Den andre Will Grayson


Titel: Den andre Will Grayson
Författare: John Green och David Levithan
Sidantal:315
Betyg: 6-7/10
Originaltitel: Will Grayson,Will Grayson

Den första Will Grayson har en vän som heter Tiny Cooper, han är gigantisk, och bög. Will har bara Tiny som vän och ibland känns det som att han inte ens valde Tiny som vän.
Den andre Will Grayson har en enda vän som han på sätt och vis inte gillar. Sedan har han ju Isaac också, killen som han pratar med på internet och som han mer än gärna vill träffa. Och bli tillsammans med.
När de bestämmer sig för att träffas, förändras allt. Både för Den första Will Grayson,Den andra Will Grayson och Tiny Cooper.

Jag gillar att de pratade om bögar på ett så naturligt sätt. Vanligtvis handlar alltid dessa böcker om att de måste komma ut inför sina föräldrar eller kompisar och inte vet om de vågar, eller så handlar de om att de blir mobbade för att de är bögar. Så är det inte i den här boken. Här är det väldigt fritt och det känns skönt för då känns hela ämnet mer naturligt.
Vad jag inte gillade var att det kändes lite för overkligt. Det kändes som att i stort sett varenda kille på Den första Will Graysons skola var bög. Visst, det kanske var en stor skola, och många kanske är bögar i verkligheten, men alla är i alla fall inte lika öppna med det i den åldern.

Det andra jag inte gillade var att Den andre Will Graysons kapitel var skrivna med små bokstäver, och då menar jag små bokstäver. Det var aldrig en stor bokstav i början av en mening eller i början av ett namn. Det gjorde att det hela såg väldigt löjligt ut, som att någon som nyss lärt sig skriva hade skrivit de kapitlen. Jag gillade det inte alls.

Sedan så var ju Den andre Will Grayson(och Den första Will Grayson) nästan inget annat än deprimerade. Den andra Will Grayson gick hela tiden runt och tyckte synd om sig själv för att han var så himla dålig och inte dög till något. Jag ville bara slå honom i huvudet med en stekpanna.

En sak som däremot var ganska roligt var att de hade döpt Den första Will Graysons kompis till Tiny. Det roliga med det var att Tiny verkligen var jättestor,alltså helt enormt stor.
Tiny gillade jag faktiskt, han var nog en av de karaktärer som jag gillade mest. Den andra Will Graysons mamma var härlig också.

Även om jag störde mig på i stort sett alla och att det inte hände så mycket i boken så var det ändå något som gjorde att jag fortsatte läsa. Kanske för att den var lite mysig och annorlunda. Jag vet inte riktigt,men det var i alla fall därför som den fick rätt så höga poäng.

Bästa med boken: Att de visade att bara för att de var bögar så behövde de inte ha massa problem som kretsade kring just det.
Sämsta med boken: Jag gillade inte riktigt karaktärerna,och att Den andre Will Graysons kapitel var skrivna med små bokstäver hela tiden. Språket kunde också vara ganska grovt ibland.
Åldersgrupp boken passar för: Lite äldre tonåringar. 14+

Ingen helt fantastiskt bok enligt mig(jag hade väldigt höga förväntningar,speciellt med tanke på den roliga början) men ändå ganska läsvärd.

/Anna(:


Kommentarer
Postat av: Gudon

SV: Jag kan på måndag hela dagen och idag på kvällen. När kan du? :)

2011-06-04 @ 10:40:12
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/
Postat av: Gudon

sV: Okej, så vad sägs som imorgon kl 18.00 ? :)

2011-06-04 @ 13:17:33
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/
Postat av: Gudon

Jag ville bara säga att jag kanske kommer lite försent men jag kommer nog hinna till sex :)

2011-06-05 @ 17:06:20
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/
Postat av: andréa

Sv: Japp, lägg gärna till mig som vän om jag inte har dig redan? c:



http://www.goodreads.com/user/show/4096656-andr-a-solin

2011-06-05 @ 21:29:22
URL: http://andreaiboklandet.blogpsot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0