Intriger


Titel:Intriger
Författare: Sara Shepard
Sidantal:252
Språk: Svenska
Serie: Pretty little liars(del 4)
Betyg: 9.5/10

Spoilervarning för alla som inte läst de tidigare böckerna!

Hanna Marin kämpar för sin överlevnad sedan hon blivit överkörd av en svart bil med en mystisk förare,även kallad A.
Aria har ingenstans att bo sedan hon blev dumpad av sin pojkvän, och läraren som hon har en romans med blev tagen av polisen.
Spencer har dåligt samvete över att hon har kopierat sin syters uppsats för att få bra betyg samtidigt som hon försöker få de glömda bitarna av sitt minne att falla på plats.
Emily har blivit skickad till sina släktingar i Iowa för att hon ska sluta tänka på Maya.
Men de har fortfarande ett gemensamt problem: A.

Jag har ju nämnt ett antal gånger tidigare hur mycket jag gillar den här serien och nu gillar jag den ännu mer. Jag tror nog att detta var den bästa boken av de fyra jag hittills läst.
Anledningen till att den inte fick 10 poäng är att jag alltid finner att de här böckerna inte riktigt griper tag i mig från sida ett, det tar ungefär sextio sidor. Egentligen är sextio sidor inte särskilt mycket men efter de där sextio sidorna så kan jag nästan inte lägga ner boken så det är faktiskt en skillnad. För när jag precis börjar i boken så orkar jag inte alltid plocka upp boken och läsa.

Sedan jag läste första boken så har jag haft en teori om en anledning till att A visste så mycket och det visade sig att jag hade rätt och det känns ganska grymt för den här anledningen sker i början av första boken och man kanske inte tänker så mycket på den då.

Flera kvällar har jag haft svårt att somna efter att jag har läst den här boken eftersom den är så läskig vid vissa tillfällen, det är en av anledningarna till att jag gillar den(ja, jag föredrar också att sova på kvällarna precis som vanliga människor,men läs vidare så förstår ni). För det är ju inte bara chic-lit, det är ju väldigt spännande och mycket hemligheter som man får reda på allt eftersom också.

Som jag har sagt tidigare så är jag grymt imponerad över hur hon har lyckats få ihop hela den här historien.

Ännu en anledning till att den inte fick full pott var att jag saknar Ezra, det är alldeles för lite Ezra. Aria har alltid varit min favoritperson att läsa om men hon var inte lika rolig i den här boken. I den här boken var jag mer intresserad av alla personerna faktiskt.

Jag vet att det finns fler böcker (3st eller något?) och jag hoppas verkligen att de blir översatta,dock funderar jag på om detta kommer att hålla i tre böcker till, för allt blir tjatigt efter ett tag. Fast det finns fortfarande mycket att klara upp.

Bästa med boken: Jag tycker att det mesta är helt grymt. Jag gillar att man får läsa ur fyra olika personers perspektiv(tyvärr kan det bli svårt att komma ihåg vad som hände vem och så vidare men det gör inte så mycket) och att Shepard hela tiden lurar en att tro att A är en person som det sedan visar sig att det inte alls är, fast man just då var 100% säker att det visst är den.
Och jag är glad att man i den här boken fick veta vem både A och mördaren var.
Sämsta med boken: Den lite,enligt mig, sega början.
Åldersgrupp den passar för: Tonåringar!


/Anna(:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0