Klass 7B: Början på värmen


Titel: Klass 7B: Början på värmen
Författare: Pernilla Gesén
Sidantal: 173
Betyg:6.5/10
Serie: Klass 7B (del 8)
Originalspråk: svenska

Spoilervarning för de som inte läst de tidigare böckerna.

Hanna ska äntligen få hjälp med sina ätstörningar, något hon inte behöver, enligt sig själv.
Paulina har stora problem med att förlåta sin pappa som bara lämnar hela familjen och flyttar på grund av en annan tjej.
Tessan tycker om Set väldigt mycket men en grej hon får veta gör henne mycket ledsen och frustrerad. Detta leder till att hon gör bort sig på Sets fest.
Oscar har problem hemma, hans styvpappa slår både honom och hans mamma. Denna hemmiljö har format Oscar till den han är och socialen tycker inte att han ska bo tillsammans med sin familj.

I den här boken fick vi en ny berättare, Oscar. Han har varit med i tidigare böcker och retat alla och varit elak hela tiden. Nu får man bättre grepp om honom, varför han är som han är. Allt beror på hur han blir behandlad hemma. Han tror att man ska vara sådan och då är det klart att han blir elak. Dessutom så måste han ju vara på helspänn hela tiden hemma. Ibland är styvpappan trevlig men det kan ändra sig lika fort som vinden vänder.
Jag tyckte att Oscars kapitel var väldigt hemska och otrevliga att läsa.

Jag gillar att Pernilla har blandat in så många olika problem i en bok. Det gör att man inte blir uttråkad, samtidigt som man lär känna väldigt många personer och förstår att det för det mesta finns en anledning till att personer reagerar som de gör.
Man får i en väldigt kort bok handskas med både ätstörningar,skilsmässa, något som jag inte kan säga för det skulle vara en spoiler och problem i hemmet.

Jag gillade inte den boken som var innan, Det som gör ondast, jag tyckte att jag hade växt ifrån serien då. Jag var därför inte säker på om jag skulle läsa den här boken.
Men jag gillade den faktiskt. Om jag tänker tillbaka till hur jag var i 7an så hade jag nog inte gillat den här boken då. Jag ser på den ur ett annat perspektiv nu än vad jag nog hade gjort då.
Nu gillar jag ämnena hon tar upp och sådana saker.

 Något jag tyvärr inte gillade var sättet hon skrev på. Det var väldigt svårt att fatta ibland för hon byggde upp meningarna konstigt enligt mig. Ibland när de pratade använde hon även kursiv text. Kursiv text har man enligt mig när man ska skriva tankar och liknande. För hon hade inte kursiv text varje gång de pratade, bara ibland.

Bästa med boken: Alla ämnen som hon tog upp i en sådan kort bok. Det gör att man inte tröttnar på varje ämne.
Sämsta med boken: Språket. Jag hade som sagt var lite svårt att hänga med i svängarna ibland. Fast inga svåra ord används och det tycker jag är bra. Jag gillar när författare inte skryter alldeles för mycket med sina språkkunskaper utan skriver så att personer i åldersgruppen boken riktar sig till förstår.
Åldersgrupp boken passar till: Den riktar ju sig rätt tydligt åt personer som går i 7an och det kanske är då som man njuter som bäst av boken. Men jag gillar fortfarande serien ganska hyfsat och jag ska ju snart börja gymnasiet. Kanske är jag bara seg på att mogna^^.

/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Anna

SV: Haha vad kul :) Ja jag tyckte engelskan var lätt att förstå, det var inte alls många krångliga ord :)

2011-07-04 @ 13:40:22
URL: http://booksandstrawberries.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0