Lucka 4: Tre korta recensioner

Det här är troligtvis inte den roligaste luckan i den här kalendern, men jag kände ändå att jag ville göra de här recensionerna. En av dessa böcker är dessutom ett rec-ex och den passar inte i ett helt eget inlägg.

Titel: Om det var krig i Norden
Författare: Janne Teller
Sidantal: 58
Originalspråk: Danska

Det här är inte riktigt skönlitteratur, men på samma sätt är det ändå det. Det är en mycket lättläst bok och det som den här boken först och främst vill visa är hur det skulle vara om det var krig i Norden. Det finns otroligt många som är främlingsfientliga här i Norden och författaren skrev denna bok för att visa hur det skulle vara om det var tvärtom. Att vi i Norden var flyktingar och de länder det är krig i idag istället var tvungna att ta emot oss. Den här boken fick mig att tänka till och jag tycker faktiskt att den borde läsas i skolan. Det här är inte någon krånglig roman på över 400 sidor som fått nobelpriset. Detta är en lättläst bok, fylld med bilder, som alla läskunniga skulle kunna ta sig igenom och dessutom förstå. Kanske skulle också de som har så mycket emot invandrare få en ny syn på det hela genom att läsa denna bok.

Jag rekommenderar denna bok starkt, bara för att få sig en liten tankeställare. Det tar inte lång tid att läsa den.

Titel: Svart hund
Författre: Levi Pinfold
Sidantal: Vet inte, kort i alla fall
Originalspråk: Engelska (tror jag)

Detta är en bilderbok för barn, men jag njöt väldigt mycket av den ändå. Jag har tidigare läst Djangon av denna författare och blev inte riktigt lika imponerad av den som jag blev av den här. Den här är otroligt fint ritad, historien är mysig ochjag gillar budskapet med den. Dessutom passar den perfekt nu eftersom den utspelar sig under vintern.

Om ni letar efter en mysig bilderbok att läsa och redan har läst allt av Shaun Tan så rekommenderar jag starkt den här. Har ni inte läst allt av Shaun Tan kan ni självklart läsa den här ändå. Även den här är kort och tar inte längre än 10 minuter att läsa.

Titel: Borttappad
Författare: Shaun Tan
Sidantal: 32 (?)
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Lost Thing

Som ni säkert vet sedan tidigare älskar jag Shaun Tan. Jag "läste" min första bok av honom i våras och föll för honom direkt. Det här är min fjärde bok av honom och tyvärr är inte detta min favorit av honom. Den har samma underbara tecknarstil som hans tidigare böcker, men jag föll helt enkelt inte för själva historian på samma sätt här. Alla hans andra har jag ändå förstått budskapet i och det har kommit fram på ett fint sätt. I den här boken hade jag lite svårare att greppa vad budskapet skulle vara och det gjorde att jag tyvärr inte gillade den lika mycket... Fortfarande väldigt fin och bra ändå förstås!

Om ni inte har läst Shaun Tan tidigare tycker jag kanske inte att detta är den första ni ska ge er på av honom. Läs hellre The Rabbits eller Ankomsten i så fall. Men om du tycker om Tan lika mycket som jag gör tycker jag självklart att du ska ge denna bok en chans ändå! Jag är lite ledsen över att jag bara har Berättelser från yttre förorten kvar att läsa av honom nu...

Tack Kabusa böcker för rec-exet!

Nedanför det här strecket kommer en bokbloggare varje dag ,under den här julkalendern, få ge ett boktips inom en viss genre jag valt till dem. Det är de själva som skrivit ihop tipsen med rätt lösa "regler". Hoppas ni hittar någon bok ni vill läsa här under december! Klicka bara på bilden så kommer ni till bloggarens blogg.

Dagens genre:

Beate från BokBeate

Jungfruns älskare av Philippa Gregory handlar om drottning Elizabeth den första, dotter till kung Henrik den åttonde. Under hela sitt liv har hon blivit anklagad för att vara en bastard och fått suttit i Towern med dödshot över sig. Men när hennes halvsyster, drottning Maria, dör utan arvinge blir hon plötsligt upphöjd till Englands drottning, en omställning som blir väldigt omvälvande. Hon finner tröst och stöd i adelsmannen Robert Dudley, som i sin frånvaro säger åt sin fru Amy hitta en gård till dem. Hon blir överlycklig och tror blint på sin make, vägrar tro på ryktena om att hennes man blivit något mer för den vackra, unga drottningen än bara hennes hovstallmästare.

Denna bok är otroligt engagerande! Man får följa bonddottern Amy i sin längtan efter ett enkelt liv med sin man, som själv bara vill stiga i gracerna vid hovet och den hjälpsökande men ändå självständiga drottningen när hela England försöker anpassa sig till en ny monark och en ny tro. Många dimensioner och perspektiv presenteras, och om man är lite intresserad av historiska romaner men inte vet vart man ska börja, tycker jag att det här är ett jättebra ställe att göra det på!”

Pris på Bokus:
Pocket: 44 kr
Inbunden: Slutsåld