Sommaren jag blev vacker

Sommaren jag blev vacker
Jenny Han
250 sidor
4,5/5

Belly lever sitt drömliv på somrarna, tillsammans med sin mamma,sin bror, mammans bästa väninna och hennes söner. De bor i ett sommarhus nära havet. Belly är yngst av alla och har alltid blivit retad av killarna, hon har heller inte fått vara med när de har gjort saker. Ändå älskar hon dem. Hon ser dem alla tre som bröder och hon älskar även Susannah, mammans bästa väninna.
Det här är sommaren när allt kommer att förändras. Sommaren när Belly börjar bli vuxen. Hon får sin första pojkvän,relationen med killarna förändras och något är påväg att hända men Belly vet inte vad.

Jag gillade den här boken väldigt mycket. Tyvärr läste jag den lite på fel årstid men det gjorde inget. Man drömde sig tillbaka till sommaren.
Man kan verkligen känna igen sig i att Belly aldrig fick vara med pojkarna när hon var liten. Det får hon nu eftersom hon är äldre och pojkarna börjar bli intresserad av henne på ett annorlunda sätt.
Kapitlen är korta och det växlar mellan nutid och från när hon var 13 och 11 år. Det kan även vara några andra åldrar som jag inte riktigt kommer ihåg just nu.
Under hela boken väntade jag på att hon och Conrad skulle komma närmare varandra eller vad man ska säga. Man märker hela tiden speciella känslor. På grund av det så börjar jag aldrig gilla Cam direkt. Jag vill liksom inte att hon ska vara tillsammans med honom. Plus att han känns lite påhittad. Han är liksom värsta svärmorsdrömmen. Han dricker inte och han är hur duktig som helst, det gör att även Belly blir tveksam.Hon kan liksom inte riktigt vara sig själv tillsammans med Cam eftersom hon hela tiden måste tänka sig för eftersom hon inte vill göra Cam besviken genom att till exempel dricka alkohol.
Conrad känns däremot mer verklig. Han är lite komplicerad och vill helst vara för sig själv, det kan säkert vara en av anledningarna till att det inte direkt händer något mellan Conrad och Belly.
Jeremiah(bror till Conrad) gillar jag också. Han är en typisk person som inte tar så hårt på saker och ting. Han tar inte allt helt seriöst men han beskyddar ändå Belly och alla andra när han känner på sig att de behöver det. Han är en sådan där bror som alltid finns där för alla.
Bellys bror gillar jag däremot inte så värst mycket. Jag vet inte vad det är men det känns som att han motsäger sig själv rätt ofta.
Susannah och Bellys mamma verkar ha en jättehärlig relation tillsammans och det är mysigt att läsa om dem. Susannah är nästan lite som Jeremiah fast kanske till och med snäppet omtänksammare.

Som sagt, den här boken är läsvärd. Det kommer ytterligare två böcker i den här serien,men det kan nog dröja innan den kommer på svenska.
En perfekt sommarbok!

/Anna(:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0