Tvillingsjälar

Tvillingsjälar
Jacqueline Wilson
220 sidor
4/5


Både India och Jewel har det svårt hemma. Jewel blir tvungen att flytta hem till sin mormor efter att ha blivit slagen så pass illa av sin mammas pojkvän så att hon måste sy flera stygn i pannan.
India har det också svårt hemma,men där är det ingen som behandlar henne illa genom att slå. Hennes mamma behandlar henne illa genom att komma med elaka kommentarer. India är nämligen lite mullig medan mamman är hur smal som helst och dessutom har ett eget klädmärke som är hur känt som helst.
Till slut träffas de och det klickar direkt, de blir vänner för evigt och det finns inget som kan ändra på det.


Jag gillade den här boken. Jag brukar inte direkt gilla deprimerande böcker, man även fast bägge har det svårt så blir det inte direkt jättedeprimerande. Jag gillar mormorn men samtidigt inte. I boken beskrivs hon som en ung cool mormor, jag vill ju att hon ska vara en gammal mysig tant. Det är så en bra mormor ska vara enligt mig. För även om mormor är hur trevlig och snäll som helst så får jag ändå känslan av att hon när som helst kommer bli värsta bitchen eller något. Hade hon varit en gammal mysig tant så hade jag gillat henne ännu bättre.

Ibland kunde det vara lite rörigt att hålla reda på vems perspektiv man läste ifrån och när de sa "jag" när de liksom umgicks med den andra fick man hela tiden tänka vem det var som var "jag". Det hade varit bra om det hade varit som i Att kyssa eller inte kyssa Jake Matthews där det var en person som hade fettext och en som hade normaltext.

En sjukt irriterande sak är att Jacqueline inte verkar veta att det finns något som heter kommatecken. När hon räknar upp flera saker säger hon alltid och emellan. Tex. Jag köpte en katt och en hund och tre grisar och en docka. Om man räknar upp många saker blir det väldigt irriterande i längden.

Det var en bra bok av Jacqueline, inte min personliga favorit men den var läsvärd. Det finns ju liksom inte jättemånga böcker om äkta vänskap, tyvärr så tror jag att det var meningen att India och Jewel skulle vara ganska unga för vänskapen kändes inte direkt jättestark. Jag kände inte vänskapen som att de skulle vara tvillingsjälar i alla fall. Jag tror att den här passar för lite yngre barn i åldern 9-12 kanske. Men den var ändå bra och spännande.

Tyvärr gillar jag inte alls omslaget. Ser lite amatörmässigt ut enligt mig..


/Anna(:


Kommentarer
Postat av: B(:

håller typ med dig :P

2010-10-21 @ 17:59:05
URL: http://bbloggar.blogg.se/
Postat av: Addikoko

Jag läste många av Jaqueline Wilsons böcker när jag var yngre:) ang. att be om recensionsexemplar så ja, man kan bara mejla ett förlag och be om böcker till sin blogg. Jag har inte testat att skicka till någon mer, men det borde jag ju göra!;)

2010-10-22 @ 20:04:22
URL: http://addikoko.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0