Night on Terror island


Titel: Night on Terror island
Författare: Philip Caveney
Sidantal:213
Betyg:5/10
Språk: Engelska
Originalspråk: Engelska
Finns översatt?: Nej

Kips pappa äger en gammal biograf. En dag börjar en ny man jobba på bion. Han heter Mr Lazarus och han beter sig lite underligt. Han vet saker om Kip och alla andra som en främling omöjligt kan veta.
Mr Lazarus berättar en dag för Kip att han kan skicka in personer i filmer med en speciell apparat som han själv uppfunnit. Kip tycker att detta är spännande till en början, tills allt går snett..

Visst låter den spännande?! Det var den inte. Eller jo,kanske lite ibland. Men jag hade väldigt höga förväntningar och den höll inte måtten.
Början var långtråkig, det tog ca 100 sidor innan ens handlingen satte igång, och är boken 213 sidor lång så kan man inte ha en 100 sidor lång introduktion, för då blir själva handlingen bara stressad. Och jag visste ju vad som skulle hända eftersom hela baksidan berättar i stort sett allt.

Jag hade tänkt mig att den här boken skulle ha en spännande handling där de typ försökte överleva på ön eller något,men jag hade fel. De sprang på en stig och kom sedan fram till något hus där det bodde kannibalneandertalare.Kul.
Visst var väl själva neandertalarna lite läskiga, men jag är så himla trött på dem för tillfället. Det var neandertalare överallt och blablabla.

Man fick inte heller någon klarhet i varför Mr Lazarus visste så himla mycket.
När jag köpte den här boken trodde jag att den skulle vara lika bra och rolig som Philip Caveneys tidigare serie om Sebastian Darke(den serien rekommenderar jag däremot varmt). Jag hade fel.

Något som var ett plus var att den var väldigt lätt att förstå. Engelskan var inte alls särskilt svår(och det säger ganska mycket för att komma från mig eftersom jag inte är någon van läsare på engelska).
Jag gillar också konceptet att man kan bli inskickad i en film och att allt som händer i filmen är verkligt. Dör du i filmen så dör du i verkligheten, och man måste komma ut innan eftertexterna kommer, annars är det finito.
Man tycker ju att det borde räcka för att ge boken lite spänning,men faktum var att den här boken var väldigt förutsägbar(kanske för att hela handlingen står på baksidan?!)

Jag är fortfarande lite kluven över vad jag tycker om boken,men jag är i alla fall ganska negativt inställd till den som ni kanske märker. Men suger gör den ju inte direkt, den är okej.
Kanske var jag för gammal(gillar inte att jag skriva att jag är för gammal för något) för den här boken. Kanske tycker yngre barn att den här boken är skrämmande.

Om du letar efter något lättläst på engelska så kan jag nog rekommendera den här. Det är inte världens bästa bok,men den är helt okej och engelskan är lätt.

Bästa med boken: Själva idén, även om den tyvärr inte räckte hela vägen fram enligt mig.
Sämsta med boken: Att början var så himla seg. Att den inte var som jag trodde och ville.
Åldersgrupp boken passar för: Är man engelsktalande så gillar man nog den här boken när man är i 9-12-årsåldern,men när jag var så ung så hade jag aldrig klarat av att läsa den på engelska. Så om den blir översatt till svenska så passar den nog bäst för den åldern.

Är det någon mer förresten som inte ser mitt förra inlägg om Before I fall-omslagen? Jag ser det inte..
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Clara

Jag ser inte ditt förra inlägg, mysko...

2011-07-14 @ 22:51:17
URL: http://bokclara.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0