Harry Potter och De Vises Sten


Titel: Harry Potter och De Vises Sten
Författare: J.K Rowling
Sidantal: 379
Språk: Svenska
Betyg: 8,5/10

Föräldralöse Harry Potter bor hos sina elaka styvföräldrar och deras vidrige son. En helt ny värld öppnar sig för Harry när det visar sig att han egentligen är en trollkarl och börjar i Hogwarts Skola för Häxkonster och Trolldom, en värld full av magi och spännande äventyr!

Jag är ganska säker på att ni vet vad Harry Potter handlar om så jag skrev bara av en liten bit av texten från baksidan på boken.

Jag läste den här boken för mycket längesedan, när jag var ungefär nio år, så jag brukar säga att jag på sätt och vis inte har läst böckerna tidigare. För hur mycket kan jag egentligen ha fattat när jag var nio år gammal?


Jag tyckte att den var bra, bättre översättningar har jag garanterat läst för den här var inte särskilt bra. Dock är ju själva historian bra, väldigt bra till och med, jag bara väntar tills jag kommer förbi fjärde boken för då kommer det äntligen börja bli spännande på riktigt för jag har liksom sett fram till femte filmen (alltså jag har inte sett femte filmen) så det blir ju mer spännande att läsa något där man inte har en aning om vad som ska hända.
Därför kan jag ju på sätt och vis inte döma den här boken helt korrekt. Den är megabra och jag kan inte lägga ifrån mig den,men problemet är ju att jag vet vad som ska hända. Jag har sett filmen ett antal gånger(och förstår nu hur bra gjord den är) och jag har spelat spelet (som är skittroligt!) ett antal gånger.
Men den är verkligen bra det är ju bara det att det inte blir någon direkt spänning.

Jag kände mig elak under alla de ögonblick som jag satt och skrattade åt Nevilles olyckor,men jag kunde bara inte låta bli.

För tillfället sitter jag och suktar efter att läsa nästa bok,tyvärr går inte det för sig för tillfället. Väntar ju på att massa böcker ska börja trilla in från biblo snart och jag måste även fokusera på City of Ashes som jag läst ca 20 sidor i, men det är ju bättre än att jag inte hade läst något alls.

Bästa med boken: Själva världen de lever i är hur verklig som helst. Rowling har byggt upp en värld som man verkligen tror finns och det är inte dåligt. Sedan är ju allt väldigt väl genomfört och genomtänkt. Rolig är den också.
Sämsta med boken: Måste nog vara själva översättningen som jag inte gillade sådär jättemycket.
Åldersgrupp som boken passar för: Alla som läser ganska bra och som orkar läsa en bok på nästan 400 sidor.

/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Lucy

Usch, hatar översättaren.

På en hel sida har den skrivit "McConagall" istället för "McGonagall".

Sen har hon, på något hemskt sätt lyckats översätta så det blir ".. Sa Voldemort" istället för ".. Sa Dumbledore" i sjätte boken. En småsak, men det är ju väldigt dumt att blanda ihop två karaktärer som det. o.o



Lite dåligt att den har fått översätta alla böcker. Sen har hon översatt ordagrant lite också, vilket gör att översättningen blir helt konstig ibland.



Hoppas verkligen min engelska och ork räcker till att läsa de på engelska någon gång i framtiden. X3

2011-03-20 @ 21:13:29
URL: http://bokrygg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0