Var är Alaska?


Titel: Var är Alaska?
Författare: John Green
Sidantal:223
Betyg:6/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Looking for Alaska

Miles är trött på sitt liv och sina klasskompisar i skolan han går på. Därför bestämmer han sig för att flytta och börja på internatskolan Culver Creek i Alabama som hans pappa tidigare gått på. Miles är duktig i skolan och han har inte direkt några kompisar. Dessutom samlar han på människors sista ord.
 På internatskolan får Miles bo med en kille som kallas Översten. De blir genast vänner. Det tar heller inte lång tid innan Miles får träffa Alaska, och han faller för hennes charm på direkten. Miles får för första gången riktiga vänner och tillsammans gör de saker som Miles aldrig gjort tidigare.

Anledningen till att det har tagit så lång tid att recensera den här boken är för att jag inte vet vad jag ska skriva. Tyckte jag om den? Tyckte jag inte om den? Jag har funderat och funderat och jag vet ärligt talat inte. I och för sig ljuger jag lite. Jag har inte direkt funderat febrilt för hos mig stannade boken inte direkt kvar särskilt länge efter att jag hade läst ut boken.

Karaktären Miles kunde jag relatera till rätt så bra i början då han var en plugghäst utan vänner. Och tolka det inte som att jag inte har några vänner, men jag pluggar rätt mycket och är alltså kanske inte den populäraste personen i skolan. Dock tog det inte särskilt lång tid innan jag slutade relatera till Miles. När han kom till Culver Creek förändrades han direkt. Han började röka och helt plötsligt kändes det inte som att han brydde sig om skolan. Kanske kom han bara på att det fanns viktigare saker i livet än att plugga, vad vet jag. Tyvärr hade jag lite svårt att relatera till den nye Miles. Det roligaste med Miles var att han samlade på människors sista ord. Jag har aldrig hört någon ha den hobbyn förut och det var roligt att hans hobby fick spela en ganska stor roll i boken
 Alaska kan jag inte direkt heller relatera till. Anledningen till det är väl för att man egentligen inte lär känna henne så himla bra. Hon är med i stora delar av boken, men man lär ändå inte känna henne särskilt bra. Fast John Green har nog också tänkt sig att man inte ska lära känna henne, det är en stor del av boken eftersom Miles inte direkt heller lär känna henne.
 De andra karaktärerna var väl också okej, men det fanns inte direkt någon karaktär i den här boken som jag verkligen fastnade för vilket var en aning tråkigt.

Handlingen är lite annorlunda. I stor del av boken är det inte någon direkt handling. Han är mest bara på internatskolan och man får läsa om hans vardagsliv. Det kunde bli en aning långrandigt ibland, men för det mesta flöt det på bra. Problemet var att det tog sjukt lång tid att läsa en sida i den här boken. Jag har ingen aning om varför. Jag kunde sitta och läsa hur länge som helst och ändå knappt komma någonstans.
 Det som gör att spänningen hålls kvar är att boken är uppdelad i ett Före och ett Efter. Det gjorde i alla fall mig nyfiken. Före vad?
 Boken tog enligt mig en väldigt oväntad vändning även om man säkert hade kunnat lista ut det om man var lite mer skärpt än vad jag är.

Så trots mina klagomål på att jag inte visste vad jag skulle säga så lyckades jag ändå få ner en hel del text.

Tyvärr tror jag inte riktigt att det här var en bok för mig. Jag kunde inte riktigt relatera till någon karaktär och det var bara något som saknades i boken för att jag skulle älska den. Det kan ha något att göra med John Greens språk. Ibland skriver han roligt, men det händer också att han skriver på ett enligt mig ganska jobbigt sätt. Man måste läsa om och läsa lite långsammare för att förstå ibland. Fast nu låter det som att jag är trög. Jag menar bara att han skriver rätt filosofiskt och ibland har jag svårt att fatta vad han vill förmedla för filosofiska tankar.

Bästa med boken: Oj, vad svår den här var att komma på. Det bästa var Före och Efterdelen. Man vill verkligen veta vad Efter skulle vara. När Efter kom blev man dessutom förvånad.
Sämsta med boken: Den var inte riktigt min stil och jag gillar inte riktigt språket ibland.

/Anna(:



Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Oj, vilken sammanträffande att jag också la upp en recension på Var är Alaska precis :) Håller med om att tidsnerräkningen ökade spänningen rejälti boken.

2012-02-29 @ 19:28:06
URL: http://boktycke.se
Postat av: Vynne

Svar: Ja, det hoppas jag också. Folk röstar ju bara på honom för att det är "kul". De kan ju inte tycka han var bra!?

2012-02-29 @ 19:58:52
URL: http://bokkarlek.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0