Cirkeln


Titel: Cirkeln
Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Sidantal:516
Betyg: 8/10
Serie: Ja,men jag vet inte vad den heter,detta är första delen

Det börjar med ett dödsfall. Alla tror att det var självmord. Men sex tjejer får en kväll reda på att det är något skumt som håller på att ske i deras stad. Och de måste stoppa det. För att kunna göra det måste de samarbeta och försöka klura ut vem eller vilka som ligger bakom mordet. Helst innan någon mer råkar illa ut..

Ingen vidare sammanfattning,men jag kände inte för att ta baksidestexten.

Den här boken har lämnat mig lite kluven. Fortfarande. Även fast det var över en vecka sedan jag läste ut den.
Vad jag vet är att jag älskar karaktärerna. Eller jag älskar att de är normala. Jag älskar att de alla är olika,men de är ändå som normala tonåringar är. De är inte tillsammans med en tvåhundra år gammal vampyr och det är inte heller någon tvåhundraårig vampyrs uppmärksamhet de försöker fånga. Istället har de helt vanliga pojkvänner som inte är bättre än någon annan. De själva har brister och de är inte superduktiga på att använda sina krafter det första de gör.
De är mänskliga och det är underbart att läsa om i denna genre. För efter att ha läst så mycket sådana här engelska böcker så märker jag att de faktiskt inte är riktigt lika bra på att utveckla naturliga karaktärer. Men det är ju bara min åsikt.
Jag föll inte för någon särskild karaktär men det var vissa drag hos Minoo som jag kände igen mig i.

När jag läste den här boken så  hade jag inte så mycket tid att läsa och när jag väl läste så var det oftast på kvällen. Den här boken gjorde ofta att jag gick och la mig lite smått rädd. Två gånger vaknade jag också av att jag hade tänt sänglampan i sömnen, jag vet inte om det beror på boken men.

Det som var lite svårt i början var att hänga med i alla perspektiv. Det var jobbigt i början att läsa ur så många personers perspektiv och man kom inte ihåg vem som hade vilka föräldrar och vad de jobbade med.
Det fick jag ofta tänka igenom för att komma ihåg.

Tyvärr så blev jag lite besviken på handlingen, och nu menar jag inte sådär enormt besviken, utan jag hade bara så höga förväntningar att jag hade hoppats på lite mer.
Jag hade hoppats på lite mer spänning, lite mer läskigheter och ett litet bättre slut.
Nedanför kan det finnas lite spoilers i texten

Jag trodde hela boken igenom att den Stora striden skulle äga rum i slutet,men tydligen inte.
Istället blev det ett väldigt kort slut, jag tyckte att det kändes som att de tyckte att boken blev för lång och var tvungna att slänga in ett slut fort som tusan, för innan hade allt hänt ganska långsamt. Då tog kanske vissa saker över hundra sidor på sig. Slutet och allt som hörde därtill var kanske bara trettio sidor långt.

Här kan du börja läsa igen om du inte vill ha spoilers.
 
Men annars var det en väldigt bra bok och jag känner mig stolt för att jag är svensk, för den här boken kan nog verkligen sätta fart på Sveriges fantasyutbud(jag kom inte på något bra ord).

När jag precis hade läst ut Cirkeln så tänkte jag att de två uppföljarna säkert kommer vara ännu grymmare och att detta var lite av en introduktion. För när jag tänker på följande delar så är jag säker på att de kommer att vara bättre. För detta är som sagt en trilogi.

Bästa med boken: Karaktärerna. Och att den kanske kan vara början till något stort inom fantasygenren i Sverige. Och sen var den faktiskt väldigt spännande också.
Sämsta med boken: Det alldeles för hastiga slutet.
Åldersgrupp den passar för: Tonåringar. 13+

/Anna(:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0