Det är jag som är Caroline

Titel: Det är jag som är Caroline
Författare: Peter Barlach
Sidantal: 316 (tror dock att antalet sidor är mindre i den färdiga boken)
Betyg: 5/10
Originalspråk: Svenska
 
Caroline har bråkat med sin mamma i flera år,ända sedan hennes bror dog för ett tag sedan. Kanske redan innan. En dag när Caroline är 17 år gammal får hon nog och bestämmer sig helt plötsligt för att flytta ut och även hoppa av skolan. Men hon har varken boende eller jobb så det är det första hon får ge sig på jakt efter. Det sista hon vill är att behöva flytta tillbaka hem till mamma.
 
Peter Barlach har gett ut några ungdomsböcker innan den här, och jag har läst alla. Jag har tyckt mycket om hans tidigare böcker, de är svåra att lägga ifrån sig och mycket bra. Den här boken gjorde mig tyvärr en aning besviken, men också lite förvånad.
 
Även den här boken är svår att lägga ifrån sig, trots att jag inte gillar den lika mycket som hans tidigare böcker. Kapitlen är korta och gör att man hela tiden fortsätter läsa. Visst har inte boken någon speciell handling, man följer mest bara Caroline under tiden som hon försöker klara sig själv, men det gör inte så mycket. Det går dessutom rätt så bra för henne och hon lyckas bra på jobbet som hon skaffat sig. Det är nog här som det starkaste finns hos Caroline. Hon vågar kasta sig ut i det okända och vågar även ta kontakt med människor för att få arbete och boende. Men hon är inte bara stark, man märker att hon även är osäker och faktiskt inte klarar sig helt själv. Hon söker hela tiden efter umgänge och någon som kan ta hand om henne, även om det kanske inte är hennes mamma.
 
Det som jag tyckte var det mest intressanta med Caroline var hennes intresse, ett intresse man faktiskt inte läser om så ofta i ungdomsböcker. Caroline älskar nämligen att laga mat och det har hon ärvt från sin pappa. Det var härligt att läsa om när hon pratade om mat och även när hon lagade den. Hon var verkligen duktig på det också. Och trots att hon var så duktig så skröt hon aldrig eller låtsades att hon var bättre än alla andra.
 
Tyvärr kunde Caroline även göra otroligt barnsliga saker ibland som jag störde mig på något otroligt. Dessutom kändes inte alltid dialogerna riktigt trovärdiga. Caroline skulle framstå som smart för sin ålder, men ibland tyckte jag att dialogerna kändes en aning barnsliga och inte särskilt trovärdiga.
 
Det var även en del andra saker i den här boken som inte riktigt kändes trovärdiga och det var det jag störde mig mest på. Tyvärr kan jag inte gå in på vad det var utan att spoila handlingen, men jag tycker i alla fall att dessa saker hade kunnat utföras på andra sätt.
 
Det som var mest intressant i den här boken var de udda karaktärsdragen som Caroline hade och som man inte särskilt ofta träffar på i ungdomsböcker nu för tiden. Dels intresset för mat, men också att hon verkligen vågade kasta sig ut i det okända och klara sig själv. Tyvärr var det några saker som jag inte riktigt gillade i den här boken, vissa dialoger och saker som ej kändes trovärdiga, och det drog ner betyget för mig. Den här boken skulle nog ändå passa personer som inte älskar att läsa. Kapitlen är korta och handlingen  är spännande trots att det inte händer så värst mycket.
 
Bäst med boken: Att Caroline tyckte om och var så bra på att laga mat och att den flyter på så bra.
Sämst med boken: Att den inte alltid kändes trovärdig.
 
/Anna(:
 
 

Kommentarer
Postat av: andréa

Sv: Ja! Hälsa om du ser dig så att jag inte bara går rakt förbi, eftersom jag är urusel på att känna igen människor (:

Svar: Hahah, så länge jag känner igen dig så lovar jag att jag ska hälsa! (om jag vågar^^)
bookshelf

2012-08-27 @ 16:50:30
URL: http://deddoliinah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0