Dagbok för alla mina fans: Gregs bravader

Titel: Gregs bravader
Författare: Jeff Kinney
Sidantal: 223
Betyg: 8/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Diary of a Wimpy Kid
Serie: Dagbok för alla mina fans (del 1)
 
Greg har fått en dagbok av sin mamma, hon vill nämligen att han ska skriva ner vad som händer i hans liv. Man får veta hur det är första dagen i nya skolan och man lär även känna Gregs bästa vän Rowley.
  Greg är inte den coolaste killen i skolan, men han har storslagna planer för att inom en snar framtid bli det. Han måste även få Rowley att bli lite coolare och förstå att man inte "leker" i deras ålder.
 
Den här boken läste jag och älskade redan för några år sedan, mitt bibliotek köpte dock aldrig in fortsättningarna så jag kunde inte fortsätta med serien, men efter att ha sett filmen kände jag ett begär efter att läsa om första boken så det gjorde jag.
 
Jag sitter och skrattar och småler stora delar genom boken, men själva överraskningsmomentet blev en aning förstört eftersom jag faktiskt hade sett filmen innan. Allt fanns inte med i filmen, men en hel del.  När det är något som är roligt så brukar det ofta vara själva timingen och överraskningen av det skämtet som faktiskt är det roliga. När jag redan visste det mesta så blev det förstås inte lika roligt, men jag njöt fortfarande väldigt mycket.
 
Trots att Greg är en rätt så hemsk och elak person så kan jag inte låta bli att tycka om honom. Kanske för att han och jag delar ungefär samma sarkastiska humor. Det finns dock tillfällen då jag inte alls gillar honom lika mycket, ungefär alla gånger han är elak mot Rowley. Rowley är ju helt otroligt gullig och eftersom jag har filmversionen av honom fastetsad i min hjärna medan jag läser kan jag inte annat än tycka synd om honom.
 
Boken går mycket snabbt att läsa och det är mycket tack vare det enkla språket och bristen på text. Dock är inte bristen på text överhuvudtaget något problem då bilderna som också finns i boken höjer upp historien och gör den mycket roligare än vad den annars skulle ha varit.
 
Ett exempel på hur ungefär hela boken ser ut. Det är åtminstone två bilder på varje uppslag.
 
Letar man efter en rolig och kort "mellanbok" så kan jag verkligen rekommendera den här. Det tar inte alls lång tid att läsa ut den och man sitter och småler hela tiden åt de både dumma och roliga saker som Greg gör. Jag har redan läst tvåan och kan inte annat än rekommendera denna serie! Om du känner någon som inte tycker om att läsa är detta den perfekta boken att stoppa i deras händer.
 
Bäst med boken: Att den är otroligt rolig, mysig, lättläst och full med bilder.
Sämst med boken: Vet faktiskt inte
 
/Anna(:
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Åh den här är så otroligt rolig! Måste läsa uppföljarna snart! :D

2012-08-19 @ 20:34:34
URL: http://bladvandaren.blogspot.com
Postat av: Anna - Boktycke

Wimpy är så himla härlig! Har bara läst ettan och tvåan men vill hemskt gärna läsa resten av serien.

Svar: Ja, de är jätteroliga! Jag har också bara läst ettan och tvåan men vill, precis som du, läsa resten(:
bookshelf

2012-08-19 @ 22:48:00
URL: http://boktycke.se
Postat av: Miriam - Schitzo-Cookie's Bokblogg

Ska beställa denna nästa gång jag beställer från amazon ^^

2012-08-20 @ 09:43:45
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.se/
Postat av: Sanna

Blev jättesugen på att läsa den nu! :D

Svar: Då borde du läsa den! Den är faktiskt väldigt bra trots att den riktar sig till yngre(:
bookshelf

2012-08-20 @ 15:28:46
URL: http://boksanna.blogspot.com
Postat av: Emelie

Dude... lista dina 5 OTPs... I challenge you.

Svar: Ska fixas så fort jag får tid:D
bookshelf

2012-08-21 @ 13:21:42
URL: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
Postat av: Lisa

SV: Vi har inte riktigt snackat ihop oss ännu, haha. Men det borde inte vara så svårt. Jag tänkte att om det blir jämt antal som är med så "parar man ihop" två och två, och sedan byter man person till nästa gång (: Ska snart skriva ett inlägg om det!

2012-08-21 @ 16:35:08
URL: http://bladvandaren.blogspot.com
Postat av: Jennifer

Hej, tänkte bara säga att jag har startat en bokblogg och du får jättegärna kika in där! :)

Svar: Vad roligt! Jag har läst din blogg i några dagar nu och tycker hittills om det jag läst:D
bookshelf

2012-08-21 @ 21:32:51
URL: http://aloveforbooks.blogg.se
Postat av: Jennifer

Åh, vad kul! :) roligt att du gillar den! ;)

2012-08-22 @ 19:46:12
URL: http://aloveforbooks.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0