Mitt perfekta liv


Titel: Mitt perfekta liv
Författare: Sarah Dessen
Sidantal: 444
Betyg: 6/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The truth about forever

Macy kommer få en lång sommar. Hennes pojkvän är på läger och hon ska ta över hans jobb på biblioteket, samtidigt som hon förbereder sina studier inför hösten. Under den här tiden fortsätter hon även handskas med sin fars död.
Men av en slump lyckas Macy få jobb på cateringfirman Wish. Där träffar hon Kristy och Wes som genast blir hennes nya vänner.
Macy förändras under tiden som hon jobbar på Wish, något som hennes kontrollfreak till mamma inte gillar.

Jag är väldigt besviken på den här boken. Innan jag började läsa hade jag väldigt höga förväntningar. Alla älskar ju den, då kan den väl ändå inte vara dålig?
Jo,jag tyckte att den var rätt dålig. De första 140 sidorna var så sega att jag faktiskt la ner boken och läste några andra böcker innan jag plockade upp den igen (anledningen till att jag plockade upp den igen var för att det måste finnas något bra med den här boken med tanke på hur många som gillar den.)

Efter de första 140 sidorna blev boken faktiskt ganska bra(sedan dalade det lite igen). Jag gillade Wes och jag kunde relatera till Macy som väldigt gärna ville vara perfekt och ha kontroll över allt. Samtidigt som hon var rädd för en hel drös med saker.
Den delen av henne kunde jag känna igen mig i.

Det här var nog en väldigt karaktärsdriven bok, då det i stort sett bara handlade om Macys förändring till en person som vågade släppa loss och som framförallt slutade att försöka vara perfekt.
Den här boken hade nog kunnat tjäna på att vara kortare, inget särskilt stort händer och jag sitter hela boken igenom och väntar på kärlek.

Visst tyckte jag väl att det var fint att äntligen se Macy handskas med sin fars död och att prata ut om det. Samtidigt som hon växer, förändras och blir en helt annan människa. Men jag kan inte annat än tycka att den här boken faktiskt var rätt trist då och då.

Dessutom kändes det som att varje händelse i boken hade en dold mening. Detta gjorde att jag kände mig dum, för det var en del ganska uppenbara "dolda meningar" som jag ändå inte fattade.

Jag har läst några engelska citat från den här boken och de låter mycket finare på engelska. Kanske hade jag gillat boken bättre om jag hade läst den på engelska. I det här fallet tror jag faktiskt det.

Som sagt var så gillade jag verkligen Wes, han var väldigt bra! Faktiskt så gillade jag alla på Wish och jag förstår att Macy gillar dem. De känns verkligen som en udda,men supertrevlig familj!

Ska jag läsa något mer av Sarah Dessen så ska jag nog försöka mig på böckerna på engelska istället!


Bästa med boken: Karaktärerna. Något som trots allt är viktigt i en karaktärsdriven bok.
Sämsta med boken: Det hände ju typ inget. Förutom att Macy förändrades,men folk kan faktiskt förändras med lite mer drama och spänning.
Åldersgrupp: Tonåringar

/Anna(:



Kommentarer
Postat av: Mathilda

Verkar smart att läsa dem på engelska:) Jag har läst alla utom en (Mycket mer än så) på engelska och det var inte alls samma upplevelse att läsa på svenska.

2011-08-04 @ 17:33:19
URL: http://bokglantan.wordpress.com
Postat av: klok som en bok:-)

Den här har jag nyligen lånat men inte hunnit börja med ännu. Blir ju inte jättesugen på att läsa den nu heller fast det är alltid kul att läsa vad andra tycker:-)

2011-08-04 @ 21:07:58
URL: http://mestbaradeckare.blogspot.com
Postat av: Linda (:

fin bild! :D

2011-08-05 @ 19:27:58
URL: http://lindavarnamnet.blogg.se/
Postat av: Bokälskarinnan

Hejsan!

Har precis skrivit en bokrecension om denna boken och har länkat till detta inlägg så andra kan läsa om vad du tycker om boken. Hoppas det är okej. Länken till inlägget är: http://bokalskarinnan.blogg.se/2011/august/mitt-perfekta-liv.html



//

Bokälskarinnan

2011-08-07 @ 23:15:49
URL: http://bokalskarinnan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0