City of Bones

Titel: City of Bones
Författare: Cassandra Clare
Serie:The Mortal Instruments (1)
Sidantal: 485
Språk: Engelska
Betyg: 9/10

When fifteen-year-old Clary Fray heads out to the Pandemonium Club in New York City, she hardly expects to witness a murder - much less a murder committed by three teenagers covered with strange tattoos and brandishing bizarre weapons. Then the body disappears into thin air. It's hard to call the police when the murderers are invisible to everyone else and when there is nothing - not even a smear of blood - to show that a boy has died. Or was he a boy?

This is Clary's first meeting with the Shadowhunters, warriors dedicated to ridding the earth of demons. It's also her first encounter with Jace, a Shadowhunter who looks a little like an angel and acts a lot like a jerk. Within twenty-four hours Clary is pulled into Jace's world with a vengeance, when her mother disappears and Clary herself is attacked by a demon. But why would demons be interested in ordinary mundanes like Clary and her mother? And how did Clary suddenly get the Sight? The Shadowhunters would like to know...

(Det är inte jag som skrivit texten, jag hann tyvärr inte, franskaprov...)


Jag försöker komma på vad jag verkligen tycker om den här boken. Jag känner att det här är en väldigt speciell bok för jag bryr mig väldigt mycket om vad som händer personerna i böckerna. Om det går dåligt så påverkas även jag, jag mår också dåligt då. För mig är det så en bra bok ska vara,man ska påverkas av boken. Jag älskade Clary, hon är stark och självständig. Jag gillar att hon är så kaxig och alltid har svar på tal. På något sätt påminner hon mig om Rose Hathaway från Vampire Academy. Som ni säkert har märkt så är min absoluta favoritkaraktär absolut Jace. Jag älskar sättet han är på. På ytan så verkar han väldigt sarkastisk och oförskämd, men när han är tillsammans med Clary så får man se hans riktiga mjuka sida och det gillade jag väldigt mycket.
Jag är imponerad av Cassandra som lyckats skapa så bra karaktärer för jag  gillade faktiskt  alla "snälla" karaktärer.

Några få saker som drar ner betyget på den här boken är att det var sjukt mycket fakta och svårt att hålla alla namn och så i huvudet, särskilt för mig som inte läst direkt mycket på engelska tidigare. I början var det hur mycket fakta som helst och jag blev nästan lite yr i bollen,men efter ett tag vande man sig.
Det som jag för tillfället är mest besviken över(och som även gör att jag faktiskt vill läsa fortsättningen för jag tror inte på att det kan vara på det här sättet) är slutet. Jag har läst att en del varit lite besvikna och förvånade över slutet och det blev jag också. Jag blev faktiskt väldigt besviken.. Om det här inte ordnar upp sig så kommer jag bli ledsen.

Något jag till min förskräckelse precis kom på att jag glömt ta med i recensionen var ju hur sjukt rolig den här boken var. På ett ställe skrattade jag till och med rakt ut och det är inte ofta jag gör det när jag läser.

Bästa med boken: Alla underbara karaktärer som Cassandra på något helt magiskt vis lyckats skapa(Jace är nog min nya manliga favoritkaraktär). Att det hela tiden hände något var också väldigt roligt. Däremot kunde man ibland glömma av vad de egentligen var ute efter, att hitta Clarys mamma och även The Mortal Cup.

Sämsta med boken: Att det i början var väldigt mycket fakta, och slutet. Jag är som sagt enormt besviken över slutet..

Åldersgrupp som boken passar för: 14- Den här boken kan man nog njuta av även om man är lite äldre,dock behövs det ju rätt så bra kunskaper i engelska med tanke på att den ännu bara finns på engelska(den borde väl snart bli översatt eller?)

Såhär kan det se ut i min bok om det finns väldigt många trevliga citat.

Markerar ni fina/roliga citat på något sätt?



Mitt sista råd: LÄS DEN!
/Anna(:


Kommentarer
Postat av: B(:

herregud anna, vilka recensioner du skriver! Är ju riktigt stolt över dig! :D ^^ hahah :D

Ska kanske läsa den, fast mer i framtiden, inte nu ;P

2011-03-09 @ 21:54:23
URL: http://bbloggar.blogg.se/
Postat av: Ebba

Gud vad smart att markera citat! jag får alltid leta igenom halva boken om jag ska hitta ett speciellt stycke xD tack för det tipset!!

2011-03-10 @ 19:09:43
URL: http://vitgulstrumpa.blogspot.com
Postat av: Malin

jag har kommenterat det förr, och jag kommenterar det igen... JACE!<3

2011-03-11 @ 16:45:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0