Ursäkta att man vill bli lite älskad

Titel: Ursäkta att man vill bli lite älskad
Författare: Johanna Thydell
Sidantal:245
Betyg: 6/10

Nora har inga stora problem. Hon varken skär sig eller är mobbad. Hennes enda problem är att ingen kille verkar gilla henne. Stämmer verkligen det eller är det Nora som inte ser hur det verkligen ligger till?
Nora är bästa kompis med Lisa som är hur populär som helst. Ändå väljer hon att vara med Nora. Just det är inget som Nora tycker är konstigt för det har varit Lisa och hon sedan urminnes tider.
Noras problem är att alla killar verkar dras till Lisa medan hon själv står ensam kvar. Vad är det för fel på henne egentligen?

Det som verkligen lyfter den här boken är det ironiska sättet som Johanna har skrivit på. Anledningen till att jag gillar sättet hon skriver på är antagligen för att jag själv gillar att skriva på det sättet. Framhäva minsta lilla problem som att man är den enda i världen som lider av just detta. Ironiskt då förstås. Jag älskar att skriva på det sättet och även att läsa sådana texter. Det som jag inte gillar med boken är att det knappt inte är någon dialog. Hon har liksom vävt in pratet tillsammans med den vanliga texten och det blev väldigt jobbigt att läsa ibland. Det är ju lättare att förstå när de pratar om man har talstreck och sådana saker.

Ordspråken som dök upp med jämna mellanrum på sidorna gillade jag också, vissa mer än andra.
Det var även mycket visa och smarta tankar inne i boken som gjorde att man verkligen kände igen sig. Den här boken lyckades sätta ord på en del känslor som man känner.

Hela boken kretsade ju kring att Nora inte hade någon pojkvän men att hon hemskt gärna ville ha någon.
Inte världens mest händelserika bok men det flyter på bra eftersom sättet hon skriver på är så härligt.

Kapitlen eller vad man ska kalla det var väldigt korta och det kan vara skönt ibland.(:

Det var inte bara historien om hennes liv just nu utan även tillbakablickar till tidigare år tillsammans med Lisa och tidigare pojkvänserfarenheter. Det är ju inte direkt konstigt att hon tror att det är något fel på henne om man säger så.

Jag tycker att detta garanterat är en läsvärd bok:D Den var inte riktigt lika bra som jag hade förväntat mig men absolut,absolut läsvärd. Hög igenkänningsfaktor utlovas!

/Anna(:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0