Last Sacrifice

Titel: Last Sacrifice
Författare: Richelle Mead
Sidantal: 584
Betyg: 10/10
Originalspråk: Engelska
Serie: Vampire Academy (del 6)
 
SPOILERVARNING FÖR DE SOM INTE LÄST TIDIGARE DELAR I DENNA SERIE!
Morois drottning är död och Rose sitter inlåst som huvudmisstänkt. Trots att hon inte har gjort det så är det ingen utom hennes vänner som tror på henne. Hon får hjälp att fly från fängelset för att kunna sticka och gömma sig någonstans långt från hovet.
  Samtidigt som Rose måste bevisa sig oskyldig vill hon även bevisa att Lissa har rätt till sin plats i rådet. Beskyddarna får inte upptäcka Rose för då åker hon tillbaka till fängelset, eller så skjuter de henne direkt.
  Trots att hon får hjälp av sina vänner så är dessa problem inte de lättaste att lösa.
 
Jag vill inte förstå att en av mina absoluta favoritserier faktiskt är slut nu. Det tog mer än ett år innan jag läste sista delen, men när jag väl tog mig tid att göra det förstod jag hur mycket jag hade saknat alla karaktärer och världen de lever i. Den här boken gjorde mig inte alls besviken!
 
Handlingen tog fart direkt i den här boken. I några av de andra delarna har det inte hänt så mycket just i början, men sedan blivit desto mer actionpackat i slutet. Den här tyckte jag var spännande hela tiden. Jag älskar också hur perfekt själva handlingen är upplagd. Trots att Rose sitter i fängelse och i vissa stunder är tiotals mil från hovet och Lissa så kan hon fortfarande se vad som pågår där tack vare bandet de har mellan varandra. Jag tycker det är otroligt smart eftersom man då inte behöver sitta och undra vad som faktiskt sker på hovet. Det är dessutom lite mer originellt än att prata i mobiltelefon.
 
Som jag skrev tyckte jag att boken var spännande hela tiden och när jag väl satte mig för att läsa hade jag svårt för att lägga ner boken. Sista dagen läste jag så mycket att jag fick huvudvärk och ögonen hade svårt för att fokusera ordentligt flera timmar efteråt.
 
Att läsa den här boken på engelska kan ha varit ett av mina bättre val här i livet. Jag äger den både på svenska och engelska och jag började till och med läsa den på svenska i början. Sedan märkte jag att jag störde mig på den mediokra översättningen och bestämde mig för att läsa några sidor i den engelska utgåvan för att se om jag märkte stor skillnad. Snacka om skillnad! Jag kände mig mycket närmare själva karaktärerna, handlingen och ungefär allt i den engelska utgåvan. Jag kunde äntligen uppskatta Meads fantastiska språk till fullo. Hon skriver sarkastiskt och hon lyckas verkligen med konsten att fånga sin läsare. Jag måste helt enkelt läsa om hela serien på engelska nu för jag vet att jag kommer älska den ännu mer då.
 
I den här serien finns några av mina absoluta favoritkaraktärer. Rose är helt fantastisk och jag önskar att jag var lika rolig och Kick-ass som hon är. Hon är supersarkastisk och bra på att slåss, men genom böckerna har hon även mognat något otroligt. Jag satt till och med med tårar i ögonen vissa stunder när jag märkte hur mycket hon faktiskt har växt genom de sex böckerna. I början kastade hon sig huvudstupa in i slagsmål utan att tänka sig för. Hon bråkade med alla och var faktiskt en aning naiv. I den här sista boken märker man verkligen hur mycket hon har mognat. Fina, fina Rose. Jag önskar att hon fanns på riktigt så att vi hade kunnat bli vänner.
 
Jag vet att det råder lite delade meningar kring vem Rose borde vara tillsammans med. Dock har jag aldrig tvivlat på att hon ska vara tillsammans med Dimitri. Ännu en av mina favoriter. Jag älskar hur bra Rose och Dimitri passar ihop. Visst irriterade han mig en aning i femte boken, men jag förlåter honom verkligen nu.
 
Adrian har jag tyvärr aldrig gillat, men det är nog för att jag inte vill att Dimitri ska ha någon konkurrens. Det irriterade mig när hon blev tillsammans med Adrian eftersom jag inte alls tycker att de passar ihop.
 
Sydney tyckte jag till en början var dötrist och förstod inte alls hur Bloodlines skulle kunna vara intressant om hon var huvudkaraktären. Hon växte dock under bokens gång och det visade sig att hon faktiskt skulle bli en ganska trevlig karaktär i slutet av boken. Även hon ganska rolig. Tyvärr tror jag inte att hon överhuvudtaget kommer kunna konkurrera med Rose.
 
Det känns som att jag har missat att säga något om den här boken som jag tänkte på medan jag läste...
 
Har ni ännu inte läst den här serien rekommenderar jag verkligen att ni gör det. Jag älskar karaktärerna och min puls stiger otaliga gånger när de är i knipa. Jag märkte flera gånger att jag inte andades normalt för att det var så spännande.
 
SÅ OTROLIGT BRA!
 
Bästa med boken: Allt
Sämsta med boken: Att Sydneys och Sonyas namn ser så lika ut att jag alltid läste fel
 
Vad jag vill göra nu? Antingen börja läsa om serien eller beställa hem Bloodlines.
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag läste lite av handlingen här nyss... och jag blev påmind om en av sakerna som störde mig med första boken. ROSE MÅSTE ALLTID FJÄSKA FÖR LISSA! Det är irriterande. Usch. Men bra review^^

Svar: Hahha tack:D Det har inte jag märkt av, men om jag ska vara ärlig så tror jag i alla fall att det blir bättre senare i böckerna:)
bookshelf

2012-07-24 @ 15:04:44
URL: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
Postat av: Johanna

Älskar VA! Det är nog min absoluta favoritserie och nu känner jag att jag bara måste läsa den på engelska snart. Har läst den på svenska ett antal gånger, men tror de blir ännu bättre på engelska :)

Svar: VA är en av mina absoluta favoritserier också! Du måste läsa dem på engelska, de blir såå mycket bättre! Översättningen är tyvärr inte särskilt bra... De gör i alla fall inte originalspråket rättvisa.
bookshelf

2012-07-27 @ 10:24:52
URL: http://boktjejerna.devote.se
Postat av: Johanna

Sv: Men så är det väl med alla översättningar nästan?
Jag känner i alla fall till Meads skrivsätt nu efter att ha läst Bloodlines och The Golden Lily så kommer inte bli någon total "chock" för mig när jag äntligen läser VA på engelska :)

Svar: Ja, det har du rätt i. Vad bra att du läst de andra på engelska för i så fall kommer du verkligen inte ha några svårigheter att läsa VA(:
bookshelf

2012-08-01 @ 22:51:29
URL: http://boktjejerna.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0