Andens kraft


Titel: Andens kraft
Författare: Richelle Mead
Sidantal: 521
Betyg: 9,5/10
Originalspråk: Engelska (Spirit Bound)
Serie: Vampire Academy(del 5)

STOR SPOILERVARNING FÖR ER SOM INTE LÄST TIDIGARE DELAR (men här kommer en instruktion till dig som ännu inte läst någon bok i Vampire Academy: Gå till närmsta bibliotek eller bokhandel och köp/låna första boken. Du kommer absolut inte ångra dig och om du mot all förmodan skulle göra det, ångra dig alltså, så bär inte jag något ansvar för detta överhuvudtaget.)

Rose lyckades inte döda Dimitri i Ryssland och nu är rollerna ombytta. Rose är den som är jagad. Dimitri tänker döda Rose för att hon inte ville bli strigoi, och för att hon är alldeles för farlig levande.
Men Rose tror att hon kan rädda Dimitri, hon måste bara hitta mannen som vet hur man gör. Det visar sig att det inte blir så lätt, speciellt inte om man måste släppa lös en livsfarlig fånge som till och med försökt skada Lissa.

Anledningen till att jag inte har skrivit recensionen förrän nu är för att jag inte vet vad jag ska säga om den. Den är så himla bra och smärtsam att det inte går att beskriva med ord(och oj vad jag är glad att jag inte bloggade under den månaden när jag läste Skuggkysst).

Nu känner jag också att jag vill förklara varför den inte fick en tiopoängare. Det beror lite på översättningen, för jag läste faktiskt översättningen och då vill jag bedöma den också. Det var en del missar och i slutet så hade de till och med råkat skriva strigoi när det egentligen skulle vara moroi(tror jag i alla fall).
Den andra anledningen är för att den inte slutade som jag ville och trodde. Jag är helt enkelt lite besviken över slutet. Jag hade hoppats och trott att den skulle sluta med den händelse som ungefär alla de tidigare böckerna har slutat med(eftersom jag verkligen gör mitt bästa för att inte spoila så tänker jag inte säga något),men det gjorde den alltså inte.

Även om den inte slutade som jag ville så är jag ändå sjuukt sugen på att läsa den sista delen.

Jag älskar Rose(och Dimitri) så himla mycket, hon är helt fantastisk och jag fattar inte hur någon kan vara så cool som hon är. Hon har alltid svar på tal och hon är utan tvekan en av de bästa beskyddarna någonsin.

När jag läser de här böckerna så får jag verkligen en klump i magen och jag går och tänker på vad som ska hända hela tiden. Även nu efteråt går jag runt och tänker på karaktärerna och varenda gång jag hör ordet Ryssland eller Sibiren så tänker jag på Dimitri.
En riktigt bra bok är en bok som man går runt och tänker på även när man inte läser i den och även långt efter att den är slut.

Trots att denna bok är min egen (och som jag alltså är mycket rädd om) så kände jag flera gånger att jag blev så frustrerad på handlingen att jag bara ville kasta boken i väggen eller riva sönder den i småbitar.

Bästa med boken: Snälla, be mig inte välja. Att den är så känslomässigt påfrestande och att Rose och några fler karaktärer är så himla grymma och att det ibland är så himla spännande att man inte vet var man ska ta vägen.
Sämsta med boken: Den lite dåliga översättningen(ibland hade jag faktiskt svårt att förstå vad de menade), och kanske slutet litegrann då.
Åldersgrupp:Alla tonåringar borde läsa den här serien!

/Anna(:



Kommentarer
Postat av: Malin

kan bara hålla med dig, i allt utom slutet. det chockade mig totalt, men det var ändå ett slut som fick mig att vilja läsa nästa bok, så jag är nöjd med slutet. (:

2011-04-26 @ 21:39:50
Postat av: Gudon

Du borde pröva att läsa de på engelska, mycket bättre på orginalspråket. Ända tills skuggkysst läste jag på svenska senare så köpte jag hela serien på engelska. Kunde inte vänta längre på att resten av böckerna skulle översättas :)

2011-04-27 @ 21:59:48
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0