Lucka 13: Beautiful Creatures

Titel: Beautiful Creatures
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Sidantal: 563
Betyg: 9/10
Originalspråk: Engelska
 
Ethan är en helt vanlig pojke som bor i en helt vanlig liten stad där inget någonsin händer. Tills Lena flyttar dit. Det visar sig dessutom att Ethan drömt drömmar om henne, innan hon ens flyttade dit. Något är speciellt med Lena och det är inte bara det att hon bor hos Macon Ravenwood som är Gatlins eremit. När hon är arg förändras vädret och fönster krossas. Trots det känner sig Ethan attraherad av henne. Dock närmar sig hennes födelsedag för varje dag som går och hon har ingen aning om vad som verkligen kommer hända när hon fyller 16.
 
Den här boken hade jag haft i min bokhylla i ett och ett halvt år innan jag faktiskt började läsa den. Jag har alltid känt en viss dragning till den, men på grund av alla negativa recensioner har jag valt att skjuta upp den. Nu var det dock ändå dags. Själv hatar jag att börja i nya böcker eftersom det ofta är svårt att komma in i dem, dessutom hade jag hört att den här skulle vara helt omöjligt långsam. Något måste vara fel på mig, jag kände inte alls att den var seg. Jag som vanligtvis har så stora problem att komma in i böcker älskade den från första sidan och ville inte lägga ner boken.
 
Låt oss börja med att prata om Gatlin, staden de bodde i. JAG ÄLSKADE DEN. Om jag skulle jämföra uppbyggandet av den här staden med någon annan bok skulle det nog vara Sagan om Ringen. Man känner verkligen att författarna har lagt ner tid på att forma den perfekta staden och man förstår att det finns så mycket som man inte vet om den, precis som med allt i Sagan om Ringen. Jag älskade att ett viktigt slag under inbördeskriget hade tagit plats i Gatlin och att alla var så stolta över det. Att detta slag även fick en viktig plats i bokens handling var om möjligt ännu bättre. Jag tycker verkligen att författarna hade lyckats att fånga hur det kan vara i en liten stad där alla känner alla och det plötsligt kommer en nykomling. Som den historienörd jag är tyckte jag självklart att det var underbart att Gatlin hade så intressant historia. Vanligvtis har jag lite svårt för flashbacks i böcker, men här fungerade det mycket bra utan att det blev tråkigt.
 
Karaktärerna gillar jag lika mycket som staden. Först och främst är det roligt att äntligen få läsa en paranormal romance ur en killes perspektiv. Det fungerar dessutom riktigt bra! Att både Lena och Ethan är lugna och tycker om att läsa gör det inte heller sämre. Det som dock gör de här karaktärerna så levande är att de faktiskt inte är perfekta. Lena får till exempel utbrott lite när som helst och jag tycker faktiskt bara att det är bra. Det är inte roligt när karaktärerna är helt perfekta.
 
Som jag nämnde tidigare tyckte jag inte alls att den här boken var långsam och seg. Faktiskt kan jag inte alls förstå hur andra kan tycka det. Det här är en av få böcker som faktiskt fångade mitt intresse ända från början. Redan efter att ha läst prologen visste jag att jag skulle älska den här boken. Min kärlek höll sedan i sig ända till slutet och jag hoppas verkligen att jag får andra boken i julklapp.
 
Språket var mycket enkelt att förstå, något jag hade varit lite orolig för innan. Det här är faktiskt en av de enklaste böcker jag läst på engelska (eller så har jag helt enkelt utvecklat mina engelskakunskaper). Dessutom tyckte jag att den var otroligt bra och roligt skriven.
 
Den här boken tror jag dock inte passar alla, eller ja, tydligen gör den inte det i alla fall med tanke på alla negativa recensioner. Men om du känner att du nog skulle gilla den så rekommenderar jag den verkligen. Fruktansvärt bra bok. Det är ju också extra roligt att det sista kapitlet faktiskt utspelar sig på min födelsedag.
 
Bästa med boken: Ungefär allt faktiskt.
Sämsta med boken: Den har inte riktigt det där som får mig att ge böcker en 10:a. Kanske har nästa bok det.
 
Ursäkta mig för den fula bilden, det kommer en ny när jag har tid.

 
Nedanför det här strecket kommer en bokbloggare varje dag ,under den här julkalendern, få ge ett boktips inom en viss genre jag valt till dem. Det är de själva som skrivit ihop tipsen med rätt lösa "regler". Hoppas ni hittar någon bok ni vill läsa här under december! Klicka bara på bilden så kommer ni till bloggarens blogg.

Dagens genre:

Om ni, precis som jag, är lite rädda för att läsa klassiker men ändå vill försöka er på någon så har Man det perfekta tipset på en klassiker för nybörjare.  
"Efter några ljumma läsningar av vad som påståtts vara några av världens bästa verk förändrades min syn på klassiker fullkomligt. Titeln som står ansvarig för det stavas Jane Eyre. Verket, första gången utgiven år 1847, skildrar på ett ytterst gripande vis en föräldralös flickas uppväxt som så småningom når vuxenåldern. Författar
en Charlotte Brontës skickliga berättarförmåga gör att läsaren snabbt fattar tycke för denna huvudkaraktär – skarpsynta, självständiga och ödmjuka Jane Eyre – och rycks med i hennes tämligen tragiska samt stormiga liv. För den historiskt nyfikna och för den obotliga romantikern är det här sannerligen en berättelse som bör ges en chans."
 
Pris på Bokus:
Svensk pocket: 49 kr
Engelsk paperback: 30/49 kr
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Beate

Åh, jag vill verkligenverkligenverkligen läsa den här boken!! Funderade på att beställa hem den för någon dag sedan, men tänkte att jag skulle vänta tills efter julafton i alla fall ;)

Svar: Du måste läsa den!:D Speciellt nu när filmen kommer ut snart också! Den är superbra :)
bookshelf

2012-12-13 @ 10:02:42
URL: http://bokbeate.blogspot.com
Postat av: Nilmas Bokhylla

Jag är lite nyfiken men mj, vi får se!

Du har en utmaning hos mig btw :D

2012-12-13 @ 16:39:51
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0