Döda flickors dans

Titel: Döda flickors dans
Författare: Rachel Caine
Sidantal: 319
Betyg: 5/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Dead Girls Dance
Serie: Del 2 i Vampyrerna i Morganville
 
RISK FÖR SPOILERS I DENNA RECENSION IFALL NI INTE LÄST FÖRSTA BOKEN
 
Andra boken tar vid där den första slutar och Shanes pappa är fortfarande kvar i staden för att hämnas vampyrerna som ställt till hans liv så. Shane får också problem eftersom nu både pappan och vampyrerna är ute efter honom. Claire och vännerna i Glashuset måste hjälpas åt för att lösa situationen.
 
Om ni läste handlingen jag skrev om boken (troligtvis gjorde du inte det, men jag klandrar dig inte) så märker ni kanske att jag inte verkar komma ihåg så mycket av den här boken. Det stämmer till 100 procent. När jag försöker minnas handlingen i den här boken går det inte särskilt bra och det finns bara två troliga anledningar till det: antingen har jag drabbats av minnesförlust eller så var den här boken inte särskilt intressant. Jag vet inte vilken ni gissar på, men eftersom jag kommer ihåg att Franska revolutionen började 14 juli 1789 så gissar jag på det sistnämnda.
 
Anledningen till att jag ens läste den här boken var för att jag dumt nog bad om den som recensionexemplar för ungefär jättelänge sedan (tänker inte nämna hur länge eftersom det är pinsamt).Den stod där i hyllan ett tag och för varje dag som gick fick jag mer och mer skuldkänslor över att jag inte läste den. Därför tog jag äntligen tag i den i december. Ni som läst min blogg ett tag vet att jag läste första boken för ungefär ett år sedan och gillade den inte alls. Jag tyckte att den var korkad och löjlig och att Claire inte alls var så smart som alla påstod. Låt oss säga så här, allt dåligt som fanns i första boken var med även i den här, dock inte lika extremt.
 
Claire. Hon beskrivs som en av de smartaste i sin ålder och hon får till och med gå med äldre personer i skolan bara för det. Synd bara att man ALDRIG får se det. Hon klarar sig aldrig ur en enda knipa på egen hand genom att tänka, istället är det något otrovärdigt som inträffar som gör att hon lyckas fly. Dessutom är hon så jävla irriterande när det kommer till faror. Det finns typ en miljon människor som vill döda henne och ändå ska hon envisas med att gå till skolan och riskera att bli mördad. Ärligt, vem gör så? Om jag var mordhotad skulle jag stanna hemma från skolan. SLUTA VARA SÅ NAIV OCH JOBBIG.
 
Eftersom jag inte kommer ihåg så mycket av den här boken så tycker jag att vi kan gå över till det som faktiskt var bra (eller bättre) med den här boken. Det första som var bra och som fanns med även i första boken är flytet. När man väl plockar upp boken vill man helst inte lägga ner boken även om den är lite sådär halvbra. Det tar inte alls lång tid att läsa ut den här boken eftersom flytet är riktigt bra och man bara flyger igenom den.
 
Dessutom måste jag säga att den här boken faktiskt är bättre än första (märks dock inte på betyget). Kanske har det att göra med att jag inte hade lika höga förväntningar den här gången. I alla fall tyckte jag inte att handlingen var lika dum och att Claire kunde göra några smarta saker i alla fall ibland. Boken slutar även så att man vill läsa fortsättningen, MEN JAG TÄNKER INTE BLI LURAD ÄNNU EN GÅNG! Som ni kanske märker kommer jag troligtvis inte läsa tredje boken.
 
Bästa med boken: Flytet gör att man bara flyger igenom boken
Sämsta med boken: Att Claire är så himla irriterande
 
Om ni vill ha något lättsamt att läsa som dessutom innefattar vampyrer antar jag att jag rekommenderar den här boken. Eller ja, jag vet att många andra gillar den så de rekommenderar den antagligen. Jag gör det nog inte.
 
Tack Styxx förlag för rec-exet!
 
Dessutom borde jag väl lägga upp frågorna till vecka 3 och 4 i Sagan om Ringen-läsningen snart. När jag har tid och lust lovar jag att de kommer! Har så himla mycket för tillfället bara.
 
 

Kommentarer
Postat av: Emelie

AAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!! Jag har ett Anna-withdrawal eftersom vi inte har talats vid på några dagar... Det är nästan så att jag börjar spela Harpan, så illa är det!

Det här låten som en skitbok, tack för ytterligare en varning. Jag kommer ihåg för några år sedan när jag beställde från Amazon med pappa och var så jävla nära på att köpa några av böckerna i den här serien... ugh, hemska tanke. Tänk om jag hade köpt flera stycken och varit fast med dem, som typ Evermore-serien? HYA MIG. Nej, tack gode gud.

Jag har inte ens läst den men efter att ha läst handlingen nu igen så rekommenderar jag inte heller den... om man inte är en tanklös vampyrråtta som suktar efter allt som luktar Twilight eller Fallen (varav Twilight är den bättre av de två).

ANNA, LOGGA IN PÅ SKYPE INNAN JAG BÖRJAR SPELA HARPAN!!!

Svar: HAHAHAHAHAAHHAHAHAH xD Bästa kommentaren ever! Och vilken tur att du inte köpte dem!!!!
bookshelf

2013-02-06 @ 18:20:04
URL: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
Postat av: Linnea och småpotatisarna

Hej hej Anna...

Visst är det du som samlar på Pelle Svanslös-böckerna? Saknar du några? Här där jag bor har de ett typ antikvariat som säljer nya böcker. Alltså olästa så att säga. De hade en del Pelle Svanslös-böcker för bara 39kr styck.

Svar: Ja, jag saknar några böcker och jag är väldigt glad att du säger till, men för tillfället har jag lite av något slags inofficiellt köpstopp :) Men tack så jätttemuycket för att du sa till! Förlåt för att svaret kommer sent, har haft lite problem med mina kommentarer på sistone.
bookshelf

2013-02-10 @ 14:58:27
URL: http://smapotatisar.blogg.se
Postat av: Melanie

Jag tyckte också att boken låg på ungefär 5/10 =)

2013-02-20 @ 16:54:53
URL: http://iheartfantasy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0