Tystnaden i bruset


Titel: Tystnaden i bruset
Författare: Patrick Ness
Sidantal:412
Betyg: 9/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Knife of Never Letting Go
Serie: Kaostrilogin(del 1 av 3)

I staden där Todd bor kan man höra varandras tankar. Todd hör allt som männen i byn tänker och anledningen till att han inte hör vad kvinnorna tänker är för att det inte finns några. Alla kvinnor dödades av ett virus.
  En dag när Todd är ute i träsket stöter han på en märklig tystnad, han har ingen aning om vad det är, men han blir nyfiken och vill verkligen ta reda på vad det är. Men när han kommer hem efter promenaden så får han höra att han genast måste ge sig av. Allt är tystnadens fel. Han får en karta, en bok och en väska och han måste ge sig av. Han vet inte vart eller varför, men han har bestämt sig för att ta reda på det...

Till en början näst intill hatade jag den här boken. Den var otroligt seg, jag kom inte in i själva världen och dessutom var den skriven på ett irriterande sätt med grammatiska fel.  Men jag är otroligt glad för att jag inte slutade läsa den, som jag nästan planerade att göra.

Handlingen är underbar. Till en början tyckte jag som sagt att den var en aning seg, men när jag väl kom in i hela tänket och förstod mig på världen så var boken otroligt bra. Jag gillade hela den mystiska handlingen och att man hela tiden satt och undrade vad som egentligen hade hänt.
  I slutet blev dock handlingen en aning enformig. De sprang väldigt mycket, så pass mycket att det inte verkar troligt. Ingen orkar springa varje dag från morgon till kväll utan att varken sova eller äta. Det störde mig lite för det var inte särskilt verklighetstroget.

Karaktärerna var också otroligt bra. Jag älskade Todd för han var sarkastisk och rolig. Dessutom tyckte jag att hans förändring genom boken verkligen var till det bättre. I början brydde han sig nästan inte om någon annan än sig själv, men så var det inte alls i slutet. Todd har en hund som heter Manchee, han kan prata och det är roligt. Man känner verkligen att det är en hund som pratar eftersom språket han använder inte är särskilt intelligent.  Ni som har läst boken vet att det också finns en annan karaktär som har ganska stor plats i boken, men eftersom jag inte vill spoila något så kommer jag inte berätta vem. Jag gillade i alla fall denna karaktär otroligt mycket.
  De onda karaktärerna var också riktigt onda, det var så att jag nästan själv fick hjärtstopp varenda gång de kom. Dessutom gillade jag de småkaraktärer som man fick lära känna. Tänker inte gå in på detaljer här eller eftersom det skulle spoila.

Det som nästan är mest originellt med den här boken är språket. Till en början tyckte jag mest att det var en smula jobbigt, i alla fall felstavningarna, men det började jag gilla till slut. Jag gillade grejen med bruset redan från början speciellt eftersom bruset var så himla speciellt från person till person. Hade det inte varit det så hade det nog inte varit lika lyckat för alla människor tänker ju olika. Det var också tur att bruset skilde sig mellan hundar och människor eftersom hundar inte är lika intelligenta som människor.
  Det som var roligt efter att jag hade läst den här boken var att jag blev så fast i tänket med bruset att jag i de senaste böckerna jag läst har suttit och hållit andan för att huvudpersonen tänkt något riktigt hemskt som jag då tänkt att den andra hört. Då har man verkligen fastnat i tänket i en bok, hahaha.

Världen och alla hemligheter som fanns i den älskade jag också. Jag älskade att de pratade om Gamla världen som antagligen är jorden. Nya världen som de bor i nu är på en planet ganska långt från jorden.

Något annat jag verkligen gillar med den här boken är att varje kapitel slutar med cliffhangers,ungefär som i Hungerspelen, och det gör att man verkligen vill fortsätta läsa boken. Hela boken slutar också med en stor cliffhanger och det gjorde att jag ville börja läsa del 2 direkt!

Jag tyckte otroligt mycket om den här boken och jag har förstått att jag faktiskt tycker om dystopier för de två jag hittills läst har varit riktigt bra! Jag är sugen på att läsa del 2 och hoppas att den kommer ut i pocket snart. Jag rekommenderar verkligen den här boken, den kan vara svår att komma in i men efter att man gjort det så är den otroligt bra.

Bästa med boken:
Språket och hela konceptet med bruset. Så himla originellt(även om det nog hade varit jobbigt att själv kunna höra andras tankar). Dessutom var den rolig!
Sämta med boken: Att jag hade svårt att komma in i den.

Förlåt om recensionen inte är bra, jag är trött och... konstig idag(eller alltid)

/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Det känns som att alla älskar den här boken utom jag. Språket och karaktärerna, usch nej. Dessutom så tyckte jag att det var superkonstigt att hemligheterna kunde finnas överhuvudtaget. Konceptet är väl att allas tankar ska vara hörbara? Eller är det jag som har uppfattat världen fel?

2012-04-27 @ 00:06:08
URL: http://boktycke.se
Postat av: Elisabet

Tjo, utmanar dig på 11 frågor. :) Frågorna finns på min blogg :)

2012-04-27 @ 20:01:34
URL: http://bokvarg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0