Lucka 3: Booktubers (1)

 
Om jag skulle beskriva ordet "booktubers" för en människa som tidigare aldrig hört ordet hade jag nog förklarat det som en person som älskar böcker, men inte vill/orkar blogga och istället pratar om det på youtube.
 
Själv älskar jag booktubers och följer ett stort antal både från England och USA. I Sverige är det inte riktigt lika stort. Här har man oftast en blogg och gör kanske videor som man sedan postar på bloggen. I USA och England finns det nog fler som bara gör videor på sin youtubekanal och inte har någon blogg alls.
 
 
Grejen med booktubers är att det är så roligt! Man ser personligheten hos personen som äger kanalen mycket tydligare än hos en bloggare. Självklart ser man ju även personligheten där, men inte riktigt på samma sätt. Dessutom älskar jag book hauls där man verkligen får se hur böckerna ser ut i verkligheten (eller i alla fall på filmkamera). Booktubers är alltså ett underbart komplement till de vanliga bloggarna.
 
För er som inte tidigare följt så många booktubers, eller för er som bara vill ha några nya att följa, ska jag nu sätta ihop en liten lista på mina absoluta favoritbooktubers. Eftersom detta också bara är första delen så kan ni vänta er fler sådana här inlägg!
 
 
Raeleen på Padfootandprongs07 är en av mina absoluta favoriter. Hon är otroligt rolig och galen och det gör att alla hennes videor blir så mycket roligare att titta på! Dessutom har hon en vlogkanal som jag verkligen rekommenderar att ni kollar in. Namnet på den är padfootandvlogs. Där får man se ännu mer av hennes härliga personlighet.
 
 
Priscilla från The Readables är verkligen ett måste att nämna i ett sådant är inlägg. I början av varje månad sitter jag som klistrad vid datorskärmen i väntan på den book haul hon varje månad gör med ett speciellt tema. Själv skulle jag aldrig klara av att läsa efter ett tema varje månad, men Priscilla gör det så otroligt skickligt och intressant! Dessutom är hennes videor otroligt vackra och välgjorda.
 
Jesse från Jessethereader kan beskrivas som den manliga motsvarigheten till Raeleen, och kanske är det därför inte så konstigt att de är väldigt bra kompisar. Jesse är också otroligt galen och hans videor får mig alltid att le. Han gör alltid massa roliga röster och det ser otroligt roligt ut när han i varenda video stryker åtminstone en bok längs med ansiktet. Dessutom har han ofta mycket vettigt att säga.
 
Ariel som man hittar på både Booksunbound och hennes nya kanal Arielbissett älskar jag också av precis samma anledning som jag älskar Raeleen och Jesse. Hon är otroligt galen och rolig (och kompis med Raeleen och Jesse) och jag älskar hennes recensioner. För förutom att vara rolig är hon otroligt intelligent och har alltid vettiga saker att säga i sina recensioner. När jag först hittade henne trodde jag att hennes kanal skulle vara tråkig, men jag hade verkligen fel!
 
Det här får bli alla för den här gången. Jag tittar på många fler, men detta är mina absoluta favoriter. Hoppas ni hittade någon som ni gillade. Om ni inte gjorde det så får ni hålla ut till nästa omgång.
 

Nedanför det här strecket kommer en bokbloggare varje dag ,under den här julkalendern, få ge ett boktips inom en viss genre jag valt till dem. Det är de själva som skrivit ihop tipsen med rätt lösa "regler". Hoppas ni hittar någon bok ni vill läsa här under december! Klicka bara på bilden så kommer ni till bloggarens blogg.

Dagens genre:

Pia från Bookrelated
 

 The Knife of Never Letting Go av Patrick Ness
Boken kretsar kring en ung pojke vid namn Todd Hewitt. Han bor i en värld där alla kan höra varandras tankar, hela tiden. Det är konstant ljud vart man än går och det finns inget stopp på det. Tills en dag då Todd råkar hitta en plats där allt är tyst. Och han träffar någon som förändrar allt.


Det här är en sån där typisk bok som man antingen älskar eller hatar. Det har att göra med skrivsättet, som är väldigt unikt. Men så fort man kommer in i tekniken så läser man den här boken i ett enda svep! Den är verkligen spännande, och har en handling som är full av överaskande twister när man minst anar det. Det finns såklart också en mer känslig sida, speciellt när man lär känna huvudkaraktären på en djupare nivå.
The Knife of Never Letting Go var den bästa boken jag läste under år 2011!

Den finns på svenska också: Tystnaden i bruset. Men jag rekomenderar den starkt på originalspråket då skrivsättet är så annorlunda.

 Pris på bokus:
 Engelsk inbunden: 133 kr
 Engelsk häftad: 81 kr

 Svensk inbunden: 156 kr
 Svensk pocket: 44 kr

/Anna(:

 

Kommentarer
Postat av: Madeleine K

Oh nu har jag massa nya att följa tack!

Svar: Vad kul att du kunde hitta några som du tyckte om! Var inte säker på om alla kanske redan följde de här :)
bookshelf

2012-12-03 @ 11:11:19
URL: http://maddie-bokblogg.blogspot.se/
Postat av: Lisa

Min favorit bland booktubers är helt klart CassJayTuck! Om du inte har sett någon av hennes videor så MÅSTE DU GÖRA DET! :D

2012-12-03 @ 14:10:41
URL: http://bladvandaren.blogspot.se
Postat av: Maria

Tacktacktacktack! Har velat hitta booktubers men inte vetat var jag skulle börja leta. Ska testa de här och se vad jag tycker!

Svar: Vad roligt att du hittade några intressanta! Var rädd för att alla redan skulle titta på dessa :)
bookshelf

2012-12-03 @ 23:34:36
URL: http://ungavuxna.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0