En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret


Titel: En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret
Författare: Brian Selznick
Sidantal: 530
Betyg: 7/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Invention of Hugo Cabret

Hugo är föräldralös. Hans pappa dog i en brand och sedan dess har han bott hos sin farbror och hjälpt honom med hans jobb. Men sedan hans farbror mystiskt försvann för ett tag sedan har Hugo fått sköta jobbet som klockskötare på Paris tågstation på egen hand. Hugo älskar allt som har med klockor att göra och han älskar att bygga grejer med hjälp av material som han tar från en leksaksaffär i närheten. Men en dag blir Hugo påkommen när han försöker sno en leksaksmus. Mannen som äger butiken blir rasande på Hugo och som straff tar mannen en anteckningsbok som ligger Hugo mycket varmt om hjärtat. Han fick den nämligen av sin far. Dessutom innehåller den ritningar som ingen annan än Hugo har tillåtelse att se. Just den här dagen kommer förändra Hugos liv för alltid.

Den här boken intresserade mig inte ett dugg innan jag såg den i en video på Youtube. Personen som hade läst den tyckte väldigt mycket om den och hon sa att den fanns som film. När hon dessutom vissade att den var full av bilder bestämde jag mig för att läsa den. Det tog inte lång tid innan jag fick reda på att filmen hon pratade om faktiskt var ny och inte ens hade kommit på bio i Sverige än. Detta gjorde att jag skyndade mig att börja läsa boken så att jag skulle hinna läsa den innan den kom på bio. Det är ju som ni vet alltid roligare att läsa boken innan man ser filmen.

Till en början var det mycket bläddrande. För när jag säger att det är mycket bilder i så menar jag att det är mycket bilder i. De 50 första sidorna har knappt ens en sida text sammanlagt.  Vad tyckte jag då om bilderna? Bilderna var underbara. De var nog det bästa i boken! De var verkligen välgjorda och vackra och de berättade en historia. Ungefär som en film. Något som jag tror att författaren eftersträvade(boken har rätt så mycket att göra med filmskapande).

Själva handlingen var också bra. Jag är ganska säker på att jag hade älskat boken om jag bara var några år yngre men jag tyckte absolut att handlingen var bra och mysig ändå.
Även den här boken utspelade sig i Paris. Året 1931 för att vara exakt. Här fick jag tyvärr inte alls samma känsla som jag fick av Anna and the French Kiss. Jag blev inte alls sugen att åka till Paris. Jag tänkte faktiskt knappt på att de var där vilket var synd.

Språket tilltalade mig tyvärr inte alls. Till skillnad från bilderna så var språket ganska platt och tråkigt. Texten fanns bara där för att beskriva det som man inte kunde visa med bilder. Rätt synd tycker jag, hade språket varit bättre och mer levande så hade jag antagligen gillat boken mer än vad jag gjorde. När jag väl kom till textdelarna så tog det också lång tid att läsa dem för jag började alltid tänka på annat.

Karaktärerna var rätt bra och jag gillade Hugo och hans kompis Isabelle. De var inget direkt speciellt, men kanske har även det att göra med språket. De var gulliga barn och jag kände för dem då och då. Även Hugo,precis som Anna i Anna and the French Kiss nu när vi ändå jämför de två böckerna, gillade filmer och det var roligt att få lära sig om gamla filmer. Den här boken är ju faktiskt på sätt och vis baserad lite på en gammal filmskapares liv.

Den här boken innehåller alltså underbara bilder och en mysig handling. Språket var tyvärr inget som jag fastnade för och det förstörde tyvärr lite för bokens helhet. Jag känner ändå att jag verkligen rekommenderar den på grund av sin originalitet.


Ett litet smakprov på de underbara bilderna ritade av Brian Selznick!





Lägger in trailern till filmen också som verkar helt otroligt bra! Filmen kommer på bio 16 mars i Sverige.

Bästa med boken: De underbara bilderna och den fina och mysiga handlingen.
Sämsta med boken: Språket som tyvärr inte tilltalade mig.

/Anna(:


Kommentarer
Postat av: Recenzion

Läste den för några år sen, när jag var typ 12-13, älskade den då! :)

2012-02-03 @ 19:59:23
URL: http://recenzion.blogg.se/
Postat av: Recenzion

SVAR: Jag vet inte riktigt, bror på om jag har tid men det är nog en otroligt bra film! :)

2012-02-04 @ 11:49:51
URL: http://recenzion.blogg.se/
Postat av: Felicia

Verkar bra, skriver upp den på min "att läsa lista" :)

2012-02-04 @ 13:47:01
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0