Härligt oärligt

Titel: Härligt oärligt
Författare: Ally Carter
Sidantal: 292
Betyg: 5/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Heist Society
 
Kat är en mästertjuv. Eller mer korrekt: hon var en mästertjuv. Nu har hon lagt det på hyllan och försöker istället skaffa sig ett nytt liv genom att gå i skolan. När hon börjar vänja sig vid skolan så förstör dock en gammal vän allt. Han ser till att hon blir avstängd från skolan, men det visar sig att han har ett vettigt skäl. Kats pappa är nämligen misstänkt för att ha stulit tavlor från en mycket rik och högt uppsatt person. Mannen som ägde tavlorna är säker på att det är Kats pappa som har tagit tavlorna, och nu vill han att hon ska fixa tillbaka dem. Uppdraget betyder kort deadline och inbrott på ställen hon aldrig trodde att hon skulle bryta sig in på. Men hon måste bevisa att hennes pappa är oskyldig!
 
Enligt en stor skara människor är detta en av de bästa böckerna som finns just nu. Den ska vara något totalt speciellt med helt underbara karaktärer som man kärar ner sig i direkt. Efter att ha läst allt detta på en miljon olika bloggar undrade jag bara en sak under tiden jag läste: har jag verkligen läst samma bok som alla andra?
 
Början var så otroligt seg och det tog mig flera dagar att bara läsa femtio sidor. När jag väl hade kommit in i den lite blev den en aning intressantare och jag läste ungefär 100 sidor på en dag. För mig är det mycket, men jag vet inte om lässuget verkligen hade med boken att göra. Kanske var jag bara sugen på att läsa. Som sagt var hatade jag de första 50 sidorna och förstod inte alls varför jag inte tyckte om den. Jag fastnade inte riktigt för språket och karaktärerna var inte några jag brydde mig om särskilt mycket heller.Efter de 100 sidorna av sträckläsning gick det segt igen. Det tog mig ännu några dagar att läsa ut de återstående sidorna.
 
Karaktärerna fastnade jag som sagt var inte direkt för. Visst fastnade jag en aning för Hale, men hallå,det var liksom meningen att man skulle fastna för honom. Han var skapad för att jag skulle förälska mig i honom och det gjorde att jag blev lite tvär och vägrade förälska mig i honom. Ni vet hur man kan bli ibland... Vad jag dock gillade var när alla i "Kats familj" hängde ihop. Då kände man verkligen  samhörigheten och lite då och då önskade jag att jag också kunde bli tjuv så att jag hade chans att få en så underbar extrafamilj (fast alla bokbloggare kan räknas till en lite mer laglydig extrafamilj tycker jag).
 
Den stora anledningen till att jag nog inte tyckte om den här boken var för att det nog helt enkelt inte var min genre. Jag tittar sällan på filmer om spioner och tjuvar och jag läser ännu mer sällan böcker om dem. Detta gör att jag känner mig ganska efterbliven när karaktärerna i boken kommer på en superlistig plan, för jag förstod ibland inte planerna. Ibland satt jag där och undrade vad som hände. Jag satt också och tänkte att den här boken hade passat bättre som film, då hade man verkligen märkt alla de smågrejer som de gjorde för att planen skulle klaffa perfekt. Den största anledningen till att jag inte gillade filmen(  jag skriver 'filmen' hela tiden trots att jag menar 'boken') tror jag alltså var min egen okunskap och efterblivenhet när det kommer till den här genren.
 
Visst tyckte jag väl att boken var genialisk rätt ofta, för det krävs lite smarta idéer och planer för att skriva en sådan här bok, men det är ju inte roligt när det känns som att jag inte har alla indianer i kanoten(detta lilla talessätt använder jag bara för att Emelie tycker om det) eftersom jag inte förstår.
 
Det bästa med den här boken är helt klart samhörigheten som man känner mellan Kat och hennes vänner. Hur de alla gör vad som helst för att hjälpa varandra. Och jag erkänner väl då att jag gillade Hale en del.
 
Det sämsta var väl kanske att jag inte riktigt hängde med hela tiden och att den var otroligt seg ibland. I alla fall enligt mig.
 
Detta är tyvärr inte någon bok som jag skulle rekommendera, men jag vet att många andra tycker om den. Så jag tycker ändå att du borde försöka dig på den. Det kanske bara är jag som är konstig.
 
/Anna(:
 
 

Kommentarer
Postat av: Emelie

ALLA INDIANER I KANOTEN!!!!!! <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

Svar: HAHAHAHxD
bookshelf

2012-07-04 @ 22:23:25
URL: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
Postat av: Lucy Chen

Hm, jag tyckte mycket om den har boken, aven om det intevar en fantastisk bok. Men jag ar en smatt sucker for spion-grejer, sa kan val ha lite med det att gora ocksa ;)

Svar: Ja, jag kan inte alls mycket om spioner så jag tror det var därför jag inte riktigt hängde med ibland^^
bookshelf

2012-07-05 @ 06:01:38
URL: http://bokrygg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0