Pelle Svanslös på äventyr

 
Titel: Pelle Svanslös på äventyr
Författare: Gösta Knutsson
Sidantal: 140
Betyg: 8/10
Originalspråk: Svenska
Serie: Pelle Svanslös (del 1)
 
Pelle Svanslös är en nyfiken liten katt utan svans. När han bara är en liten kattunge hoppar han in i en bil som är på besök på bondgården och ägaren till bilen märker honom inte förrän han redan är hemma. Mannen tar hand om katten och helt plötsligt har Pelle fått en ny familj.
  Han följer med familjen på äventyr och får snart vänner för livet. Men det finns också de som är elaka mot Pelle.
 
Den här boken hittade jag billigt i reakällaren i stadens bokhandel. Jag fastnade direkt för omslaget och bestämde mig för att köpa den, trots att jag aldrig tidigare ens tänkt tanken att läsa Pelle Svanslös. Eftersom den var så kort började jag läsa den samma dag, och älskade den totalt! Visst är det en barnbok, men oj som jag skrattade.
 
Det som är det allra bästa med den här boken, och också det som jag alltid skrattade åt, var att det verkligen kändes som att Pelle var berättaren. Han var som ett litet barn som såg världen för första gången, men självklart märkte man också tydligt att det här var tankarna från en katt (som jag tänker mig att katter tänker i alla fall). Det är så himla roligt att se hur Pelle reagerar på olika saker i människovärlden.  Jag väljer att lägga in ett citat här så att ni ska förstå hur himla gullig Pelle är.
 
" Men nu fick han annat att tänka på, för det kom nånting slingrande mellan stenarna.
    Det var ju en svans utan katt! Aldrig hade Pelle sett något så märkvärdigt! Han lade huvudet på sned och tittade noga. Ja, visst var det en svans utan katt!
  'En sån där fin och lång svans skulle man ha!' suckade Pelle,men just då väste svansen , och Pelle blev så rädd, att han tog ett jätteskutt ner i gräset och sprang en lång bit vidare på gångstigen."
Pelle Svanslös på äventyr- Gösta Knutsson s.54
 
Det som jag tyvärr störde mig på en aning var överanvändandet av kommatecken. De användes alldeles för ofta och ibland på ställen där det inte ens passade. Kanske ser ni det där uppe i citatet.
 
Bill och Bull är riktigt roliga de också. Jag älskar att de säger nästan precis samma saker hela tiden. Först så säger den ena något och precis efter säger den andra något som låter snarlikt, men med lite andra ord. Det märks också att de inte är så himla smarta och det är typiskt att elaka katter som Måns umgås med sådana katter. De förstår ju inte riktigt allt han ber dem göra.
 
Texten är stor och man tar sig lätt igenom boken. Det märks nästan inte alls att boken skrevs 1939 och jag tycker att den är ovanligt skämtsam för att vara så gammal.
 
Det finns inte direkt jättemycket att säga om den här boken, men den var riktigt bra och rolig! En av de roligaste böckerna jag läst på länge! Visst riktar den sig mer till yngre, men jag tycker att den passade mig alldeles utmärkt. Jag har redan lyssnat på andra boken som ljudbok och jag planerar att läsa trean och fyran snart. Om ni behöver en kort och lätt mellanbok så rekommenderar jag verkligen den här!
 
Bästa med boken: Att den var så himla rolig och att man fick se världen genom en katts ögon.
Sämsta med boken: Överanvändandet av kommatecken
 
Det kan förresten bli lite dåligt på uppdateringsfronten då jag ska åka iväg i några dagar.
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Emelie

Du läste Pelle Svanslös... haha, underbart :D Älskar att vi recenserar och läser sådana udda böcker ibland XD

Svar: HahahahxD Den var bra i alla fall:D
bookshelf

2012-07-26 @ 11:48:17
URL: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0