Introvert: den tysta revolutionen

Titel: Introvert: den tysta revolutionen
Författare: Linus Jonkman
Sidantal: 243
Betyg: 6/10
Originalspråk: Svenska
 
Den här boken är facklitteratur som handlar om introversion, och vad för speciella drag introverta människor har. Den visar också på de skillnader som finns mellan extroverta och introverta. 
 
Sedan jag lärde mig vad introvert och extrovert egentligen betyder (läs Pias väldigt informativa inlägg HÄR) har jag vetat att jag är introvert. Det behövdes inga milslånga tester för att jag skulle veta det. Trots att jag redan vet att jag är introvert så tycker jag att det är intressant att läsa om det, och därför lånade jag den här boken. 
 
Om man själv inte vet om man är extrovert eller introvert rekommenderar jag verkligen den här boken! Den ger mycket information om de två olika, och det finns också ett test i slutet som man kan göra. Man kan också läsa den här även om man redan vet att man är introvert, eftersom man då kan känna sig mindre ensam och mer normal. För extroversion är normen i samhället, och det gör att man som introvert (i alla fall jag) kan känna sig lite onormal och konstig ibland. På det sättet är den här boken bra. Man förstår att det finns fler som är som en själv. 
 
Det som är mindre bra med den här boken är först och främst den eviga upprepningen av allt. 243 sidor i en bok är inte särskilt långt, men den här hade garanterat kunnat vara hälften så lång och ändå ha med precis all fakta som redan finns i den här boken. Saker upprepades väldigt många gånger, och till slut blev det så tjatigt att jag nästan började skumläsa. Och jag skumläser inte.
 
Det andra som jag inte gillar är att den trycker ner och gör narr av extroverta. Författaren nämner ofta under bokens gång att samhället måste acceptera introverta mer, men man kan ju inte förvänta sig att de extroverta ska acceptera oss, om vi trycker ner och inte accepterar dem. Jag är av uppfattningen att båda grupperna är lika viktiga och är bra på olika saker. 
 
Ibland tyckte jag också att boken kunde bli lite för personlig. Jag hade velat se mer hänvisning till verklig fakta och undersökningar som har gjorts. Nu kändes det mer som att man bara fick författarens åsikt, och det gör att man inte litar lika mycket på innehållet.
 
Annars är det här en väldigt snabbläst bok som absolut kan vara läsvärd om man själv är introvert och vill känna att man inte är ensam här i världen. 
 
Bästa med boken: Om man är introvert kan man läsa den här och känna sig mindre ensam.
Sämsta med boken: Mycket upprepningar, trycker ner extroverta ibland, inte så mycket hänvisning till riktiga undersökningar. 
 
/Anna(:
 

Kommentarer
Postat av: MonsterSteffa

Flera bokbloggare har ni skrivit om boken, och ni alla vet sedan innan att ni är introverta - boken bara bekräftar det mer!

Jag har nästan alltid vetat att jag är introvert - men jag är samtidigt extrovert. En märklig blandning som är lite dryg ibland...!

Svar: Du kanske är en blandning! :) Man kan nämligen vara ungefär lika introvert som man är introvert och det kallas ambivert :)
bookshelf

2014-08-21 @ 12:15:06
URL: http://monstersteffa.se
Postat av: Beate

Visst var det härligt att läsa boken och känna att man kunde relatera med alla andra introverta som tydligen fanns där ute i världen utan att man vetat om det? Boken bekräftade min känsla, att jag är introvert. Men den lärde mig också att det var okej att känna sig stolt över det! :) Men ja, mycket upprepningar och lite för mycket om hur det var på jobbet, det var inget jag kunde relatera till...

Svar: Ja, det var underbart! Ja, den fick mig också att känna mig stolt över att jag är introvert! Jag håller med dig, kan ju inte heller relatera till det där med jobbet.
bookshelf

2014-08-28 @ 18:40:10
URL: http://bokbeate.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0