The Day Before


Titel: The Day Before
Författare: Lisa Schroeder
Sidantal: 307
Betyg: 9/10
Originalspråk:Engelska

Det är dagen innan Ambers liv kommer förändras drastiskt. Hemma vill hon inte vara för hennes föräldrar kommer bara vara ledsna och det kommer påverka även henne. Därför bestämmer hon sig för att åka ensam till stranden. Hon har inte gjort upp några direkta planer, istället tar hon dagen som den kommer.  När hon är på ett akvarium för att titta på fiskar träffar hon Cade. Det visar sig att även han rymmer från något, precis som Amber. De spenderar dagen tillsammans och trots att de har lovat varandra att inte tala om vad de försöker rymma ifrån så kan inte Amber låta bli att fundera och undra.

Böcker skrivna på vers är något jag har börjat uppskatta på senare tid. Sonya Sones har varit en stor favorit hittills, men efter min första bok av Lisa Schroeder tror jag att även hon kan vara en favorit. Det här var också min första versbok på engelska och den var enkel att förstå. Självklart fick jag läsa om en del meningar ibland eftersom det är uppbyggt lite annorlunda när det är skrivet på vers, men det gick fint ändå.

Jag älskar att handlingen är en aning mystisk. Först undrar man varför Amber rymmer hemifrån. Vad är det egentligen som kommer hända henne dagen efter? Man spekulerar och jag var väl rätt nära att gissa rätt, men samtidigt inte. För att man ska bli lite mer fundersam fanns det även brev till Amber som var underskrivna av personer som man inte riktigt vet vilka de är. Det får man dock reda på lite längre in i boken. 
  Ambers hemlighet får man reda på ganska tidigt, men man får vänta på Cades längre, och det gör absolut ingenting. Det ökar bara spänningen i boken.
  Tyvärr var slutet en aning kliché och inte riktigt perfekt. Eller det var alldeles för perfekt. Mot slutet förstod man precis hur det skulle sluta. Jag har dock märkt att böcker som är skrivna på vers har lätt för att bli lite klichéartade och lite för perfekta. En sida av mig störs sig på det här medan den andra faktiskt inte bryr sig så mycket.

När jag hade kommit in ordentligt i boken kunde jag verkligen inte lägga ner den. På kvällen fick jag tvinga mig själv att lägga ner den, annars hade jag suttit uppe hela natten för att läsa ut den.

Jag gillade både Cade och Amber väldigt mycket, men jag gillade dem ännu mer tillsammans. När de körde sina lekar och att de gillade musik och hade så mycket gemensamt. Det var roligt när de gjorde något speciellt och den ena frågade: har du sett filmen? och om den hade sett filmen så... strunt samma, jag vet inte hur jag ska förklara det. Det var bra i alla fall.

Språket är nog det allra bästa i den här boken. Det är fint och alldeles lagom med text. Trots att man inte får veta alls lika mycket som i andra böcker så får man ändå en tydlig bild av hur allt ser ut och vad som händer. Det är underbart att de som skriver böcker på vers oftast lyckas förmedla mer känslor än de som skriver vanliga böcker. Jag grät till den här boken för att den var så fin och sorglig ibland.

Budskapet i boken är så otroligt fint och derssutom är det inte så tydligt utpekat. Kanske är det inte ens ett speciellt budskap med boken, men jag tyckte i alla fall att det kändes så.

När man läser den här boken blir man sugen på att bara dra hemifrån och låta slumpen bestämma allt för en dag. Troligen skulle det inte bli som i boken, men man kan ju alltid hoppas.

Som ni märker tyckte jag mycket om den här boken och jag vill gärna läsa något mer av Lisa Schroeder. Hade jag varit miljonär hade jag nog redan suttit här med Chasing Brooklyn som är den bok av henne som jag vill läsa härnäst. The Day Before är en otroligt fint skriven bok och själva historian är också fin!

Bästa med boken:
Sättet den var skriven på och typ allt annat för den delen.
Sämsta med boken: Att slutet var en aning för perfekt.

Rekommenderar verkligen den här boken!

/Anna(:


Kommentarer
Postat av: Malin

Blir alltid lika lycklig när andra gillar Lisa Schroeders böcker :) Jag hade gärna skickat resten av hennes böcker till dig, men jag råkar vara lite pank för tillfället x) Men tycker verkligen att du ska läsa dem någon gång!

2012-06-03 @ 18:28:19
URL: http://ensidatill.blogspot.com/
Postat av: Emelie

Vad trevligt att du också gillade den :) Håller med om att slutet var FÖR perfekt... blev själv lite besviken på det när jag läste den xD

2012-06-03 @ 22:34:38
URL: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
Postat av: Mimsan

Svar: mm det är synd... Men lycka till och hoppas det blir något av det :)

2012-06-04 @ 10:32:07
URL: http://www.minbokkista.blogspot.com
Postat av: Man

Du satte det på pricken: "böcker som är skrivna på vers har lätt för att bli lite klichéartade och lite för perfekta." Det är nog anledningen till varför jag ofta undviker böcker på vers. Men! Den här recensionen gör mig definitivt sugen på en Schroeder-bok. :'o



Svar: Anna, du gör alldeles för generad. Nu vet jag plötsligt hur det känns att vara "Utvald" (syftar på Cirkeln - höhöhöhö). Okej, nu tappade jag kanske bort dig. Nåja - underbart bloggsamarbete mellan dig och Emelie - ser fram emot att diskutera! ;D Får väl skynda på och läsa Hobbiten innan Sagan om ringen då!

2012-06-04 @ 13:52:07
URL: http://bokskadad.blogg.se/
Postat av: Malin

Sv: Ja, det tänkte jag ju inte ens på. Ska läsa 50 klassiker på fem år, och Sagan om ringen ska definitivt räknas med där :)

2012-06-04 @ 16:45:16
URL: http://ensidatill.blogspot.com/
Postat av: Johanna

Sv: Ja, det kan ju säkert vara enklare när man blir pushad och sånt :)

SJälv vet jag inte om jag nånsin har försökt läsa böckerna, men älskar filmerna :)

2012-06-04 @ 19:08:53
URL: http://boktjejerna.devote.se
Postat av: Ella

Den verkar väldigt bra! :)

2012-06-05 @ 19:30:15
URL: http://mittimellan-ella.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0