Miljöutmaning 1- augusti

Hejhej, nu var det dags! Jag är lite spänd över hur det här kommer gå. Jag hoppas på det bästa!:D

Månadens tema är: Kläder (eller shopping överhuvudtaget)
De orange siffrorna är de olika stegen.
Anledningen till att jag valde kläder som månadens tema(är jag inte riktigt säker på) var för att nu är det ju sommarrea överallt och snart kommer även höstkläderna in.




 Innan du åker till stan nästa gång, ta med en tygkasse. Tygkassar kan man antingen sy själv(vilket jag har gjort som ni kan se på bilden, och tack till min syster som var modell) eller så kan man köpa dem. Man kan köpa dem på bibliotek, mataffärer och andra ställen.
Länk till er som vill försöka sy själv finns här och här. Oftast använder jag köpta, de rymmer mer.
Anledningen till att ni ska köpa en sådan här är för att ni slösar grymt mycket plast om ni tar en plastkasse i varje affär ni handlat. Så ta med en tygkasse och lägg alla kläder i samma kasse istället.
Man kan tycka att det är ganska dyrt att köpa en tygkasse,men tänk på hur mycket längre man kan använda dem, man kan ha en tygkasse i flera år utan att den blir utsliten.

Tankeväckande fakta: Varje sekund går det åt tusentals plastpåsar och de används bara i genomsnitt i tolv minuter innan de slängs!
Fakta från Cykla,panta och rädda en isbjörn-Jörn Spolander

 Cykla till stan om du har nära istället för att åka bil. Vissa har ju bara några få kilometer och då går det lika bra att ta cykeln. Men glöm då inte cykelkorg innan du cyklar iväg. Det kan vara farligt att ha tygkassen dinglande från styret. Har du ingen cykelkorg så kanske du ska ta på dig hjälm, för det gör ont om man trillar pga att kassen åker in i hjulet.
Om man bor långt från stan (eller om det är vinter) så kan man ta bussen till stan istället. Då delar man utsläppen med andra personer.

När ni kommer fram till butiken, fråga då någon som jobbar i affären om de har några miljövänliga kläder. Ni kanske vet var det finns miljövänliga kläder på tex Kappahl,men det är viktigt att de i affären får veta att ni bryr er om att kläderna faktiskt är miljövänliga. Det är även bra om ni har kompisar som kan göra samma sak. Be dem gå till samma affär och fråga något liknande. För om de märker att fler och fler bryr sig om miljövänliga kläder så kommer de skaffa ett större sortiment. För just nu tycker jag att det är ganska dåligt med miljövänliga kläder i vanliga klädbutiker.

Tänk efter innan du handlar! Du kanske precis fått pengar och du hittar hur mycket kläder som helst. Tänk då efter först om du verkligen behöver ett vitt linne till, även fast du har 3 st redan innan. Behöver du ett par blå jeans? Handla inte bara för att du har pengar, handla för att du behöver det(eller för att det är så sjukt snyggt att du kommer ångra dig för resten av livet om du inte köper den).
Samma sak gäller för: Ta 3 betala för 2. Behöver du verkligen tre linnen? Risken är stor att man köper två extra i onödan bara för att det är billigt,man behöver egentligen bara ett men köper ändå tre. Det är slöseri med material, och det är inte miljövänligt.

Handla på Secondhand. Det finns mycket snygga kläder på Secondhand som knappt är använda. Och nu kan jag faktiskt erkänna att jag vet det för min syster har handlat mycket snyggt på secondhand på senaste tiden. Svinbilligt dessutom! Helt oanvända jeans kan man få för mindre än en hundring.

Nu har du äntligen hittat lite kläder(förhoppningsvis något miljövänligt), kassörskan håller på att vika ihop dina kläder, hon böjer sig ner för att ta upp en plastpåse och det är då du stoppar henne och säger: "Nej tack,jag behöver inte plastpåse" och så kan du ju hålla upp din snygga tygkasse bara för att visa att du (är bra på att sy, om du gjort den själv) tänker på miljön.



Man behöver förstås inte handla kläder för att använda sig av de här knepen. Ska du gå och köpa böcker så går det lika bra att följa de här stegen. Men nu valde jag kläder för att det inte skulle bli så rörigt med alla hundra saker man kan använda de här stegen till.


Hoppas någon av dessa steg funkar för er!:D

/Anna(:



Kommentarer
Postat av: Recenzion

Jättebra steg men denna månad tänker jag inte delta, för jag brukar nästan aldrig handla och när jag gör det så gör jag det som står där uppe, men jag trycker ett stort GILLA på dina idéer och din ork :)

2011-08-01 @ 11:31:56
URL: http://recenzion.blogg.se/
Postat av: andréa

Tygkassar ... japp, har en del, så det lär fixa sig. Flyttar och då kommer jag att bo i centrum, så då börjar jag gå och cykla överallt! Shoppa mindre ordnar sig också automatiskt när jag blir tvungen att börja tänka mer på pengar i och med att jag behöver pengar till hyra, mat och sådant där. Second hand måste jag kolla in någon gång, har inte köpt någonting begagnat på åratal ... Så ja, det mesta fixar jag den här månaden c:

2011-08-01 @ 11:41:54
URL: http://andreaiboklandet.blogspot.com/
Postat av: Susanne

Hej

Försöker att ha med kassar hemma. Men ska komma ihåg ännu mera u när man tar andra affärer än mataffärer oxå.



2011-08-01 @ 13:44:49
Postat av: Clara

Ska definitivt försöka följa dessa stegen, och jag kommer absolut ta med en tygkasse nästa gång :)



Jag länkar hit och skriver om detta på bloggen.

2011-08-01 @ 14:05:31
URL: http://bokclara.blogspot.com/
Postat av: Malin

Kommer försöka fixa alla stegen, förutom second hand.^^

2011-08-01 @ 17:06:38
Postat av: B(:

Du måste ju va stolt över mig eftersom jag köpte en miljövänlig bh, - utan att veta om det också! ^^

2011-08-01 @ 19:17:09
URL: http://bbloggar.blogg.se/
Postat av: Clara

Tackade nej till plastpåse i stan idag, ska skaffa mig fler tygpåsar... och jag tänkte efter noga innan jag handlade (blev bara ett par shorts, tyvärr inte miljövänliga) och så tog jag bussen istället för att åka bil. En bra början!

2011-08-02 @ 14:45:53
URL: http://bokclara.blogspot.com/
Postat av: Linda (:

Wow då gör jag iaf nått bra med att handla secondhand :DD

2011-08-02 @ 21:20:27
URL: http://lindavarnamnet.blogg.se/
Postat av: Lucy

Ska börja delta i dina små utmaningar såfort jag kommer hem! x)

Superbra punkter i alla fall! :D

2011-08-08 @ 07:02:27
URL: http://bokrygg.blogg.se/
Postat av: Nea

Låter kul! Ska ha det i bakhuvudet när jag är ute och handlar :)

2011-08-08 @ 23:39:47
URL: http://boknea.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0