Harry Potter och Hemligheternas kammare


Titel: Harry Potter och Hemligheternas kammare
Författare:J.K Rowling
Sidantal: 427
Betyg: 8/10
Serie: Harry Potter(del 2)
Originaltitel: Harry Potter and the chamber of secrets

Harry Potter är inte som alla andra, han längtar nämligen tillbaka till skolan under sommarlovet. Men med den familjen kan man verkligen förstå honom.
När Harry väl kommer tillbaka till skolan, på ett mycket underligt sätt, så börjar hemska saker att hända. Harry hör även röster som ingen annan verkar höra. Men vad är det han hör? Och vad är det egentligen som händer på skolan?

Som vanligt är inte sammanfattningen till Harry Potter-böckerna så bra. Det är så himla svårt att skriva utan att spoila för mycket. Fast alla vet väl ändå i stort sett vad som händer, det går ju nästan inte att undvika.

Först ska jag börja med att säga att den här boken hade varit så himla mycket mer spännande om jag inte hade spelat spelet och sett filmerna cirka tusen gånger innan.
Hade jag läst boken nu och inte vetat något om den då hade jag tyckt att den var så himla spännande och jag hade till och med blivit lite smått skrämd på vissa ställen.

Jag kom ihåg mycket mer av filmen och spelet än vad jag trodde att jag skulle göra. Det gjorde att jag inte blev särskilt överraskad. Däremot gjorde det att jag kunde se boken på ett annat sätt. När man vet handlingen och det mesta som kommer hända så börjar man lägga märke till de små ledtrådarna som författaren lägger ut.
Det finns massor av ledtrådar i Harry Potter som jag inte hade tänkt på alls om jag inte redan visste handlingen. Och det är faktiskt väldigt intressant att läsa på det sättet också för då blir man förhoppningsvis mer uppmärksam på små ledtrådar i böcker i framtiden.

Ni stora fans av Harry Potter där ute sitter säkert och tänker att jag är en total idiot som säger att jag kommer ihåg handlingen på grund av filmen och spelet. Men ärligt talat, jag tycker att filmen är väldigt bra gjord efter boken. Filmen innehåller nästan allt som boken gör och det tycker jag är något positivt.

Den här boken tycker jag är mycket mer spännande och läskig än första boken. Men jag är ändå inget totalt fan än. Kanske blir jag det när jag börjar läsa femte boken, där har jag i stort sett ingen aning om vad som kommer hända.

Bästa med boken: Karaktärerna och den realistiska handlingen. Det känns verkligen som att Hogwarts finns när man läser Harry Potter. Jag älskar också själva världen Rowling byggt upp.
Sämsta med boken: Det här är ju egentligen inte bokens fel: att man liksom redan vet handlingen eftersom man sett filmen,läst om handlingen och allt sådant.
Åldersgrupp: Alla kan läsa Harry Potter enligt mig!

Om ni tycker om att spela dataspel och inte spelat Harry Potter så borde ni verkligen testa det, det är så himla roligt! Jag vet inte hur många gånger jag har spelat de tre första spelen.
/Anna(:



Kommentarer
Postat av: andréa

Varför, varför följer jag dig inte på Bloglovin än? Var övertygad om att jag gjorde det, så jag har missat evigheter av inlägg ... Men nu gör jag det, så då ska jag väl lyckas hålla mig uppdaterad igen c:

2011-07-08 @ 18:59:53
URL: http://andreaiboklandet.blogspot.com/
Postat av: Frida

Fjärde spelet är sjukt kul! :D Det är så roligt att spela tre på det :D

2011-07-08 @ 19:31:41
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Naima

Hemlighetens kammare är min favoritbok i serien efter Fenixorden :D

Älskar verkligen hemlighetens kammare, filmen också (som jag ser 2 gånger varje månad).

Är sådär nördig att jag nästan kan alla Draco repliker, haha.

2011-07-08 @ 23:12:24
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/
Postat av: Amelie

Svar: City of Bones. Men kommer fortfarande läsa boken.

Ja, jag försöker undvika att spoila i mina recensioner. Men det kan vara svårt att undvika då man skriver om uppföljare, så då brukar jag alltid varna. Så länge man varnar för spoilers tycker jag att det är helt okej att skriva dem.

2011-07-09 @ 11:17:51
URL: http://ameliesboktips.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Åh, dataspelet till tvåan satt jag och spelade om och om igen! Förstår inte att jag aldrig tröttnade:D

2011-07-09 @ 17:38:10
URL: http://bokglantan.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0