Tre små minirecensioner-Grafiska romaner

 
Titel: The Rabbits
Författare: John Marsden och Shaun Tan
Sidantal: 32
Originalspråk: Engelska
 
Ännu ett mästerverk av Shaun Tan! Bilderna var underbara och ju mer man tittade desto mer såg man. Texten, som jag antar att John Marsden har skrivit, passade perfekt till bilderna och trots att det inte alls var mycket text lyckades de ändå skapa en historia som väckte eftertanke och berörde.Som jag sa så innehöll den precis lagom med text och det gjorde att man kunde fokusera på bilderna. Den här är uppbyggd som en bilderbok för barn, men om man ska förstå den djupare innebörden behöver man nog faktiskt vara lite äldre. Jag älskade att de använde sig av kaniner för att berätta en historia som egentligen inte alls handlade om kaniner utan människor. Fint budskap och fina bilder och jag skulle nog kunna säga att jag faktiskt gillade den här bättre än Ankomsten av Shaun Tan.
Rekommenderas till alla, även till de som är som mig och egentligen inte läser så mycket grafiska romaner. 
 
 Titel: Elin under havet
Författare: Sofia Malmberg
Sidantal:127
Originalspråk: Svenska
 
Den här grafiska romanen innehåller också ett tyngre ämne, nämligen övergrepp på barn. Elin får knappt någon uppmärksamhet hemma eftersom hennes föräldrar alltid är upptagna och inte tar sig tid för att lyssna på henne. När hon letar efter en kampsportsklubb i närheten av där hon bor får hon kontakt med en man som hon börjar chatta med. Till en början pratar han om kampsport och att han skulle vilja träffa och hjälpa henne, men han har egentligen andra tankar med mötet.
 
Jag hade lite svårt att greppa den här romanen eftersom Elin ibland hamnade i någon annan slags värld. Jag vet inte om det var för att hon tänkte eller dagdrömde. Det som i alla fall var skickligt var att man tydligt hade markerat när hon var i den vanliga världen och när hon var i drömvärlden. När hon var i den vanliga världen var sidkanterna vita och när hon var i sin andra värld var sidkanterna svarta. Dock hade jag lite svårt att verkligen förstå vad det nu var som hände när hon gick över till den andra världen(eller vad det nu var egentligen).
 
Förutom min svårighet med världarna så var det en  bra grafisk roman. Den hade ett allvarligt tema och de grafiska romanerna jag läst på senaste tiden har visat att bara för att det är ett seriealbum så behöver den inte vara löjlig. Det temat som är i den här boken är alltid viktigt och den här tror jag även kan passa yngre barn eftersom den inte var alldeles för hemsk med själva detaljerna av övergreppet, om ni förstår vad jag menar.
 
Hela serien är svartvit(om jag minns rätt) och det gillade jag. Visst är det fint med färg, men det är också trevligt med en helt svartvit ibland. Lite för mycket text tyckte jag att det kunde bli, men det hade definitivt kunnat vara värre.
Kanske inte min favorit av de grafiska romaner jag läst hittills, men den behandlar fortfarande ett viktigt ämne och är läsvärd!
Titel: Det röda trädet
Författare: Shaun Tan
Sidantal: 32
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Red Tree
 
Om ni läst allt annat jag skrivit om Shaun Tan så vet ni redan att jag är lite smått förälskad i hans böcker. Inget undantag här. Bilderna är väldigt fina och det är även historien. Den här har inte lika mycket anknytning  till  verklig historia som de andra jag läst av honom, men den var fortfarande riktigt fin. Efter att ha läst den så blev man faktiskt på lite bättre humör(och jag var på rätt dåligt humör innan eftersom det var i samma veva som min dator hade fått virus och allt var bara bajs.). Teckningarna gillade jag kanske inte riktigt lika mycket som i andra böcker av honom, just på grund av att de här var lite mer avskalade. Fast det är fortfarande helt magiskt fint.
Jag rekommenderar även den här boken väldigt mycket, trots att jag kanske gillade The Rabbits av honom lite mer. Men den här är verkligen bra den också! Nu vill jag gärna ha Borttappad som jag har reserverat på biblioteket.
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Nelly

Sv:
Hmm, lustigt... när jag ville ha de andra omslagen så fanns inte dem!! Gud vad irriterande och nu finns inte de röda plötsligt...
Om du vill och kan så kan du få byta till dig det röda omslaget till Spirit bound för det har jag. Jag vill ju hellre ha det andra. (Jag fick mina röda från Amazon.

Svar: Tyvärr har jag inget att byta med...:(
bookshelf

2012-06-23 @ 19:43:22
URL: http://nellonsbokblogg.blogspot.com
Postat av: Man

Haha, jag hade tänkt göra ett snarlikt inlägg i veckan. ;) Och tack vare din senaste book haul så bestämde jag mig för att reservera The Rabbit på biblioteket! Tusen tack såhär i förhand! (Har inte läst den ännu.)

Svar: Gör det!:) Hoppas du kommer tycka om The Rabbits nu också då så att jag inte bara lurat dig^^
bookshelf

2012-06-23 @ 19:57:19
URL: http://bokskadad.blogg.se
Postat av: Stockholmsflickan

Nu blev jag ännu mer nyfiken på Shaun Tans böcker! Måste verkligen kolla upp dem snart :)

Svar: Ja, det måste du absolut!:)
bookshelf

2012-06-23 @ 22:17:21
URL: http://skrivande.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0