Författarbesök av Alexander Gordon Smith

I torsdags hade vi författarbesök av Alexander Gordon Smith. Han var verkligen rolig. Vi fick "träffa" honom två gånger. Första gången var på morgonen då vi fick höra lite om hans böcker och även saker som hade hänt honom som inspirerade honom i böckerna. För han tyckte om att uppleva saker innan han skrev ner dem, på så vis kändes det mycket mer verkligt när man läste om det. Saker han hade gjort var tex att bli inlåst i en gammal fängelsecell av sin lillebror, försökt sova över i ett hemsökt hus, skjutit med gevär på koblajjor och massa annat.

Det var verkligen helt underbart roligt att lyssna på honom för han var väldigt rolig och man förstod allt han sa även om han bara kunde tre ord på svenska: Hej,hej och hej(han pratade alltså engelska hela tiden). Och sa han något ord som han visste att vi nog inte skulle förstå så förklarade han tills vi förstod.
Han sa att han tyckte att det var väldigt viktigt att karaktärerna var välutvecklade och att man kände dem bättre än sig själv och sin bästa vän.

Sedan fick vi även träffa honom på eftermiddagen, denna gången var det på en lite mer personlig nivå. Då var det bara de i vår engelskagrupp som ville som fick träffa honom. Då hade han en skrivövning med oss.
Eftersom han mest skriver skräck så var det det som vi fick öva på.
Man skulle tänka ut sina rädslor, sedan skulle man komma på något som kunde hända med ens rädslor och sedan skulle man försöka komma på en historia om det. Vi fick också lite tid på oss att försöka utveckla huvudkaraktären i vår historia. Tyvärr hade vi inte så mycket tid så vi han inte göra alla uppgifter i häftet som han gav oss.

Sedan när det var slut så frågade jag om jag fick hans autograf, och det fick jag:D
Det kändes nästan lite sorgligt när det var slut för han var så himla rolig och trevlig och det kändes nästan lite som att man kände honom eftersom han hade berättat så mycket om sig själv.
Om ni någon gång har chansen att lyssna på honom så tycker jag absolut att ni borde det!




/Anna(:


Kommentarer
Postat av: Anna

Å vad roligt! Författarbesök verkar så spännande, jag har bara träffat några få mindre kända svenska författare. Jag skulle vilja träffa författarna till mina favoritserier någon gång ;)

2011-06-11 @ 20:29:12
URL: http://readingthisworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0