Två seriealbum

Titel: Aya från Youpougon
Författare: Marguerite Abouet
 
Det här seriealbumet handlar om Aya och hennes vänner. De bor på Elfenbenskusten i Afrika. Författaren till det här seriealbumet har sagt att hon vill visa Afrika från en ny sida. Nästan alltid när man läser något som utspelar sig i något land i Afrika så handlar det om svält och elände och hon ville ändra på det. Jag tycker verkligen att hon lyckas. Flickorna i den här boken har problem som vilka ungdomar som helst och jag kan till och med relatera till Aya. Hon och jag är väldigt lika. 
 
Det här seriealbumet lånade jag hem på impuls en dag när jag var på biblioteket och blev sugen på ett seriealbum. Jag ångrar mig sannerligen inte! Den här var hur bra som helst! Jag älskade att man följde tre olika karaktärer och att de stötte på olika problem som vi alla kan råka ut för. När jag väl hade börjat läsa kunde jag inte sluta läsa förrän det var slut (boken var ju inte superlång, men ändå).
 
Själva bilderna är i färg och hur fina som helst! De lyfte verkligen upp den här boken. Om ni har chansen att läsa det här seriealbumet tycker jag verkligen att ni ska göra det för det var toppenbra! Tyvärr finns bara första delen översatt till svenska och på baksidan står det att den sjätte och sista boken skulle komma ut i Frankrike. Det är ju alltid lite trist när man inte kan läsa hela serien. Speciellt när den är väldigt bra, som den här. 
 
Titel: Berättelser från yttre förorten
Författare: Shaun Tan
 
Ni som läst mitt blogg ett tag vet att jag har älskat Shaun Tan i ungefär ett år nu. Det här var den sista boken jag hade kvar att läsa av de som finns utgivna av honom på svenska. Den här innehåller massa olika småberättelser och det gjorde att man älskade vissa medan andra var mindre bra. 
 
Även om jag tyckte att några historier var mindre bra så tyckte jag som vanligt att bilderna var helt underbara. Förstår verkligen inte hur den här mannen lyckas så himla bra med alla de bilder han målar. De är helt och hållet i min smak!
 
Som jag säger varje gång när jag recenserar Shaun Tan: alla hans böcker är fantastiska och ni borde verkligen springa till närmaste bokhandel eller bibliotek och låna hem eller köpa alla de böcker som är gjorda av Shaun Tan. Mina favoriter av honom är nog The Rabbits och Ankomsten, men det fanns några riktigt fina berättelser även i den här boken. Som vanligt lyckas han berätta mycket rörande historier med vackra bilder och lite text!
 
Tack Kabusa böcker för rec-exet!
 
/Anna(:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0