shadow Falls.
När hon går på bussen till Shadow Falls märker hon att alla andra som ska dit är helt knäppa. En kille kan tydligen ändra ögonfärg, en tjej har tagit med sig en padda.
Det dröjer inte länge förrän Kylie får reda på att de inte är knäppa, de är bara övernaturliga, och lägerledaren hävdar att Kylie också är övernaturlig. Men hon vägrar tro på det och gör sitt bästa för att hitta bevis för att hennes teori stämmer så att hon så snart som möjligt kan lämna Shadow Falls och åka hem. Men när hon lär känna två supersnygga killar, Derek och Lucas, och dessutom skaffar sig nya vänner börjar hon fundera på om hon verkligen vill åka hem...

Det var nästan tusen år sedan jag läste ut den här boken(eller cirka tre veckor i alla fall), men ni behöver inte oroa er, jag har skrivit en recension på den på engelskan i skolan så jag kommer ihåg rätt mycket ändå.

I början tyckte jag att den gick alldeles för fort fram, efter 20 sidor hade hon i stort sett redan fått ett rum på lägret, men kanske var det bra för då kom man in i den direkt. Det var inte så att man satt där med öppen mun och ett frågetecken hängande över huvudet. Man förstod allt, men det kändes ändå som att den gick lite för fort fram.
Det ändrades dock ganska fort. I mitten var boken lite seg då och då, eller ja, kanske inte seg, men i alla fall händelselös, fast ändå inte riktigt händelselös.Takten blev långsammare.
Som ni märker så följer den här boken ett speciellt mönster, den var alltså väldigt förhastad i slutet också ( början på andra boken är alltså säkert långsamt) och jag tyckte att man fick svar alldeles för snabbt på de frågor man gått och väntat på hela boken.  Jag ogillade alltså slutet mest. Det kändes verkligen som att det fanns så himla mycket frågor att spinna vidare på, det hade kunnat bli en storslagen avslutning, tyvärr blev det inte riktigt det.

Jag vet att det kanske låter som att jag inte alls tyckte om boken( jag har en förmåga att alltid låta negativ fast jag egentligen inte menar det), men det gjorde jag faktiskt. Först var den inte riktigt vad jag hade förväntat mig och det gjorde mig besviken, men jag tycker fortfarande väldigt mycket om boken. Jag hade tänkt mig lite mer action än vad jag fick.

Kylie, huvudkaraktären, var en bra karaktär. Jag kunde relatera till henne och jag gillade att läsa om henne när hon oroade sig och tänkte tillbaka på sitt gamla liv där hon inte riktigt hade passat in. Hennes vänner var också väldigt trevliga och trovärdiga. Jag älskade att hon fick just Della och Miranda som rumskompisar för det var riktigt mysigt att läsa om när de var tillsammans. Jag fick verkligen känslan att de var bästa kompisar. Dessutom var det väldigt underhållande att läsa när Della och Miranda bråkade med varandra, som de gjorde hela tiden.

Derek och Lucas är killarna som hon faller för. Jag föll direkt för Derek, anledningen till det kan vara att man tidigt i boken får veta att Lucas hade dödat hennes katt. Jag kände liksom redan då hur ett hat växte mot honom, även om jag kanske inte riktigt direkt hatade honom, fast jag föredrar verkligen Derek. Han var gullig, rolig och han brydde sig om Kylie.

De här killarna tog dock vääldigt mycket plats, mer plats än vad jag från början hade trott. Det kändes som att Kylie fokuserade på vem av killarna hon skulle välja medan hennes värld föll samman för att hon aldrig såg till att lösa mer väsentliga problem. Så lite minus för det.

Annars gillade jag verkligen den här boken, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på varför, och jag kan inte vänta tills jag får läsa fortsättningen(håll tummarna för att jag får den i julklapp).

Bästa med boken: Jag gillade miljön där boken utspelade sig, karaktärerna m.m
Sämsta med boken: Den mycket ojämna takten. Den var förhastad på ställen där den inte skulle vara det och långsam på ställen där den inte skulle vara det. Dessutom tyckte jag att det inte hade behövt vara så mycket kärlek som det var. MER ACTION ÅT FOLKET!


Förresten så är jag ledsen för att det var så längesedan jag bloggade, jag har inte orkat eller haft tid. NaNo och alla andra skriftliga inlämningar har sugit musten ur min skrivlust. Plus att jag har mycket läxor den här veckan. MEN SNART ÄR DET JULLOV!!

/Anna(:


Kommentarer
Postat av: Ellen

Omslaget är så otroligt snyggt! ;)

Haha, men boken låter faktiskt ganska intressant! :)

2011-12-13 @ 16:07:41
URL: http://bookmuppets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0